ketting spannen

Desperado112

Die hard MF'er
13 okt 2002
672
0
Amsterdam
Ik weet het er waren genoeg topics te vinden over dit, maar mijn vraag stond er niet bij dus bij deze.
Ik heb een Suzuki gsx r en nu zag ik vandaag dat mijn ketting best ''slap'' hing.
Dus ik boekje er bij gepakt ( jaja ik weet dit is m'n eerste motor) om te kijken hoe dat precies moet.
Nou allemaal heel duidelijk en zo , op een ding na.
De as moer moet namelijk los gedraaid worden om de ketting te spannnen.
En daarna natuurlijk ook weer vast, maar nu staat er onder aan de blz van het boekje het boekje het volgende > aantrekkoppel van achterasmoer: 100 N-m (10,0 kgf-m).
Wat dus zou in houden dat je die achter as moer met een moment-sleutel vast moet zetten wil je er zeker van zijn dat ie goed vast zit.
Maar die sleutel hebben ze alleen in garage's.
Er zit wel een sleutel bij de soes waar het ook mee zou kunnen , maar dan weet ik niet of ie strak genoeg zit.

Hoe lossen jullie dat op gewoon zonder moment-sleutel en zo vast mogelijk draaien????

alvast Bedankt
 
Als je wilt weten of je de moer met 100Nm vast zet, dan zit er toch niets anders op dan een momentsleutel te gebruiken. Enne: 100Nm is bij lange na NIET zo vast mogelijk! Een momentsleutel is voor iedereen te koop en ze kosten de wereld niet (een achteras is waarschijnlijk duurder :z ) en zijn op zat adressen te koop. Als je van plan bent om meer aan je bike te gaan sleutelen is het de aanschaf zeker waard :) .

Cheerz.
 
Vast = vast.

Kilometertje rijden, natrekken, toertocht maken en bij de eerste tank- of koffiepauze even natrekken, als-ie nu losser zit zat-ie niet vast genoeg. :Z

Volgende dag (koud) nog even natrekken, klaar. 8-)

Als je zonder extreem kracht te zetten je draad aan stront draait heb je blijkbaar een PBS fiets gekocht en kun je deze beter inruilen voor een goede. O-)
 
Daar heb ik speciaal een mom. sleutel voor gekocht. Een goed stuk gereedschap (dat je regelmatig nodig hebt)is best wel de moeite waard om zelf aan te schaffen, en zo duur zijn die sleutels ook weer niet (30 Euros in Duitsland + een dop erbij).
 
1 newton = 100gram.
1 nm = 100 gram op een hefboom van een meter lang.
100nm = 10kg op een sleutel van 1 meter lang of op een (realistischere) sleutel van 33cm lang dus ongeveer 30 kg gewicht steken.

Das natuurlijkk belange zo nauwkeurig nie als een momentsleutel maar zo heb je een idee.

correct me if i'm wrong natuurlijk ;)
 
1 newton = 100gram.
1 nm = 100 gram op een hefboom van een meter lang.
100nm = 10kg op een sleutel van 1 meter lang of op een (realistischere) sleutel van 33cm lang dus ongeveer 30 kg gewicht steken.

Das natuurlijkk belange zo nauwkeurig nie als een momentsleutel maar zo heb je een idee.

correct me if i'm wrong natuurlijk ;)
Bij deze dan:

1 nm = 0,001 µm = 0,000.001 mm = 0,000.000.001 m,

1 Nm = het gewicht van ruim 100 g, haaks op een arm van 1 m.

100 Nm = het gewenste aandraaimoment,

98 Nm is het max. koppel van mijn Bolle, dus als je gewoon een BMW R1100 koopt en op de krukas een dopsleutel fabriekt om je achterwiel aan te draaien ben je er: Als de boxer afslaat (bij 5.250 toeren per minuut) zit je achterwiel mooi vast. Kost even wat, maar dan heb je er wel weer 'n mooie fiets bij waaraan je de bouten en moeren echt vast kunt draaien. :+
 
Bij deze dan:

1 nm = 0,001 µm = 0,000.001 mm = 0,000.000.001 m,

1 Nm = het gewicht van ruim 100 g, haaks op een arm van 1 m.

100 Nm = het gewenste aandraaimoment,

98 Nm is het max. koppel van mijn Bolle, dus als je gewoon een BMW R1100 koopt en op de krukas een dopsleutel fabriekt om je achterwiel aan te draaien ben je er: Als de boxer afslaat (bij 5.250 toeren per minuut) zit je achterwiel mooi vast. Kost even wat, maar dan heb je er wel weer 'n mooie fiets bij waaraan je de bouten en moeren echt vast kunt draaien. :+

Moet je niet echt doen trouwens, zou zonde zijn van die BMW. Als het al zou werken moet je eerst de hele voorpartij inclusief de onvolprezen Telelever :} verwijderen, is dus niet handig. Was maar een grapje, als je de boel gewoon op het gevoel vastdraait is dit meestal afdoende. Voor de zekerheid kun je altijd even langs je dealer rijden om met zijn momentsleutel te controleren of je het goed gedaan hebt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan