Ketting stellen, hoe vaak is normaal?

40 kW powerrr

MF veteraan
21 sep 2010
1.612
376
De ketting van mijn Honda NC 750 X DCT uit 2017 is gesteld bij levering door Motoport (jan 2020, 7300 km).
Mijn vertrouwde dealer heeft de motor geregistreerd en beter afgesteld (ook de ketting) bij ca 8000 km.
Gisteren (9800 km) kwam ik er zelf achter dat hij alweer teveel speling heeft: ruim 5 cm ipv de ideale 3 a 4 (aldus de handleiding).
Ik heb hem zelf bijgesteld, maar als ik naar het stelbereik kijk, kan ik hem nog maar 1x stellen voordat hij aan zijn max zit.

Is deze snelle slijtage normaal? Eigenlijk haalt hij niet eens het onderhoudsinterval (12.000 km).
Uiteraard ga ik deze vraag binnenkort aan mijn dealer stellen, maar ik ben benieuwd naar jullie meningen.

P.s. Elke 1000 km wordt hij gesmeerd en elke 2000 tevens gereinigd, afgespoeld en gedroogd voor smering.
Ik gebruik daarvoor S100 kettingreiniger en een oude tandenborstel en doek en S100 witte kettingspray.
Het is waarschijnlijk de eerste ketting die erop zit.
Ik heb een soepele rijstijl, rijd altijd netjes warm en gebruik hem niet voor korte ritjes.
 
Laatst bewerkt:
De ketting van mijn Honda NC 750 X DCT uit 2017 is gesteld bij levering door Motoport (jan 2020, 7300 km).
Mijn vertrouwde dealer heeft de motor geregistreerd en beter afgesteld (ook de ketting) bij ca 8000 km.
Gisteren (9800 km) kwam ik er zelf achter dat hij alweer teveel speling heeft: ruim 5 cm ipv de ideale 3 a 4 (aldus de handleiding).
Ik heb hem zelf bijgesteld, maar als ik naar het stelbereik kijk, kan ik hem nog maar 1x stellen voordat hij aan zijn max zit.

Is deze snelle slijtage normaal? Eigenlijk haalt hij niet eens het onderhoudsinterval (12.000 km).
Uiteraard ga ik deze vraag binnenkort aan mijn dealer stellen, maar ik ben benieuwd naar jullie meningen.

P.s. Elke 1000 km wordt hij gesmeerd en elke 2000 tevens gereinigd, afgespoeld en gedroogd voor smering.
Ik gebruik daarvoor S100 kettingreiniger en een oude tandenborstel en doek en S100 witte kettingspray.
Het is waarschijnlijk de eerste ketting die erop zit.
Ik heb een soepele rijstijl, rijd altijd netjes warm en gebruik hem niet voor korte ritjes.
Er komen nu allerlei adviezen, lees het topic van jouw model even door, daar staat misschien iets over de beperkte levensduur van de ketting.
 
.............................daarnaast is het bij veel motoren niet te controleren of er ooit met de teller geknoeid is,
verder heb je kettingen in diverse kwaliteiten.
TS had een motor met 7300 km !!
Dan rijd je nog met de 1e montage. Honda zet er niet een zodanige PRUT-ketting op dat ie al na een paar 1000 km versleten is!

Ik smeerde mijn ketting 1x in de1000km en heb hem in 8000km niet hoeven te stellen,was nog de eerste ketting die er al 23000km
op had zitten,ik reed er wel alleen met droog weer mee,het was een Vtwin dus die zijn niet lief voor een ketting.
Smeren afhankelijk van gebruiksomstandigheden.
Met regen ca 300km en met droog na 600-1000. Dat is dus direct na het tanken, resp na 2-3x tanken.

Mijn ketting met nu 40k heb ik pas bij 30k voor het eerst hoeven stellen!
Voorkeur vervangen ketting als de achterband ook moet. Kan je het doen in 1 klus!
 
eerste eigenaar dacht dat ie een scooter had gekocht. Nog nooit gehoord van ketting smeren. Standaard bij die dingen. Ex scooterrijders op een motor met ketting aandrijving.
 
yup, dat of een teruugedraaide teller :+

maarja, elke 1000 is te weinig, ik zou zeggen 500 bij mooi weer en 100 bij continue hoosbuien :]

Ketting stellen... zou eigenlijk niet moeten. zodra je moet gaan stellen is ie waarschijnlijk wel af.
 
Ik heb ook wel kettingen gehad die vaker gesteld moesten worden dan andere... en dan ineens niet meer zoveel. En net als je denkt dat 't wel oké gaat, is het zaakje versleten en kun je weer opnieuw beginnen :+
 
Lees allemaal indrukwekkende reacties, maar als je het nx 750 topic leest en op andere nx 750 specifieke fora's dan lees je dat de eerste montage ketting van elastiek is . De meeste moeten binnen 10.000 km de ketting vervangen
de meeste zijn ook van ex scootah rijders.
Ik heb er wat in onderhoud. Allemaal voorzien van een smeersysteem en berijder opvoeding door een lompe hork en minimaal 20.000 km.
 
De ketting van mijn Honda NC 750 X DCT uit 2017 is gesteld bij levering door Motoport (jan 2020, 7300 km).
Mijn vertrouwde dealer heeft de motor geregistreerd en beter afgesteld (ook de ketting) bij ca 8000 km.
Gisteren (9800 km) kwam ik er zelf achter dat hij alweer teveel speling heeft: ruim 5 cm ipv de ideale 3 a 4 (aldus de handleiding).
Ik heb hem zelf bijgesteld, maar als ik naar het stelbereik kijk, kan ik hem nog maar 1x stellen voordat hij aan zijn max zit.

Is deze snelle slijtage normaal? Eigenlijk haalt hij niet eens het onderhoudsinterval (12.000 km).
Uiteraard ga ik deze vraag binnenkort aan mijn dealer stellen, maar ik ben benieuwd naar jullie meningen.

P.s. Elke 1000 km wordt hij gesmeerd en elke 2000 tevens gereinigd, afgespoeld en gedroogd voor smering.
Ik gebruik daarvoor S100 kettingreiniger en een oude tandenborstel en doek en S100 witte kettingspray.
Het is waarschijnlijk de eerste ketting die erop zit.
Ik heb een soepele rijstijl, rijd altijd netjes warm en gebruik hem niet voor korte ritjes.


Eerste ketting, gemonteerd in de fabriek is al van zilverpapierkwaliteit. Als de vorige eigenaar dan de ketting ook nog slecht verzorgd, dan lukt het prima om een ketting zo snel te vermoorden.

Een ketting is ook 'gehard', als die hardingslaag is versleten, dan slijt de ketting daarna dus ook steeds sneller, moet dus sneller weer opnieuw gesteld worden.

Het achterste tandwiel zegt niet zo heel veel.
Het voorste tandwiel heeft veel minder tanden en maakt dus veel meer omwentelingen en slijt veel eerder. Die slijtage aan dat tandwiel levert dus ook veel meer slijtage aan de ketting op als het tandwiel aan de achterzijde.

Het echt poetsen van de ketting zijn de meningen over verdeeld, afhankelijk van welke producten je gebruikt zou je de ketting er zelfs mee kunnen benadelen, maar met die S100 kettingreiniger zal daar geen sprake van zijn, of het nut heeft mag je zelf beslissen.
Iets vaker smeren lijkt me wel handig, afhankelijk van vooral het weer en de ondergrond waarop je rijdt, maar 1000 km is anyhow best optimistisch.

Op grond waarvan beslis je bv wanneer je de ketting gaat smeren ?
 
Ja maar ..ja maar...
even ontspannen K@W@....pffttttt

Die OEM kettingen zijn ruk op deze motor, daar veranderd geen smeerbeurt wat aan, dus ga hier niet zitten miepen over hoe vaak een ketting gesmeerd moet worden....enige remedie
nieuwe set er op....
 
Eerste ketting, gemonteerd in de fabriek is al van zilverpapierkwaliteit. Als de vorige eigenaar dan de ketting ook nog slecht verzorgd, dan lukt het prima om een ketting zo snel te vermoorden.

Een ketting is ook 'gehard', als die hardingslaag is versleten, dan slijt de ketting daarna dus ook steeds sneller, moet dus sneller weer opnieuw gesteld worden.

Het achterste tandwiel zegt niet zo heel veel.
Het voorste tandwiel heeft veel minder tanden en maakt dus veel meer omwentelingen en slijt veel eerder. Die slijtage aan dat tandwiel levert dus ook veel meer slijtage aan de ketting op als het tandwiel aan de achterzijde.

Het echt poetsen van de ketting zijn de meningen over verdeeld, afhankelijk van welke producten je gebruikt zou je de ketting er zelfs mee kunnen benadelen, maar met die S100 kettingreiniger zal daar geen sprake van zijn, of het nut heeft mag je zelf beslissen.
Iets vaker smeren lijkt me wel handig, afhankelijk van vooral het weer en de ondergrond waarop je rijdt, maar 1000 km is anyhow best optimistisch.

Op grond waarvan beslis je bv wanneer je de ketting gaat smeren ?

Schoonmaken met een zachte borstel en afvegen met een doek, en dan nog eens met een vette doek is geen probleem hoor (niet bij fietskettingen noch een motorfietsketting). Wel het gebruik van de verkeerde reinigers (als WD40, remreiniger en al dat spul).
Makkelijkste om de ketting te poetsen is een doek met diesel, ontvet maar laat ook een dun smeerlaagje achter.
Als kettingolie/vet zou ik zelf kiezen voor Motorex (standaard voor KTM), en dan de wat dikkere witte. Blijft langer zitten, betekent niet dat je minder hoeft te smeren.
Deze slijtage zoals beschreven klinkt mij wel vreemd in de oren. Maar zou er zelf dan een DID ketting onder gooien (is zelf te doen).
Goed het fabrieksvet eraf halen, en dan op de juist manier invetten (binnenkant schakels) en een vettigge doek met wat vet langs de zijkanten trekken.

Interval: na elke 300 km, direct na je motorrit je ketting smeren (elke 1000) schoonmaken afhankelijk van de omstandigheden (veel stof/regen).
En schoonmaken dient een routine te worden. Laat iemand je helpen of zet je motor op de bok/opbokstandaard.

Een schone ketting bespaart ook vermogen en brandstof! Kan zo'n 10-15% zijn afhankelijk van de vervuiling.
Voorbeeld kettingonderhoud
 
Schoonmaken met een zachte borstel en afvegen met een doek, en dan nog eens met een vette doek is geen probleem hoor (niet bij fietskettingen noch een motorfietsketting). Wel het gebruik van de verkeerde reinigers (als WD40, remreiniger en al dat spul).
Makkelijkste om de ketting te poetsen is een doek met diesel, ontvet maar laat ook een dun smeerlaagje achter.
Als kettingolie/vet zou ik zelf kiezen voor Motorex (standaard voor KTM), en dan de wat dikkere witte. Blijft langer zitten, betekent niet dat je minder hoeft te smeren.
Deze slijtage zoals beschreven klinkt mij wel vreemd in de oren. Maar zou er zelf dan een DID ketting onder gooien (is zelf te doen).
Goed het fabrieksvet eraf halen, en dan op de juist manier invetten (binnenkant schakels) en een vettigge doek met wat vet langs de zijkanten trekken.

Interval: na elke 300 km, direct na je motorrit je ketting smeren (elke 1000) schoonmaken afhankelijk van de omstandigheden (veel stof/regen).
En schoonmaken dient een routine te worden. Laat iemand je helpen of zet je motor op de bok/opbokstandaard.

Een schone ketting bespaart ook vermogen en brandstof! Kan zo'n 10-15% zijn afhankelijk van de vervuiling.
Voorbeeld kettingonderhoud

Schoonmaken nooooooooit doen! je smeert alle troep in de ketting, zand ed!

Gaan de busjes glimmern, het gedeelte wat op de tandwielen loopt, ketting insprayen!




:W
 
20200501_195118.jpg
 
Sommigen hier denken dat Honda een liefdadigheidsinstelling voor motorrijders is? Die jongens en meisjes willen ook gewoon net als ieder ander een paar knaken verdienen. Dus als die een goedkope ketting kunnen monteren doen ze dat ook gewoon, en hebben ze de klant weer lekker op tijd in de werkplaats.
 
Sommigen hier denken dat Honda een liefdadigheidsinstelling voor motorrijders is? Die jongens en meisjes willen ook gewoon net als ieder ander een paar knaken verdienen. Dus als die een goedkope ketting kunnen monteren doen ze dat ook gewoon, en hebben ze de klant weer lekker op tijd in de werkplaats.
Hmmm,normaal gesproken zijn oem kettingen gewoon van goede kwaliteit die lang mee gaan,fabrikanten monteren
echt niet de goedkoopste bagger die ze kunnen vinden,ik denk dat je nog erg gaat schrikken als je ziet wat die kosten.
Ik heb veel meer bagger gezien bij after-market sets.De hierboven genoemde NC750 heeft een RK ketting als standaard ,dat
merk levert normaal gesproken heel goede kwaliteit,misschien een slechte serie er tussen dat zou kunnen,het is ook maar
een 520 ketting,dus misschien te onder bemeten voor een 750,ketting kost overigens 163,- euro,dus echt goedkoop is hij niet.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan