ketting spannen

pwedema

Rookie
29 apr 2007
15
0
sauwerd
heb mijn ketting gespannen, goed op de merktekens gelet.
de ketting kan aan de onderkant nog ongeveer 2 cm in gedrukt worden, dit moet normaal gesproken goed zijn.
maar boven loopt hij goed, onder klappert hij nogal, moet hij dan nog strakker??


gsx600f 1996
 
Dat moet inderdaad goed gaan, wel aan beiden zijden doen natuurlijk. 2cm is redelijk goed ietwat krapjes misschien, het is meestal 2,5 tot 3 maar ik weet niet wat de fabriek voorschrijft kan zo maar 2 zijn. Met stellen even zoeken naar het strakste punt in de ketting. Veel kettingen hebben verschil in strakheid op bepaalde punten. Dus draaien voelen, ff verder draaien weer voelen. Het strakste punt moet je hebben.

Beste manier om het stellen te controleren zoals ik hem geleerd heb ik een topic hieronder ergens gisteren nog beschreven. Stel hem op fabriekswaarden af, ga een stukje rijden(zakt ie weer terug in zijn veren en een nieuwe ketting zet meestal meteen wat uit) en laat bij terugkomst iemand van gelijk gewicht op de motor zitten, de demping zakt in en de afstand tussen de tandwielen word groter. Controleer nu de speling, is die plus minus 1cm dan zit je goed! Dan heb je de speling die je tijdens het inveren nodig hebt.

Leon
 
Ps met het vastdraaien van de moer op de achteras spant de ketting zich veelal ook iets strakker. Daarom dus op bovenstaande manier altijd even controleren. Het kan nooit kwaad om een beetje marge over te houden.
 
Twee centimeter vrije slag aan de onderkant lijkt me erg weinig. Weet je zeker dat dit volgens voorschrift is? Een te strak gespannen kan behoorlijk wat motorschade (lager uitgaande as) veroorzaken. Je ketting kan wat dat betreft beter een beetje te los, dan te vast liggen.
Heb je de ketting gespannen op het strakste punt. Een ketting slijt over het algemeen niet mooi gelijkmatig waardoor er strakkere en lossere punten ontstaan. Spannen doe je altijd daar waar de ketting op zijn strakst staat.
Let bij een Suzuki ook altijd even op. Als je na het spannen de moer van de as hebt aangedraaid, meet dan daarna altijd nog even de kettingspanning na. Meestal staat de ketting dan net een beetje strakker (soms tot een halve centimeter). Hierdoor kan het zijn dat de boel te strak komt te staan.
Als je twee centimeter kettingspanning hebt waarmee de ketting nogal strak staat en dan de ketting voelt klapperen, dan zou ik even controleren of de ketting niet versleten is. De ketting mag dan zeker niet meer klapperen. Nogmaals ga even na of die twee centimeter wel klopt. ik geloof daar namelijk niets van. Ik rijdt mijn hele leven als Suzuki's, maar heb nooit meegemaakt dat de ketting strakker mag staan dan 2,5 centimeter en dat is dan voor een supersport.
 
Altijd in handboek of WPH kijken wat de speling minimaal moet zijn. Dit verschilt per motorfiets.

Maar je moet wel goed meten.

1. Draaien en voelen in welke stand je de minste speling hebt.
2. Ketting in het midden van de onderloop beet pakken.
3. Meet lat er naast
4. Naar beneden trekken. Dit is je nul punt
5. Omhoogduwen en het verschil tov het nulpunt meten.

Het Verschil is de speling. Met alleen omhoog of alleen naar benden duwen meet je de speling dus niet goed.

Bij twijfel: Je kan je ketting beter teveel speling geven dan te weinig.
 
Wat bedoel je precies met klapperen?

Geen idee of het relevant is maar bij mijn brommer heb ik wel dat als me ketting (te) oud is hij zo 'opgerekt' is dat hij niet meer goed om mijn (achter)tandwiel past. Dit had het gevolg dat bij een (goed) gespannen ketting met het naar voren draaien van het achterwiel (dus in de normale draairichting) alles goed was. Maar als ik me achterwiel naar onder draaide (dus tegen de normale draairichting in) mijn ketting heel raar begon te 'klapperen'.

Ik heb geen flauw idee of dit bij jou/een motor ook zo kan zijn. Maar misschien kan het geen kwaad om even te kijken. Ik kon het bij mij zien door dat als alles gespannen was er op sommige plekken van mijn achtertandwiel een ruimte zat tussen de ketting en het tandwiel. Terwijl de ketting op andere plekken gewoon goed rond mijn tandwiel zat.

Groetjes,

Bart
 
Terug
Bovenaan Onderaan