Ketting spannen wanneer doe je het goed¿

RemCoulD

MF veteraan
21 nov 2002
2.142
0
Hooglanderveen
Ik loop nou al een poosje rond op dit forum,
maar ben hier eigenlijk nooit een echt duidelijk topic over tegengekomen.

Hoe span je je ketting nou goed, zodat hij niet te strak of los zit.

ffuh pol aangemaakt omdat er niet gereageerd word (vraag me af waarom)
 
Laatst bewerkt:
Ik loop nou al een poosje rond op dit forum,
maar ben hier eigenlijk nooit een echt duidelijk topic over tegengekomen.

Hoe span je je ketting nou goed, zodat hij niet te strak of los zit.

ffuh pol aangemaakt omdat er niet gereageerd word (vraag me af waarom)

Een te slap gespannen ketting wil meestal wel gaan slaan tijdens het schakelen. Schakelt niet echt prettig B| .

Ik weet niet wat voor fiets je hebt je VFR geldt, maar bij mijn Gixxer mag de ketting op de reeds genoemde plaats maar slechts 15 tot 25 mm speling hebben. En dan moet ie daarbij op de (enige) zijstandaard staan. En in tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd: ZONDER iemand erop! Maar dat kan voor jouw VFR er weer heel anders uitzien.

Ofwel: raadpleeg je boekje of WPH!
 
Een te slap gespannen ketting wil meestal wel gaan slaan tijdens het schakelen. Schakelt niet echt prettig B| .

Ik weet niet wat voor fiets je hebt je VFR geldt, maar bij mijn Gixxer mag de ketting op de reeds genoemde plaats maar slechts 15 tot 25 mm speling hebben. En dan moet ie daarbij op de (enige) zijstandaard staan. En in tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd: ZONDER iemand erop! Maar dat kan voor jouw VFR er weer heel anders uitzien.

Ofwel: raadpleeg je boekje of WPH!

Die heb ik dus niet,
en met die enkele ophanging slaat hij volgens mij heel snel tegen de brug aan.
maar testrak zou ook weer niet goed zijn.



p.s. ik span altijd op zijn zijstandaard.
 
Bedenk dat wanneer je ketting te strak staat dit (vooral bij inveren) zeer slecht is voor je ketting en de lagering/keerring van je voortandwiel.

Ik reed vroeger bij mijn brommertje de achteras steeds krom. Hoe denk je dat dat kwam?

Een te losse ketting is ook niet fijn (zoals gezegd, slaan bij het schakelen of gas dicht), mar minder erg dan een te strakke ketting.
 
bij die enkelzijdige arm moet ie geloof ik wel aardig strak staan. de VFR800i van mijn vader heeft redelijk weinig speling. anders loopt de ketting aan op de arm.

op mijn R6 staat de ketting veel minder strak (3cm speling)

het is per motor verschillend en ik zou ook zeker even kijken of je er achter kunt komen hoe strak ie voor jou specifieke model moet staan. te strak sloop je de ketting mee en met een beetje pech ook de lagers van de uitgaande as van de versnellingsbak. te los schakelt niet prettig. ik heb hem zelf vaak iets aan de losse kant staan, omdat ik het idee heb dat de ketting dan ook langer mee gaat => als je hem steeds lekker strak spant heb ik het gevoel dat ie steeds uitrekt.
 
bij die enkelzijdige arm moet ie geloof ik wel aardig strak staan. de VFR800i van mijn vader heeft redelijk weinig speling. anders loopt de ketting aan op de arm.

op mijn R6 staat de ketting veel minder strak (3cm speling)

het is per motor verschillend en ik zou ook zeker even kijken of je er achter kunt komen hoe strak ie voor jou specifieke model moet staan. te strak sloop je de ketting mee en met een beetje pech ook de lagers van de uitgaande as van de versnellingsbak. te los schakelt niet prettig. ik heb hem zelf vaak iets aan de losse kant staan, omdat ik het idee heb dat de ketting dan ook langer mee gaat => als je hem steeds lekker strak spant heb ik het gevoel dat ie steeds uitrekt.

Bij een VFR moet de ketting een speling hebben van 15 tot 25 mm. Ook met een enkelzijdige brug is een te strakke ketting niet goed.

De ketting op min vorige VFR heeft nog nooit tegen de achterbrug geslagen of op wat voor manier aangelopen.

Wel spannen wanneer de motor op de bok staat en het strakste punt uit de ketting opzoeken. Dan de ketting afstellen op ongeveer 20 mm speling en vervolgens nog ff de ketting volledig ronddraaien en op verschillende plekken controleren.

Ga de eerste paar keer na het stellen ff naar de dealer en vraag hun of de speling goed is. Zij kunnen je dit zo vertellen en het help jou om er een beetje gevoel voor te krijgen.
 
Bij een VFR moet de ketting een speling hebben van 15 tot 25 mm. Ook met een enkelzijdige brug is een te strakke ketting niet goed.

De ketting op min vorige VFR heeft nog nooit tegen de achterbrug geslagen of op wat voor manier aangelopen.

Wel spannen wanneer de motor op de bok staat en het strakste punt uit de ketting opzoeken. Dan de ketting afstellen op ongeveer 20 mm speling en vervolgens nog ff de ketting volledig ronddraaien en op verschillende plekken controleren.

Ga de eerste paar keer na het stellen ff naar de dealer en vraag hun of de speling goed is. Zij kunnen je dit zo vertellen en het help jou om er een beetje gevoel voor te krijgen.

Kijk hier heb ik wat een thnx :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan