Ketting speling

Hawker

MF'er
24 mei 2015
128
2
Emmen
Jup alweer de zoveelste met dezelfde vraag :P Maar als ik op Google heel wat verschillende antwoorden tegen.
De 1 zegt 1 a 2 cm voldoende te zijn, de ander 3 a 4 cm gemeten op strakste punt. En ja ook zie je veel voorbijkomen zie wphb maar ook daar word veelal vanaf geweken om bepaalde redenen.

Wat is nou echt een goede speling voor normaal weggebruik?

Grtn Daniel
 
de basis waarom het verschilt is redelijk makkelijk lange veerwegen = veel speling nodig, weinig veerweg = minder speling nodig. maar daar zijn natuurlijk uitzonderingen op als het draaipunt van de achterbrug gelijk is aan de uitgaande as van de versnellingsbak heb je geen (of bijna geen) speling nodig hoe lang de achterbrug of veerwegen ook zijn.
dus het enige goede antwoordt is RTFM. daar staat precies in beschreven hoeveel speling je nodig hebt en hoe je die moet meten (belast met het gewicht van de motor, op de zijpikkel of volledig onbelast). en als je wilt afwijken van wat de fabrikant voorschrijft doe je dat voor eigen risico.
 
Voor alle motoren is het zoals hieronder omschreven
Wanneer de uitgaande as de achteras en de swingarmas in lijn staan moet je op het strakste punt nog net iets speling hebben.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Laatste 2 antwoorden kan ik wel wat mee. Weer wat geleerd! Handig zo'n forum :) 8-)

Voor de andere reacties vraag heeft indirect betrekking op een 95 cbr 900RR sc28..
 
Ik vraag mij dan wel af waar je vraag direct betrekking op heeft :+
In het CBR topic staat een manuel waarin aangegeven staat dat 3 á 4 cm de meest gewenste speling is.

Ik vraag me af wat je van de antwoorden hierboven dan geleerd hebt? Volgens mij heb je nog een antwoord op de vraag waarom je af zou wijken van de kettingspeling zoals deze in het manuel beschreven staat. Ben ik overigens ook wel nieuwsgierig naar.

Aanvulling: in hetzelfde manuel staat in ieder geval dat een te grote kettingspeling in dit geval het frame kan beschadigen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan