ketting spannen

***BTR***

MF veteraan
30 mei 2001
1.326
0
Den Hoorn
Ik zat eens in een haynes boek te lezen en daar stond in dat voor mijn CBR600F2 de speling ongeveer 50 mm mag zijn op zijn middenstandaard.

Dat is 50 mm naar boven en naar beneden neem ik aan?

En om de achtervering in te stellen...stand 1 tm 6, kan je die gewoon met de hand draaien of heb je daar iets van een sleutel voor nodig?

Wil ook eens wat meer aan de motor gaan doen :) .
 
Ik zat eens in een haynes boek te lezen en daar stond in dat voor mijn CBR600F2 de speling ongeveer 50 mm mag zijn op zijn middenstandaard.

Dat is 50 mm naar boven en naar beneden neem ik aan?
Nee dat betekent 25 mm naar boven en 25 mm naar beneden. 50 mm blijft gewoon 50 mm.
En om de achtervering in te stellen...stand 1 tm 6, kan je die gewoon met de hand draaien of heb je daar iets van een sleutel voor nodig?
dat ligt aan je type, maar bij de meeste motoren moet dat met een sleutel. Geen sleutel gevonden in je gereedschapssetje :?
Wil ook eens wat meer aan de motor gaan doen :) .
 
Dan mag ik mijn ketting wel eens gaan spannen.

2e hands motor gekocht en er zat dus geen gereedsschapssetje bij. Ook helemaal niet aan gedacht toen. Anders maar eens bestellen. Tis model 1994. Dacht eigenlijk dat die ketting 1 tot 2 cm mocht hebben, dat kan ik me tenminste herinneren van rijlessen dus vond die 50 mm al zo weinig.
 
en wel eens geprobeert om met het bij geleverde gereedschap setje een ketting te spannen
achter wielmoer van de fazer moet met 8.5 kg/mtr vast gezet worden.
en ik krijg maar een sleutel er bij van 18 cm.
moet je behoorlijk aan sleuren om dan die moer los te krijgen.

jr
 
Wil ook eens wat meer aan de motor gaan doen :) .

Ik zou zeggen ; ga eens naar MotorXtra? Of is dat te ver weg voor je? Zit tussen Amsterdam en Utrecht in, langs de snelweg. Hij geeft regelmatig workshops, dus altijd wel wat te leren. Ik ga er binnenkort ook weer heen, aangezien ik liever daar wat aan m\'n motor doe en/of laat doen, dan dat ik \'m bij een dealer neer zet. Bij http://go.to/motordealers kan je genoeg vinden over dealers die gewoon zakkenvullen en niet voor het vak gaan.

Bovendien als je motor op de standaard staat, is de speling groter dan dat je erop zit. Dus 50mm speling als de motor op de standaard staat, is best normaal. Als je erop zit zal de speling misschien 30mm of zelfs minder zijn.
Als je de speling te klein maakt als ie op de standaard staat, en je gaat erop zitten, dan heb je de kans dat je ketting TE strak gespannen staat, en dat is ook niet goed.

Overigens heet de eigenaar van MotorXtra ook Sander, dus misschien kan je er nog wel een korting uit slaan ;)
 
Naast die sleutel van 18 cm om de achteras los te draaien heb je ook iets waarmee je die 18 cm kunt verlengen tot 40 cm. Dat heb je ook echt nodig om een beetje kracht te kunnen zetten. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan