Ketting tandwiel achter los?

RR Vliet

Drama Queen
7 jun 2018
1.674
1.721
Zuid-Holland
Goedemiddag dames en heren,

Mijn motor maakt soms gekke geluiden bij laagtoerig in z'n 2 rijden. Daarnaast voel ik soms iets in de aandrijving. Dus de boel losgehaald en gaan kijken. In het filmpje is te zien dat de ketting niet recht loopt. Ook te zien dat ik het kettingwiel kan bewegen ten opzichte van het wiel.


Ik ga de boel verder lostrekken. Nog tips of oordelen over de oorzaak?

P.s. net gekocht, nu zo'n 1000km mee gereden.
 
Tussen de naaf van het achterwiel en de kettingwieldrager zitten rubberen dempers. Het kan zijn dat die kats versleten zijn. Nr 6 op tekening.

Toevoeging: Zoals RoyalClub noemt kan het zijn dat het lager van de drager óók versleten is. De zijlingse beweging doet mij eerder aan de transmissiedempers denken maar dat sluit natuurlijk niet uit dat er meer vervangen moet worden. Zo op het oog lijkt de ketting trouwens ook vrij strak en aardig droog te staan.

yamaha-tdm850-1995-3vda-spain-253vd-352s2-rear-wheel_big3IMG01006306_0715.gif
 
Laatst bewerkt:
Ja ziet er niet fris meer uit,kan komen door een te strak afgestelde ketting,al ziet dit lager er uit alsof
die al een tijd zonder smering gedraaid heeft.
Controleer verder ook goed dat alle afstandsbussen aanwezig zijn en de wiellagers nog goed zijn.
En stel de ketting juist af met voldoende speling.
 
Ik zit te kijken RG, denk dat ik zie wat je bedoelt. Kan je voor de zekerheid aangeven welke cijfers ik op cmsnl moet hebben als je onderstaande ziet? Bussen aan de remschijf kant van het wiel zijn aanwezig

IMG_20190323_150757.jpg
 
Gevonden. Op deze foto zit 17 in 12, dan moet ik daartussen 13 stoppen en 25 aan het eind.

IMG_20190323_152500.jpg


Ik moet dus 17 uit 12 halen en dan een nieuwe 12 (lager) en 13 (opgevreten seals) gaan kopen. Eens?

@RG-gamma kan jij me misschien richting de juiste SKF lager verwijzen?
 
Laatst bewerkt:
Yamaha TDM 850 4TX 00-01 Tandwiel Meenemer Lager
Dimensions: 22mm x 56mm x 16mm Standard 63/22 sealed bearing when used on


Yamaha TDM 850 4TX 00-01 Achterwiel - Stofkap - Links
Dimensions:
42mm x 56m x 6mm
 
Met die gegevens kom ik o.a. 63/22/C3 SKF tegen. Die lager is ook open en moet dus ook gesmeerd worden. Bestaat deze lager wil in onderhoudsvriendelijkere variant?

Sorry voor al de vragen jongens, nog nooit met lagers lopen emmeren.


Het hoeft geen C3 lager te zijn, dat is voor in versnelingsbakken en krukassen, die hebben van huis uit al meer speling

In plaats van de toevoeging C3 moet er 2RS achter staan...

Ik geef toe, een patatje mét bestellen is makkelijkerder
 
Yamaha TDM 850 4TX 00-01 Tandwiel Meenemer Lager
Dimensions: 22mm x 56mm x 16mm Standard 63/22 sealed bearing when used on


Yamaha TDM 850 4TX 00-01 Achterwiel - Stofkap - Links
Dimensions:
42mm x 56m x 6mm

You saved me out of the brand! Bedankt man, kan op deze website alles vinden wat ik nodig heb.

En misschien de voorzijde ook maar eens losnemen en controleren..

De overige lagers in het achterwiel (links, midden, rechts) voelen nog geheel gladjes en gangbaar. Seals zien er nog goed uit. Ik vermoed dat de ketting te strak gespannen was en de kettingdragerlager gewoon finaal gesloopt heeft. Ga nu de vooras eens loshalen en de lagers rustig rond draaien. Mocht ik daar nog een stroeve lager tegenkomen kan ik alles in 1x bestellen op Wemoto.
 
Over emmeren gesproken heb je de buitenring van het lager er al uit?

Bedoel je onderdeel 17 uit 12 tikken? Paar ferme tikken met een smallere pijp terwijl ik het restant van de lager vasthield, tikte het zo los.

Oh kut, je bedoelt natuurlijk het restant van de lager. Nog niet eens naar gekeken. Het duurt bij mij allemaal even voordat ik doorheb wat wat is, zeker omdat het zo in elkaar gedraaid is.

Je gaat toch niet een eenvoudig lager in Engeland bestellen
8)7

Heb Molenaar in IJsselstein gebeld. Hebben het lager wel liggen maar de seal nr. 13 niet. Kan volgende week dinsdag langskomen om de boel op te halen.
 
Laatst bewerkt:
Als het een 2 RS lager is dan is die seal onbelangrijk en kan je die er met een beetje geluk heel uit halen.
Die oude lager buitenring kan een groter probleem zijn,maar dat zou je eventueel bij Molenaar kunnen vragen of hun
die er uit kunnen halen.
Ga niet zelf lopen kloten als je niet weet wat je moet doen ,want als je wat beschadigd heb je kans dat het nieuwe lager niet meer past.
 
Terug
Bovenaan Onderaan