Ketting stellen makkelijker op enkele achterbrug?

punica

Rookie
17 okt 2003
7
0
Enschede
Een vraag die me net te binnen sprong toen ik een VFR 750 te koop zag staan.

te koop VFR 750 F
Dit topic dus.
is het nu makkelijker om de ketting te spannen(maar 1 bout aan te draaien) of juist moeilijker(wiel kan makkelijker scheef gaan staan).....

Ik weet het niet, maar omdat ik nu al redelijk aan het klooien ben mijn met eigen ketting(en nog wel op de middenbok), vroeg ik me dit zo af.

Zelf vind ik het er wel stoer uitzien, maar je ziet het zo weing op de cbr's, suz'jes en r6'jes.....(misschien omdat het stellen moeilijker is???; of misschien wel dat zo'n achterbrug zwaarder moet zijn om kromtrekken tegen te gaan??).

Graag jullie ervaringen(en wensen over hoe jullie ideale achterbrug eruit ziet(dus bijv. wel/geen automatische kettingspanner).
 
staan vaak merktekens op een 'dubbele' arm, dus het afstellen van een dubbele is al niet zo moeilijk
Hoe het systeem werkt bij een enkele arm weet ik niet.
Volgens mij kan het wiel daar niet scheef gaan staan, omdat je maar aan 1 kant verstelt :) en er dus geen contrapunt is zegmaar...

enige reden die ik kan bedenken waarvoor een mono ophanging beter is is een snelle velgwissel (vast belangrijk in races..)
Denk dat het gewicht wat er aan stevigheid bijkomt aan een monobrug gelijk is aan het gewicht van 2 dunnere armen.
Het ziet er wel tof uit, zo'n single arm ophanging.
 
Het lijkt makkelijker, maar bij mijn Speed Triple moet ik met een raar stuk gereedschap achter de as aan een van uitsparingen voorziene ring zien te haken. Dat is een beetje "op de tast" allemaal. Afgezien van dat is het een kwestie van één moer los draaien, en weer vast waneer de ketting op de juiste spanning staat.

Een mono arm zal waarschijnlijk altijd zwaarder moeten zijn dan twee, er komt nogal wat torsie op de arm. Het staat wel kikke!
 
Bij de VFR is het een vergelijkbaar systeem als de triumph.

Het lager is via een excentrisch buitenbus te verstellen waardoor je het wiel kunt verplaatsen. En je hem in theorie ook iets kunt verlagen, verhogen. Net welke kant je opstelt.

Het is wel altijd paralel omdat het maar 1 punt is. Maar eerst moet je met en ringsleutel een klemming lossen waarna je met zo'n haaksleutel het excenter mot verstellen, en die reageert best wel snel.
 
Bij een VFR kan je je wiel niet scheef zetten.
En idd, je draaid 1 moer los, met een speciale sleutel kan je het excenter losser en vaster draaien en dan draai je de moer weer vast.
En samenhang met een middenbok is het spannen in een poep en een scheet gefixed.


VFRiendelijke groetuh
Speedy
 
Ketting stellen is over het algemeen vrij easy, er staan aan weerskanten merktekens op je achterbrug!~Alleen doe ik net zoals ik bij de curses heb geleerd nog even met de schuifmaat aan weerskanten na meten is iets zuiverder! Verder heb ik op de curses geleerd dat je wiel wel 1 of 2 mm scheef mag staan liever niet maar geeft geen problemen, wel iets meer slijtage!
 
En na de installatie van de pro_oiler hoef ik nooit meet mijn ketting te stellen en rijd er nu al zo n 20.000km mee!
 
En na de installatie van de pro_oiler hoef ik nooit meet mijn ketting te stellen en rijd er nu al zo n 20.000km mee!

je hoeft hem niet meer in te vetten. stellen moet nog steeds want de ketting slijt nog steeds en rekt dus steeds iets uit. om de 6000 km in ieder geval checken. liever om de 3000 km checken of de ketting nog op de juiste spanning staat.
maar wel handig zo'n oiler
 
het stellen van je ketting kan sneller omdat je simpelweg minder bouten hoeft los te draaien. bij een dubbele arm heb je vaak de bout van de as, de borg-boutjes van de twee stelschroefjes en de twee stelschroefjes waar je aan moet zitten.

bij de mono-arm die ik nu heb is het alleen één as-bout en met de stelsleutel gewoon een paar zachte tikjes tot de ketting goed staat. dan de bout weer vast draaien en voila.
 
bij mijn af1 met mono-arm vind ik het maar een hoereklus. Ook omdat ik alleen maar een bok heb voor een dubbel-arm motor.
En bij mij werkt het idd ook met zo'n exentrisch geval waar je een speciaal stuk gereedschap voor nodig hebt. Wat ik natuurlijk ook niet heb dus moest ik wat improviseren.
 
bij mijn af1 met mono-arm vind ik het maar een hoereklus. Ook omdat ik alleen maar een bok heb voor een dubbel-arm motor.
En bij mij werkt het idd ook met zo'n exentrisch geval waar je een speciaal stuk gereedschap voor nodig hebt. Wat ik natuurlijk ook niet heb dus moest ik wat improviseren.
Goed gereedschap is het halve werk :)
 
bij mijn af-1 (50 cc) was het 2 bouten losdraaien, pin door de velg, een stukje achteruit duwen (niet te ver) en de bouten weer aandraaien. Ik geloof dat dat bij de 125cc hetzelfde moet.
 
dat is dus mijn motor! (ja hij is te koop !)
maar ketting spannen stelt echt niets voor,het meeste werk is het gereedschapsetje onder het zadel vandaan halen
en 1 bout lossen en met de haaksleutel draai je de ketting zo op spanning,bout weer vast ,en boel weer onder het zadel opbergen :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan