ketting spannen

richardp

Rookie
14 apr 2013
3
0
goede dag
ik wil mijn ketting spannen en heb ook een moment sleutel gekocht maar hoe strak moet ik de achteras aandraaien

normaal deed ik dat heel strak (te strak denk ik) maar wil nu graag zo strak draaien dat het genoeg is

ik hoor graag van iemand hoe strak ik het moet vast zetten \\
m.v.g. richard
 
Geef je decimale waarden van een graden ook niet aan in minuten, als we het toch over eenheden hebben O-)?
Traditioneel is dat ooit verzonnen, maar gelukkig hebben de wiskundigen tegenwoordig geconcludeerd dat decimalen praktischer zijn. Ik heb ook veel te grof afgerond, maar gezien we het eerst over millimeters hadden is het nog steeds een aardige vooruitgang :+


Gefeliciteerd, je hebt uitgelegd hoe je iets heel anders uitrekent _O-
Als het niet klopt hoor ik graag van je waar ik de fout in ga.
Zie de edit, niet zo snel zeg :+
 
In de praktijk ga je natuurlijk nog even staan springen als een malloot om hem extra vast te zetten :')

In de praktijk weet ik best wel iets af van motoren, toch genoeg om te weten dat ik er beter afblijf :+

Nee ik weet best wel hoe je een ketting aanspant en ga er bijgevolg niet op springen maar zet er wel even mijn gewicht op en dan ook niet 'tot ie echt niets meer meegeeft' maar momentsleutel en zeker ene tot 100Nm kost toch ook aardig wat niet :?
 
Ik kom 1 dag niet en er zijn vier pagina's aan ketting spannen gespendeerd.

Ik zeg: Heel het Motor-forum op de VFR, Ducati of MV Agusta. Dan zijn we van deze nutteloze discussies af.

Als ik motorfabrikant was geweest had ik de streepjes weggelaten, en de stelboutjes twee verschillende spoeden gegeven, 1.00 en 1.25, gewoon om jullie te sarren.
 
Laatst bewerkt:
Sommige mensen hebben meer te doen _O-



Is freaking peanuts. Asbreedte is ongeveer 40cm, helft is 20cm. Jij wilde een afwijking van 1mm dus 0,1cm. 0,1/20=0,005. Inverse tangens van 0,005 is 0,3 graden. 0,3 graden vind ik geen boeiende afwijking. Voor jouw referentie is de afwijking "aan de voor/achterkant" van de band ook niet meer dan 1,5mm... en niet 5.

20cm as afstand hart op zij
wiel 30cm hart op buitenkant

dan is 1mm aan de as naar achteren 0.75 mm van het wiel uit de lijn.
immers, 20cm is wel de as afstand vanaf het midden maar het draaipunt van de as ligt aan de andere kant, op 40 cm dus

als je het over graden gaat hebben...
1 volle cirkel is 360 graden.
de omtrek van die cirkel is belangrijk om te weten, as was 40cm met het draaipunt aan 1 kant. 40cm is dus de straal.
voor cirkel omtrek en oppervlakte zijn 2 formules die op elkaar lijken. 2∏ R of R2
de eerste is dan 2x3,14 x 40 = 251 (dit is cm
de 2e is 40x40 x ∏ = 5024
om te weten welke nu oppervlak is en welke omtrek kun je de cirkel vierkant maken en zien wat het oppervlak daarvan is. 80 bij 80 dus = 6400. de laatste formule is dus oppervlak

2510 staat dan gelijk aan 360 graden daarmee staat 1 mm gelijk aan 0.1434 graden.
immers, 2510 x 0.1434 = 360 (afgerond)

dus 5 mm aan de voorkant van de band...dat is 7,5mm aan de as




Geef je decimale waarden van een graden ook niet aan in minuten, als we het toch over eenheden hebben O-)?

als je het over hoeken hebt is mills veel beter (en makkelijker in sommige gevallen ;) )
in bovenstaande berekening is 1mm dus 17.8 mills :)
 
Laatst bewerkt:
Ik kom 1 dag niet en er zijn vier pagina's aan ketting spannen gespendeerd.

Ik zeg: Heel het Motor-forum op de VFR, Ducati of MV Agusta. Dan zijn we van deze nutteloze discussies af.

.

Wat was er niet duidelijk aan de topictitel 'ketting spannen' :?
Ik zeg: Heel het Motor-forum stopt met reageren in topics die hun niet interesseren :Y
Dan hoeven de mensen die het wel interesseert niet gans de tijd op het gezeik van een ander te kijken :Y
En dan komen we ook niet aan 4 pagina's vol bullshit :W
 
Als je het niet boeiend vindt staat het je vrij je ketting op het gehoor te stellen, da's spannender :Y


What's in a word ey. ;)

Ik ga persoonlijk geen topic over het spannen/uitlijnen van een ketting beginnen. Dan krijg je automatisch het soort geneuzel als hierboven.
Er word hier met een partij onnodige wiskunde gesmeten, daar lusten de honden geen brood van. Of het wel klopt ter zijde gelaten.
Ik stel/span mijn kettingen al jaren lekker zelf, zonder hulp, want die heb ik helemaal niet nodig. Ik ben ruim technisch/mechanisch ervaren geraakt door de jaren heen in 2wielers.

Kijk, als er iemand iets wil weten, dus de kunde ontbreekt blijkbaar, fair. Maar dan krijgt hij zo veel reacties die nergens op slaan, hoe moet ie het dan ooit snappen?
Een simpel smal lineaaltje, of een zaagblad van een beugelzaag is voldoende om de uitlijning te bepalen van het achterwiel.
Maar daar word waarschijnlijk overheen gekeken want de TS ziet door de bomen het bos niet meer. En nogmaals heren, aan u allen; het is echt geen rocket science ! !

8-)
 
What's in a word ey. ;)

Ik ga persoonlijk geen topic over het spannen/uitlijnen van een ketting beginnen. Dan krijg je automatisch het soort geneuzel als hierboven.
Er word hier met een partij onnodige wiskunde gesmeten, daar lusten de honden geen brood van. Of het wel klopt ter zijde gelaten.
Ik stel/span mijn kettingen al jaren lekker zelf, zonder hulp, want die heb ik helemaal niet nodig. Ik ben ruim technisch/mechanisch ervaren geraakt door de jaren heen in 2wielers.

Kijk, als er iemand iets wil weten, dus de kunde ontbreekt blijkbaar, fair. Maar dan krijgt hij zo veel reacties die nergens op slaan, hoe moet ie het dan ooit snappen?
Een simpel smal lineaaltje, of een zaagblad van een beugelzaag is voldoende om de uitlijning te bepalen van het achterwiel.
Maar daar word waarschijnlijk overheen gekeken want de TS ziet door de bomen het bos niet meer. En nogmaals heren, aan u allen; het is echt geen rocket science ! !

8-)

Zonder hulp?
En vervolgens pak je een lineaal?

Hmmm.... :)
 
Ik volg trouwens gewoon de handleiding en die geeft aan dat ik de streepjes moet gebruiken, ik denk dat als dat niet voldoende was dat Kawa wel vermeld had dat ik meetapperatuur moet gebruiken
 
en hoe komt het dan volgens jouw dat er mensen zijn die het nakijken, die streepjes, en tot de conclusie komen dat er iets niet helemaal recht zit?
Geen idee als ik zie hoe ze die motoren bouwen en met robots hele motorblok nameten om alles binnen de marge te houden dan lijkt mij een paar juist geplaatste streepjes op de achterbrug geen rocket science
 
en hoe komt het dan volgens jouw dat er mensen zijn die het nakijken, die streepjes, en tot de conclusie komen dat er iets niet helemaal recht zit?
Het zal vast voorkomen, maar sommigen doen voorkomen als ware het een kwestie van leven en dood, en dat het bij iedere motor gecontroleerd moet worden. De meeste mensen hebben het niet eens door, en zelfs al heb je dat wel is het enige effect dat de motor een klein beetje "crabbed", zijwaarts rijdt trouwens. Wat helemaal niet zo erg is als het klinkt. Pas als je het zooitje echt zwaar scheef zet kan het kwaad, tot die tijd is het gewoon 'niet optimaal'...

En wat ik zei, bij de 6 motoren die ik heb gehad (5 Suzuki's en een KTM) zaten/zitten ze allemaal recht. Misschien dat andere fabrikanten wat minder accuraat zijn, dat weet ik niet...
 
Laatst bewerkt:
Het zal vast voorkomen, maar sommigen doen voorkomen als ware het een kwestie van leven en dood, en dat het bij iedere motor gecontroleerd moet worden. De meeste mensen hebben het niet eens door, en zelfs al heb je dat wel is het enige effect dat de motor een klein beetje "crabbed", zijwaarts rijdt trouwens. Wat helemaal niet zo erg is als het klinkt. Pas als je het zooitje echt zwaar scheef zet kan het kwaad, tot die tijd is het gewoon 'niet optimaal'...

En wat ik zei, bij de 6 motoren die ik heb gehad (5 Suzuki's en een KTM) zaten/zitten ze allemaal recht. Misschien dat andere fabrikanten wat minder accuraat zijn, dat weet ik niet...
Waarom heb jij het bij alle 6 je motoren gecontroleerd als je er toch niks van merkt?
 
Waarom heb jij het bij alle 6 je motoren gecontroleerd als je er toch niks van merkt?
Omdat het volgens velen dus erg gevaarlijk kan zijn :+ Doe eens niet zo dwars joh, dat ik het überhaupt controleer geeft al een beetje aan dat we het ergens wel eens zijn ;)

Wat betreft je eerdere berekening, die is op zich wel goed alleen heb jij uitgerekend dat 5mm 'aan de achterkant van het wiel' meer dan 1 graad verdraaiing moet zijn (wat klopt) en ik dat 1mm verkeerd aan de stelmoeren (wat jij aangaf...) geen 5mm oplevert, maar 1,5mm 'aan de achterkant van het wiel'. Die anderhalve mm is dan weer 0,3 graden.

Ik denk niet dat die 0,3 graden erg boeiend is en ik denk niet dat ik het persoonlijk zou merken, als jij denkt van wel wil ik dat best eens double-blind testen :)
 
Laatst bewerkt:
Wel enkel over zuiver platte waterpas liggende wegen rijden he!

Anders wordt het rubber van je wiel aan 1 kant mogelijk meer ingedrukt dan aan de andere kant, en dan staat je wiel effectief ook scheef!

Ik span in 5min, op streepjes, werkt uitstekend. Handboek geeft het zelfs zo aan.
 
Ik snap sommige mensen echt niet. Heb je eindelijk een goed excuus om een gadget met een laser (!!!) te kopen, vinden ze het onzin en doen ze het met een lineaaltje of de merktekens! :+

Nou, ik heb gisteren de ketting van de GPZ gespannen en, gewoon omdat het kan, daar ook de laser bij gebruikt! Mwhoaha :o |( *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan