ketting spannen honda nc750x, iets gaat er fout volgens mij

Mourin

Rookie
17 sep 2017
10
0
Even een vraag, ik probeerde vandaag mijn ketting te spannen, nog nooit gedaan. En het resultaat is nu dat de rechterkant wat afwijkt van de linkerkant. De ketting staat wel goed nu volgens mij maar ik heb het idee dat de boel nu een beetje scheef zit. Moeten de streepjes exact hetzelfde staan of zit daar een marge in? Bij de honda is het ook best lastig om de streepjes exact hetzelfde te krijgen want er is geen markeringsstreepje op de swingarm zelf. De afwijking is ongeveer 2 mm denk ik, misschien niet eens.

Iemand een idee of suggestie?
 
Laatst bewerkt:
@zeroground de streepjes ten opzichte van elkaar. Zoals vulcanrider zegt dan staat de boel dus niet goed. Het vreemde is alleen dat ik de stelmoer niet zo kan stellen dat deze de as verder naar voren laat gaan, wel verder naar achter maar dan komt de ketting te strak te staan.... Ik weet niet of ik dit zo goed duidelijk kan maken.

thnx voor de antwoorden iig
 
Vaak staat het wiel niet recht als je het op de streepjes gelijk stelt. Met een lange rechte lat o.i.d. kun je dat controleren. Je weet dan waar je de volgende stelbeurt rekening mee moet houden.
 
Ik zal eens meten mss dat de afstand dan toch gelijk is. Wel aan gedacht maar nog niet uitgevoerd.
Ik neem aan dat een waterpas dan ook aan kan geven of het wiel goed staat.
En ik zal eens kijken of ik een foto kan uploaden.
thnx!
 
Zoals vulcanrider zegt dan staat de boel dus niet goed.

het is niet omdat iemand iets zegt dat dat ook juist is. NOOIT zomaar de streepjes volgen.
eerst moet je uitmaken of de streepjes korrect zijn. eens je dat weet, weet je in het vervolg of je links en rechts dezelfde streepjes kan aanhouden, of dat je een half, een heel, .... streepje verschil moet aanhouden.
 
... Het vreemde is alleen dat ik de stelmoer niet zo kan stellen dat deze de as verder naar voren laat gaan, wel verder naar achter maar dan komt de ketting te strak te staan.... Ik weet niet of ik dit zo goed duidelijk kan maken.

thnx voor de antwoorden iig

Je moet dan eerst de stelmoertjes een stuk losdraaien en dan met de hand of voet het wiel naar voren duwen. Daarna opnieuw stellen door de moertjes aan de draaien.
 
NOOIT zomaar de streepjes volgen.
eerst moet je uitmaken of de streepjes korrect zijn. eens je dat weet, weet je in het vervolg of je links en rechts dezelfde streepjes kan aanhouden, of dat je een half, een heel, .... streepje verschil moet aanhouden.
Ok wat heb je dan aan die streepjes, ok hoe kan ik dan het beste achterhalen hoe de boel moet staan?
De suggestie van Hanzzzz heb ik geprobeerd maar dan kom ik dus ook niet helemaal uit. Misschien moet ik dat nogmaals proberen.

op dit moment staat de boel zo:





misschien dat dit helpt, misschien ook wel niet.
 
Overigens de ketting staat nu redelijk goed gespannen, een deel is wat strakker dan de rest. Als ik het goed heb begrepen dan is de ketting en het tandwiel al niet meer helemaal optimaal. De afstand is nu aan allebei de zijden naar einde swingarm 4,3 maar rechterzijde is dus niet zover gesteld als linkerzijde, en ik kan dus nog wel strakker spannen maar niet losser want dan gaat de rechterzijde niet meer mee. Daarvoor zou ik dus nogmaals de suggestie van Hanzzzz kunnen proberen?
 
Als je de stelboutjes en of moertjes los zet en de wielas voldoende los draait en een schop tegen de band geeft (naar voor toe) staat de boel weer slap.
daarna overnieuw beginnen en daar bij beide zijden om en om verstellen, dan moet het goedkomen.
de ketting op zijn strakste punt de juiste speling geven.

overigens raad ik je aan een motorzaak of een kennis op te zoeken want als je al geen ketting kunt stellen.....
 
Je zou deze ook kunnen bestellen, kan je helpen:
Ketting uitlijn gereedschap

Ik heb er ook wel eens één gezien met laser, staat nog wat meer fancy.
Zelf gebruik ik geen uitlijn gereedschap dus ik kan je ook niet vertellen of het goed werkt.
Het is geen rocket sience, maar wel goed dat je het zo precies mogelijk probeert te doen. Nu nauwkeurig werken en je kunt het straks in vijf minuten.

Je geeft ook aan dat er strakke stukken in je ketting zitten, ik zou daar zorgen dat de kettingspanning goed is. Dus even die punten opzoeken. En in ieder geval vaststellen of het geheel niet te versleten is om fatsoenlijk te kunnen stellen.
 
FWIW: Op m'n ZZR zijn de streepjes links en rechts in ieder geval niet gelijk.

Als je een beetje een timmermansoog hebt dan kom je op het oog al heel ver. Achteraf even een gespannen touwtje erlangs houden om te checken en klaar is Kees Mourin.
 
Laatst bewerkt:
Hey Mourin.

Om de speling er weer terug op te krijgen moet je de moeren wat losser draaien.
De wielas moet je ook wat losser maken en dan kan je met wat kracht (een schop of wat meer geduld) 't wiel weer wat terug duwen.
Dan, om de ketting weer juist te spannen stellen eerst de as-moeren weer wat aandraaien (met de hand) dat die net los/vast zitten en je wiel niet zomaar verschuift.
Vervolgens de stelmoeren links en rechts OM en OM 1/4 tot 1 slag stellen.
Hierbij let je op dat je wiel recht staat en je ketting met het tandwiel mooi uitlijnt.
Doordat je om en om de moeren stelt trek je de zaak niet scheef.
Ietsjes losser dan in het boekje staat op het strakste punt van je ketting is aan te raden. (beter te los dan te strak)

Overigens, volgende keer, voordat je iets aan je motor doet wat je nog nooit eerder hebt gedaan...
is het verstandig eerst een keer naar je dealer te gaan en daar een keer (of 2, afhankelijk van hoe goed je geheugen is) mee te kijken hoe zij het doen. En ze het een en ander uithoort... dan weet je wat je wel/niet moet doen ;)

--
Rem ankerplaat is niet nodig los te halen.
En de streepjes zijn niet (exact) gelijk
 
Laatst bewerkt:
@Okami thnx, dat is nu precies wat ik net gedaan heb ik heb alles goed losgedraaid en de band een schop gegeven en toen schoot ie weer helemaal terug naar de begin positie, de as moeren wat vaster gezet zodat inderdaad het wiel niet meer kon bewegen en vervolgens om en om de stelmoeren aangedraaid. Ik denk dat het nu wel goed komt.
Ik had de theorie wel door maar in de uitvoering ging er ergens iets niet zoals verwacht en ik wilde in eerste instantie de band geen fikse schop geven omdat ik niet wist of dat andere vervelende gevolgen had.
allen bedankt voor de tips, toch handig dit forum :) De volgende keer zal ik eerst vragen voor de zekerheid en of even langsgaan bij iemand die het wat beter weet. :}
 
@Okami thnx, dat is nu precies wat ik net gedaan heb ik heb alles goed losgedraaid en de band een schop gegeven en toen schoot ie weer helemaal terug naar de begin positie, de as moeren wat vaster gezet zodat inderdaad het wiel niet meer kon bewegen en vervolgens om en om de stelmoeren aangedraaid. Ik denk dat het nu wel goed komt.
Ik had de theorie wel door maar in de uitvoering ging er ergens iets niet zoals verwacht en ik wilde in eerste instantie de band geen fikse schop geven omdat ik niet wist of dat andere vervelende gevolgen had.
allen bedankt voor de tips, toch handig dit forum :) De volgende keer zal ik eerst vragen voor de zekerheid en of even langsgaan bij iemand die het wat beter weet. :}
Goed gevraagd, goed geleerd :t

Tooltje voor uitlijnen is wel handig, als je vaker zelf iets wil gaan doen.
 
Een tool is sowieso een goed idee. Tijd geleden een bij Martell aangekocht. Werkt goed!
Wat ook werkt is meten vanaf midden vd as van de swingarm tot aan het midden van de achteras.
Als die aan beide kanten gelijk is, is ie ook goed.
 
Uiteindelijk is het me toch gelukt, de ketting zit er goed op. Voor de zekerheid laten controleren bij zaak. Hij vertelde me dat er toch wel wat marge zit op ketting en tandwiel. Maar met laser uitlijner bleek de ketting er netjes op te zitten.

bedankt iedereen voor de antwoorden en het meedenken.
 
Als de ketting niet gelijkmatig gesleten is, betekent dit dat sommige pakkingen al stuk zijn gegaan. Ketting vervangen dus. Je kan natuurlijk nog duizenden km's mee, maar jouw rijervaring gaat nooit zo goed zijn als met een gloednieuwe ketting. En ik gebruik die streepjes nooit om mijn ketting te spannen. Maar wel een schuifmaat waarmee ik de afstand meet vanaf de moer tot de tip van de spanbout. Die moet dus gelijk aan beide kanten zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan