ketting spannen

richardp

Rookie
14 apr 2013
3
0
goede dag
ik wil mijn ketting spannen en heb ook een moment sleutel gekocht maar hoe strak moet ik de achteras aandraaien

normaal deed ik dat heel strak (te strak denk ik) maar wil nu graag zo strak draaien dat het genoeg is

ik hoor graag van iemand hoe strak ik het moet vast zetten \\
m.v.g. richard
 
uitlijnen volgens de merktekens op de achtervork is zuiver genoeg.
er rijden hele volksstammen rond met een scheef achterwiel of een krom frame.
99% merkt er niets van, tot er op gewezen word dat er iets scheef staat, dan rijd de motor plotseling niet goed meer.
 
altijd over verbaast dat fabrikanten wel rechte frames etc kunnen maken, maar niet de streepjes op de achterbrug op de juiste plek zouden kunnen maken :+
 
Ze zitten wel op de juiste plek, alleen niet op de juiste plek wil je een perfect uitgelijnd wiel.

Als je een lat van een meter neemt, en die aan 1 eind vast zet, je verschuift de lat op het punt waar hij vast zit 1 mm.. hoeveel mm denk je dat de lat aan het eind verschoven is?
 
Bijvoorbeeld met ene hulpje, zoals deze:

profi-cat-sprocket-laser-alignment-tool-bike.jpg

of deze:

cat_laser_tool.jpg

of deze

images

of deze

08-0048.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voor het aanhaalmoment van de moer van de achteras dien je inderdaad het werkplaatshandboek erop na te slaan. Voor een V-strom en een GSXR ligt het aanhaalmoment op 100 nm. Voor de GSX600f weet ik het niet.
Controleer bij een Suzuki na het aandraaien van de moer altijd nog even de kettingspanning. Het aandraaien van de moer zorgt er namelijk voor dat de ketting net iets strakker komt te staan, waaroor de speling te krap kan worden.
 
goede dag
ik wil mijn ketting spannen en heb ook een moment sleutel gekocht maar hoe strak moet ik de achteras aandraaien

normaal deed ik dat heel strak (te strak denk ik) maar wil nu graag zo strak draaien dat het genoeg is

ik hoor graag van iemand hoe strak ik het moet vast zetten \\
m.v.g. richard

Nou, 'heel strak' is alvast aardig in de richting.

Mijn achterbrug moet met ongeveer 100Nm aangedraaid worden, en dat is echt heel straks.

Maar het kan wel anders zijn bij andere motoren (bijv. enkelzijdige achterbrug).

Edit:

Voor het uitlijnen zelf gebruik ik gewoon een aluminium u-profiel:

Aluminium-U-Profile_medium.jpg
 
Laatst bewerkt:
Jullie zijn echt debiel man, zet dat wiel gewoon op de streepjes recht. Die zitten er echt niet voor jan lul en die eene milimeter die er dan verschil in zou zitten merk je echt never nooit. Echt heel irritant als iemand een vraag stelt en dan zelfs moderators offtopic gaan met onzin. Nu heeft die jongen nog geen antwoord op zen vraag.
 
Jullie zijn echt debiel man, zet dat wiel gewoon op de streepjes recht. Die zitten er echt niet voor jan lul en die eene milimeter die er dan verschil in zou zitten merk je echt never nooit. Echt heel irritant als iemand een vraag stelt en dan zelfs moderators offtopic gaan met onzin. Nu heeft die jongen nog geen antwoord op zen vraag.
1mm verschil bij de spanner (waar vaak voor komt) is ongeveer 5mm bij je band.
Zelfs als je dat niet zou merken dan nog is het gewoon beter als hij wel recht staat.
Je hoeft maar een keer dit te controleren en dan weet je bij een volgende keer waar rekening mee te houden.
Om nou mensen die liever hun wiel wel recht in de motor hebben staan debiel te noemen :?
Als het jou niet interesseert dat je wiel scheef staat gefet je dat nog niet het recht mensen die wel secuur zijn debiel te noemen.
Verder is het: Jij bent echt debiel man, of jullie zijn echt debiel mannen.
 
1mm verschil bij de spanner (waar vaak voor komt) is ongeveer 5mm bij je band.
Even vooropgesteld dat ik denk dat het voor de meeste mensen wel losloopt, is dit zwaar overdreven. Je moet om te beginnen met graden werken, want verdraaiing meet je niet in millimeters. Die 5mm van jou zal het voorste en achterste punt van de band moeten zijn, en die komen gewoon weer naar het midden als ze boven of onder belanden. Het wiel staat inderdaad wel iets gedraaid... Maar dat is dus voor bijna niemand merkbaar.
 
Even vooropgesteld dat ik denk dat het voor de meeste mensen wel losloopt, is dit zwaar overdreven. Je moet om te beginnen met graden werken, want verdraaiing meet je niet in millimeters. Die 5mm van jou zal het voorste en achterste punt van de band moeten zijn, en die komen gewoon weer naar het midden als ze boven of onder belanden. Het wiel staat inderdaad wel iets gedraaid... Maar dat is dus voor bijna niemand merkbaar.
En dat is voor jou reden genoeg om hem dan maar schuin te laten staan en het niet te controleren?
 
Jullie zijn echt debiel man, zet dat wiel gewoon op de streepjes recht. Die zitten er echt niet voor jan lul en die eene milimeter die er dan verschil in zou zitten merk je echt never nooit. Echt heel irritant als iemand een vraag stelt en dan zelfs moderators offtopic gaan met onzin. Nu heeft die jongen nog geen antwoord op zen vraag.

_O-

niet te moeilijk doen idd.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan