Hello!
Bij de laatste kleine beurt van mijn Fazer uit 2001 kreeg ik de mededeling dat mijn ketting en tandwielen vervangen moeten worden. Ik ken de geschiedenis van deze motor niet, heb deze nu een ruim jaar in bezit, maar er zaten geen onderhoudspapieren bij. Op de teller staat 33k, dus zou best kunnen dat het inderdaad tijd is. Heb er 6k mee gereden sinds de laatste beurt.
Ik heb de speling opgemeten, die is vier centimeter. In de handleiding staat dat het maximum 4,5 centimeter is. De achteras staat ongeveer in het midden van de merktekens gesteld. Ik heb wel eens gelezen dat het spannen van de ketting maar een zeer beperkt aantal kilometers werkt en dat daar dan ook weer snel speling in komt. Toch snap ik niet helemaal dat de monteur niet even de ketting een stuk gespannen heeft, zodat ik er in ieder geval nog een tijdje op kan rijden.
Ook valt me op dat de as niet precies gelijk op de merktekens gericht is. De motor trekt niet een bepaalde kant op. Ik heb zelf geen momentsleutel, dus durf ook niet zo goed de boel wat strakker te trekken.
Wat is jullie ervaring? Meteen vervangen, of kan je nog wel een paar duizend km's doorrijden na opspannen? Hoe precies moet de as gelijk staan op de merktekens? Moeten bij een ketting met o-ringen ook de tandwielen vervangen worden?
Veel vragen voor een eerste post. Ben benieuwd naar de antwoorden!
Bij de laatste kleine beurt van mijn Fazer uit 2001 kreeg ik de mededeling dat mijn ketting en tandwielen vervangen moeten worden. Ik ken de geschiedenis van deze motor niet, heb deze nu een ruim jaar in bezit, maar er zaten geen onderhoudspapieren bij. Op de teller staat 33k, dus zou best kunnen dat het inderdaad tijd is. Heb er 6k mee gereden sinds de laatste beurt.
Ik heb de speling opgemeten, die is vier centimeter. In de handleiding staat dat het maximum 4,5 centimeter is. De achteras staat ongeveer in het midden van de merktekens gesteld. Ik heb wel eens gelezen dat het spannen van de ketting maar een zeer beperkt aantal kilometers werkt en dat daar dan ook weer snel speling in komt. Toch snap ik niet helemaal dat de monteur niet even de ketting een stuk gespannen heeft, zodat ik er in ieder geval nog een tijdje op kan rijden.
Ook valt me op dat de as niet precies gelijk op de merktekens gericht is. De motor trekt niet een bepaalde kant op. Ik heb zelf geen momentsleutel, dus durf ook niet zo goed de boel wat strakker te trekken.
Wat is jullie ervaring? Meteen vervangen, of kan je nog wel een paar duizend km's doorrijden na opspannen? Hoe precies moet de as gelijk staan op de merktekens? Moeten bij een ketting met o-ringen ook de tandwielen vervangen worden?
Veel vragen voor een eerste post. Ben benieuwd naar de antwoorden!
Laatst bewerkt: