Ketting spannen problemen

11 mei 2012
16
0
Hallo,

Nieuw met motoren en dus ook nieuw met klussen er aan. Ik heb een suzuki gsx600f uit 2000. Nu wilde ik de ketting afstellen alleen lukte mij dit niet. De asmoer heb ik een stuk los gedraaid. De afstelmoeren werken alleen maar als ik ze vastdraai. Bij losdraaien gaat alleen de moer los maar verplaatst de as niet. Wat doe ik fout??
 
Op zich niets, maar probeer eens na het losdraaien van je afstelmoeren je ketting met wat kracht omhoog te duwen.
je zal zien dat dit wel gaat.
Nu kan je de ketting weer strakker zetten door de stelmoeren aan te draaien.
 
Laatst bewerkt:
Het zijn ook kettingspanners, geen wiel naar vorenplaatsers.
Als je de kettingspanners iets los hebt gezet moet je zelf het wiel naar voren plaatsen.
Je kan ook een dikke schroevendraaier of een sleutel tussen de ketting en achterkettingwiel zetten en dan het wiel draaien zodat de ketting strak trekt.
Het wiel schuift dan naar voren
 
Niets..... dat werkt nu eenmaal zo.

Je meet de aanbevolen speling van de ketting op het strakste punt, zet het hele spulletje los (zoals je al gedaan hebt) en stelt de ketting af door het wiel naar voren of naar achteren te bewegen. Ik zet 'm meestal nét te los (dus het wiel een beetje te ver naar voren) en stel de zaak dan af door de stelmoeren aan te draaien. Zorg wel dat het wiel zuiver recht staat en de ketting in lijn komt met de tandwielen. De streepjes op beide zijden van de achteras helpen je daarbij, maar vertrouw er nooit te veel op, ze staan niet altijd zuiver gelijk.
 
Vergeet niet de bevestiging van je achterste remklauw even wat los te zetten.
Deze moet namelijk met je wiel meeschuiven, met je spanners trek je hem meestal wel naar achteren, naar voren lukt, met een vaste remklauw niet.
 
Vergeet niet de bevestiging van je achterste remklauw even wat los te zetten.
Deze moet namelijk met je wiel meeschuiven, met je spanners trek je hem meestal wel naar achteren, naar voren lukt, met een vaste remklauw niet.

Yep.... meestal een stangetje dat naar je achterbrug loopt. :Y

Let er ook op dat je de ketting niet te strak zet, dat kan lagerschade geven aan je uitgaande as.
 
een ketting uitlijnen met een laser...
nog even zo doorgaan en we kunnen niks meer zelf

Mijn motorboer gebruikt ook zo'n apparaatje, inderdaad die "Cat" laser. Sneller en accurater dan op het oog afstellen. Binnen een paar seconden staat ie helemaal goed.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan