Ketting speling

Zomoeilijk

MF'er
20 nov 2012
66
1
Dag Mensen,


Ik las laatst in een motor artikel of stukje (weet niet meer precies welke, vandaar mijn vraag hier) dat als er "te veel speling" op een ketting zit (uitgerekt en/of volledig versleten) er zelfs problemen in de bak kunnen ontstaan. Denk aan speling op lagers, tandwielen die elke keer een klap krijgen. En eventueel schade wat nog zelfs door kan lopen tot het big end van de krukas.

Ik durf niet precies hier een mening over uit te spreken. Het lijkt me sterk dat door een uitgerekte ketting, er zelfs schade op je vertandingsbak kan komen, maar toch vraag ik het. Ben benieuwd naar jullie meningen/ondervindingen.

Ik hoor graag van jullie.

Bedankt!
 
de krachten worden duidelijk groter als de ruimte toeneemt. bij elke lastwissel (gas open naar dicht en omgekeerd) krijg je door een te slappe ketting meer speling in de eind aandrijving dus als je van het gas af gaat duurt het langer voordat je op de motor afremt waardoor het verschil in motor(bak)toerental en achteras toeneemt waardoor op het moment dat de ketting aan de onderkant strak komt te staan je een grotere schok in de aandrijving krijgt. en als aandrijvingen ergens niet goed tegen kunnen is het schokken. en omdat de verschil snelheid toeneemt en daarmee de schok heb je ook goede kans op een soort stuiteren (zo'n harde klap in de ketting die de bak zo'n slinger geeft dat de ketting weer even slap komt aan de trekkant) waardoor je dus een verzameling schokken achter elkaar krijgt. of het schade aanricht hangt van een hoop factoren af maar de kans bestaat wel degelijk.
plus dat doordat de klappen op de ketting groter worden de kans op een gebroken ketting ook groter wordt, en gebroken ketting staan er om beken dat die heel goed in staat zijn om een stuk uit het blok te slaan dus dat alleen zou al genoeg reden moeten zijn om de spanning goed in de gaten te houden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
De rubbers bij de tandwielhouder achter worden er normaal gezien ook niet zachter op naarmate ze ouder worden.

Slip op het achterwiel (of koppeling) en ineens veel grip lijkt me ook een killer. Bijna volledig afgescheurd bigend bijvoorbeeld..
 
Daar zeg je wat... We hebben het altijd over kettingspanning, maar alleen bij gasgeven en decelereren staat er spanning op de ketting...
Aan de andere kant: speling zie ik als het deel tussen kettingwiel en ketting. Of in de schakels.

Als ik mijn motor aan het bijhouden ben, zet ik zo nu en dan de ketting goed. Recht zetten, strakke punten zoeken, en dan zou ik het de 'spanning' noemen. De mate waarin de ketting doorhangt in rust.

Ik was alleen even benieuwd hoe eea nu aangeduid wordt.
 
Dag Mensen,


Ik las laatst in een motor artikel of stukje (weet niet meer precies welke, vandaar mijn vraag hier) dat als er "te veel speling" op een ketting zit (uitgerekt en/of volledig versleten) er zelfs problemen in de bak kunnen ontstaan. Denk aan speling op lagers, tandwielen die elke keer een klap krijgen. En eventueel schade wat nog zelfs door kan lopen tot het big end van de krukas.

Ik durf niet precies hier een mening over uit te spreken. Het lijkt me sterk dat door een uitgerekte ketting, er zelfs schade op je vertandingsbak kan komen, maar toch vraag ik het. Ben benieuwd naar jullie meningen/ondervindingen.

Ik hoor graag van jullie.

Bedankt!
Lijkt me op zich wel kloppen. Als er -kleine- vrije ruimtes ontstaan, dan komt er ook telkens een metaal op metaal tik bij belasting en ontlasting. En daar kunnen delen niet tegen.
 
Lijkt me op zich wel kloppen. Als er -kleine- vrije ruimtes ontstaan, dan komt er ook telkens een metaal op metaal tik bij belasting en ontlasting. En daar kunnen delen niet tegen.

definieer "kleine ruimtes" eens ?
want via de secundaire bak-as gaat het over de schakelnokken van de tandwielen naar de primaire as, en tussen die nokken kan "behoorlijk wat speling" zitten (lees halve cm).
 
Minstens. Zet hem eens in zijn hoogste versnelling en ik denk dat je zonder de koppeling in te knijpen 10 cm van voor naar achteren kan jutteren

Geprobeerd: 7 centimeter.

Een slappe ketting rijdt niet comfortabel, het is of er eerst wat opgewonden moet worden voordat er krachten overgebracht gaan worden bij gasgeven, daar zit een tijd in waar je niet op rekent als je een goed afgestelde motor hebt
 
Aan de andere kant: speling zie ik als het deel tussen kettingwiel en ketting. Of in de schakels.

Als ik mijn motor aan het bijhouden ben, zet ik zo nu en dan de ketting goed. Recht zetten, strakke punten zoeken, en dan zou ik het de 'spanning' noemen. De mate waarin de ketting doorhangt in rust.

Ik was alleen even benieuwd hoe eea nu aangeduid wordt.

Even hierop reageren: Vandaag even de ketting laten stellen en de monteur had het over een strak punt, maar heb geen idee wat ik me daarbij moet voorstellen danwel of het een probleem is dat gefixt moet worden of zelfs vervangen moet worden.
 
Even hierop reageren: Vandaag even de ketting laten stellen en de monteur had het over een strak punt, maar heb geen idee wat ik me daarbij moet voorstellen danwel of het een probleem is dat gefixt moet worden of zelfs vervangen moet worden.

Dan had m dat ff gevraagd ;)

Strak punt, onregelmatigheden qua spanning etc duiden erop dat vervanging tzt op komst is :)
 
Even hierop reageren: Vandaag even de ketting laten stellen en de monteur had het over een strak punt, maar heb geen idee wat ik me daarbij moet voorstellen danwel of het een probleem is dat gefixt moet worden of zelfs vervangen moet worden.

Dan bedoelt de monteur waarschijnlijk dat 2 of meer schakels niet meer goed bewegen cq. vast zitten. Het wordt dan wel raadzaam om een nieuwe ketting set te monteren
 
Dan had m dat ff gevraagd ;)

Strak punt, onregelmatigheden qua spanning etc duiden erop dat vervanging tzt op komst is :)

Daar denk ik nu pas aan he ;) Ik vond het gekke dat het achterwiel iets van 5/6x rond moest voor de ketting ineens wat strakker stond. Monteur dook meteen met extra smeerspul onder de motor en begon de ketting in te spuiten.

Dan bedoelt de monteur waarschijnlijk dat 2 of meer schakels niet meer goed bewegen cq. vast zitten. Het wordt dan wel raadzaam om een nieuwe ketting set te monteren

Is er geen kans dat de boel weer los komt met schoonmaken en smeren? Er werd gevraagd of ik het merkte tijdens het rijden, maar kan niet zeggen dat er iets ongebruikelijks te voelen was.
 
Schakels die vastzitten komen volgens mij doordat er vocht tussen is gekomen dwz einde ketting in zicht omdat de seals niet meer naar behoren afdichten. Ook een wisselende spanning, dan is de ketting op sommige plaatsen verder uitgerekt dan elders, kettingwielen niet rond versleten etc.

Je kan proberen de vaste schakels weer gangbaar te krijgen maar daarmee verjong je de set niet ;)
 
Is er geen kans dat de boel weer los komt met schoonmaken en smeren? Er werd gevraagd of ik het merkte tijdens het rijden, maar kan niet zeggen dat er iets ongebruikelijks te voelen was.
loskomen zal misschien tijdelijk lukken maar het is een teken van ver gevorderde slijtage en die verdwijnt niet zomaar met een beetje vet en schoonmaken. of het is corrosie tussen de schakels of de schakels zijn ingevreten in de pennen maar beiden verdwijnt niet met schoonmaken en smeren. als het corrosie is en de beschermlaag weggesleten en roest hij zo weer en als de schakels ingesleten zijn in de pennen gaat vet niet helpen dat wordt er zo weer uitgeperst als je het er al in krijgt.
merken doen de meeste mensen door trillingen in de voetsteunen maar als je niet weet dat je er op letten moet en je niet echt gevoel hebt met techniek kan het je ook prima ontgaan.
 
Even hierop reageren: Vandaag even de ketting laten stellen en de monteur had het over een strak punt, maar heb geen idee wat ik me daarbij moet voorstellen danwel of het een probleem is dat gefixt moet worden of zelfs vervangen moet worden.
Een strak punt? Hij bedoelt wrs dat er schakels zijn die niet of slecht bewegen.
Je ziet dat aan knikjes in de ketting die niet meer netjes terugkomen in een rechte lijn die het zou moeten zijn.

Bij mijn FZ begint nu ook dat in de ketting een enkele schakel niet netjes meer terugkomt.
Duidelijk gevalletje (bijna) einde levensduur vd ketting. Smeren helpt niet. (meer)
Met Osco en soms met spray heeft deze set nu 45.000km gedraaid. Dus vervanging kan wel een keer.

Tijd voor vervanging. Geen grote ritten meer!
Niet huilen, maar gewoon (spoedig) een nieuwe set monteren!
 
loskomen zal misschien tijdelijk lukken maar het is een teken van ver gevorderde slijtage en die verdwijnt niet zomaar met een beetje vet en schoonmaken. of het is corrosie tussen de schakels of de schakels zijn ingevreten in de pennen maar beiden verdwijnt niet met schoonmaken en smeren. als het corrosie is en de beschermlaag weggesleten en roest hij zo weer en als de schakels ingesleten zijn in de pennen gaat vet niet helpen dat wordt er zo weer uitgeperst als je het er al in krijgt.
merken doen de meeste mensen door trillingen in de voetsteunen maar als je niet weet dat je er op letten moet en je niet echt gevoel hebt met techniek kan het je ook prima ontgaan.

Na een paar keer lezen duidelijk geloof ik, maar vind het gek dat dat gebeurt bij een motor die een keer een maand stil heeft gestaan in september en verder toch regelmatig bereden wordt. Meestal zelfs 3 van de 7 dagen en dreiging van glimmende schakels is inspuiten met tech chain wax. Bij mijn Diversion deed ik het exact zo, maar nooit last van gehad.

Nu had ik al twijfels bij de nieuwe kettingset in januari toen ik hem kocht, waar de verkoper zei dat er een nieuwe op zat, ben nu 19dkm verder.
 
Een strak punt? Hij bedoelt wrs dat er schakels zijn die niet/ slecht bewegen.
Je ziet dat aan knikjes in de ketting die niet meer netjes terugkomen in een rechte lijn die het zou moeten zijn.

Bij mijn FZ begint nu ook dat in de ketting een enkele schakel niet netjes meer terugkomt.
Duidelijk gevalletje (bijna) einde levensduur vd ketting. Smeren helpt niet. (meer)
Met Osco en soms met spray heeft deze set nu 45.000km gedraaid. Dus vervanging kan nu wel een keer.

Tijd voor vervanging. Geen grote ritten meer!
Niet huilen, maar gewoon spoedig een nieuwe set monteren!

Nou, hij draaide met de hand het achterwiel en daar zat er een aantal omwentelingen wat speling in de ketting, maar de volgende stond de ketting ineens wat strakker. Het was niet alsof een schakel in een hoek stond ofzo. Zit momenteel trouwens al twee maand in de ziektewet en geld voor een nieuwe kettingset is op gegaan bij aanvullen van mijn salaris. Zal hem alleen meenemen naar het werk dan, dat is ongeveer 300km per 3 dagen.
 
een ketting is een slijtage onderdeel. die slijt door gebruik. met goed onderhoud kan je de slijtage verminderen maar niet wegnemen. en met 19000 km binnen een jaar rij je dus waarschijnlijk in weer en wind en ook daar leid een ketting van.
en nieuw is een relatief begrip. een paar maanden oud is voor veel mensen nieuw (zeker voor verkopers) maar als je in die tijd 1000km hebt gereden zonder onderhoud heb je al een behoorlijke slijtage te pakken.
 
Nou, hij draaide met de hand het achterwiel en daar zat er een aantal omwentelingen wat speling in de ketting, maar de volgende stond de ketting ineens wat strakker. Het was niet alsof een schakel in een hoek stond ofzo.
Ketting wordt om het kleine tandwiel gedwongen om een scherpe hoek te maken.
Als die schakels in deze hoek blijven staan en niet terug draaien, kan je dat even later ook zien in het 'rechte stuk'.
Je ziet dan dat er op enkele plaatsen knikjes zitten in de ketting, waar die eigenlijk recht zou moeten zijn. Daarmee verkort je de totale kettinglengte want 2 schakels onder een hoek is korter dan 2 schakels rechtuit. Daarmee gaat de ketting dus (tijdelijk) 'strakker' staan. Ketting is dus versleten!

Geld is natuurlijk wel een punt(?)
Kijk eens bij Jos Smit in Haarlem voor een kettingset. (voor-TW en achter-TW en ketting en sluitschakel) Vaak wel een nette prijs.

Nu had ik al twijfels bij de nieuwe kettingset in januari toen ik hem kocht, waar de verkoper zei dat er een nieuwe op zat, ben nu 19dkm verder.
Als je ketting niet de allerbeste is, je gedurig in de regen rijdt, en je smering is niet altijd op tijd, dan is 19dkm op zich best mogelijk dat ie nu is versleten.
En hoeveel had ie dan al gelopen voordat jij de motor kreeg? De eerste 10dkm zie je niet veel aan een ketting. In dat geval zit jij nu op 30dkm.
Bij mij 45dkm is (vrijwel) altijd met goed weer. Want bij regen blijf ik meestal wel thuis.

Zie ook: *klik*
 
Laatst bewerkt:
Niet elke schakel gaat even soepel.

Er is er altijd één die niet goed gesmeerd is oid. Die gaat wat stroef. Blijf zomaar in de makkelijke positie staan. Stroeve schakel.

Daarnaast is zelfs een geheel soepele een gesmeerde ketting niet 100% gelijk over de hele lengte.

Het is dus al met al een praktisch ding:
Stroeve schakels soepel maken (smeren)
Draaien, draaien...
strakste punt zoeken, en daar de ketting tov kettingwielen op afstellen. Op de juiste manier.
 
  • Leuk
Waarderingen: MSW
Terug
Bovenaan Onderaan