Ketting spannen of meteen vervangen

Fazer020

MF'er
4 sep 2013
44
3
Hello!

Bij de laatste kleine beurt van mijn Fazer uit 2001 kreeg ik de mededeling dat mijn ketting en tandwielen vervangen moeten worden. Ik ken de geschiedenis van deze motor niet, heb deze nu een ruim jaar in bezit, maar er zaten geen onderhoudspapieren bij. Op de teller staat 33k, dus zou best kunnen dat het inderdaad tijd is. Heb er 6k mee gereden sinds de laatste beurt.

Ik heb de speling opgemeten, die is vier centimeter. In de handleiding staat dat het maximum 4,5 centimeter is. De achteras staat ongeveer in het midden van de merktekens gesteld. Ik heb wel eens gelezen dat het spannen van de ketting maar een zeer beperkt aantal kilometers werkt en dat daar dan ook weer snel speling in komt. Toch snap ik niet helemaal dat de monteur niet even de ketting een stuk gespannen heeft, zodat ik er in ieder geval nog een tijdje op kan rijden.

Ook valt me op dat de as niet precies gelijk op de merktekens gericht is. De motor trekt niet een bepaalde kant op. Ik heb zelf geen momentsleutel, dus durf ook niet zo goed de boel wat strakker te trekken.

Wat is jullie ervaring? Meteen vervangen, of kan je nog wel een paar duizend km's doorrijden na opspannen? Hoe precies moet de as gelijk staan op de merktekens? Moeten bij een ketting met o-ringen ook de tandwielen vervangen worden?

Veel vragen voor een eerste post. Ben benieuwd naar de antwoorden!

 
Laatst bewerkt:
Bij mij is de ketting er wel eens af gelopen, toen hij de slap stond.
Ik reed gelukkig niet hard op dat moment :X

Zo'n grapje had ik een paar maanden geleden ook. "Moest" een beetje harder remmen dan gepland doordat een automobilist/treuzelaar welke vóór me reed ineens besloot rechtsaf te slaan op een plek waar dat eigenlijk niet eens mocht en geen richtingaanwijzer(s) gebruikte.

Stoppie -> Achterbrug volledig uit de vering -> wiel draait de ketting van 't kettingwiel af (heb m'n ketting altijd redelijk los gespannen en pak normaal met een stoppie ook de achterrem er bij.... deze keer dus niet omdat 't niet echt een geplande stoppie was).

Gevolg was dat ik bij het neerkomen "0,0" aan versnelling kreeg toen ik de koppeling weer op liet komen terwijl ik verwachte weer verder te gaan rijden en m'n fiets dus vanuit stilstand op z'n rechterzijkant te rusten heb moeten leggen met de voeten nog op de stepjes _O-

Motorrijder die op de tegemoet komende baan reed stopte keurig om mee te helpen de fiets weer op 't rubber te zetten maar voordat 'ie gekeerd was stond 't ding al weer overeind. 't Zag er redelijk clownesk uit volgens hem :+
 
Laatst bewerkt:
Ai :X Maar dat stond 'ie ook belachelijk slap?

Dat denk ik wel. Ik keek daar toen allemaal niet zo naar (was jong en geloofde het allemaal wel :$ )
Ding moest het gewoon doen en verders klaar. Ik deed er ook helemaal niks meer aan als af en toe wat olie er bij gooien.(en benzine natuurlijk)
Moest een keer wachten voor een brug en liep een beetje rond, toen ik ineens allemaal canvas uit de achterband zag hangen. Ben toen maar om een nieuwe achterband gegaan

Hij startte soms een beetje moeilijk, maar alstie liep dan bleef hij het ook gewoon doen.
Af en toe van die dikke backfires bij het starten ... Allemachtig wat heb ik een meters gemaakt om dat ding aan te duwen

Was trouwens een GS400 uit 1977, heb hem toch iets van 7 jaar gehad :}
 
Laatst bewerkt:
En vergeten we even niet dat een versleten ketting vaan strakke en losse plekken heeft?

Dus als je een versleten ketting spant doen terwijl hij op zijn strakst staat anders komt er alleen maar extra krachten op je uitgaande as.

Beetje een late bump van dit thread, maar Roy komt met een interessant antwoord. Ik ben vorige week bij een andere dealer geweest om mijn band te laten plakken (andere discussie) en hem meteen even naar de ketting laten kijken. De kettingspanning was goed en je kon de ketting niet te ver van het achterste tandwiel trekken (wat volgens hem inderdaad een test is die ongeacht van de spanning werkt). Wel kon hij zien dat bij het handmatig ronddraaien, de spanning niet overal hetzelfde is. Je ziet dat doordat de ketting begint te vibreren/resoneren i.p.v. mooi gelijkmatig te draaien. Hij vond het nog lang niet heftig genoeg om te vervangen, maar dat is waarschijnlijk wat de andere dealer gezien heeft.

Dus, ik laat de ketting maar bij de volgende jaarbeurt vervangen!
 
En vergeten we even niet dat een versleten ketting vaan strakke en losse plekken heeft?

Dus als je een versleten ketting spant doen terwijl hij op zijn strakst staat anders komt er alleen maar extra krachten op je uitgaande as.
Ja, dat klopt. Dat is echter (grotendeels) te voorkomen door op tijd te smeren, vooral van groot belang als je in de pekel doorrijdt ...
Sowieso vind ik spannen een rare term, dat doe je met een snaar van een piano. Beter zou stellen zijn, net als je kleppen.
Daar heb je naar mijn mening nog gelijk in ook, want als je ze daadwerkelijk "opspant" zou je géén speling meer hebben :9
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan