ketting/tandwiel ratel Yamaha XJ6

RELAXTEM

Rookie
11 sep 2020
10
0
Goedenavond,

Ik heb een vraag over mijn Yamaha XJ6 uit 2011.
De ketting maakt een ratel geluid wat behoorlijk luid is.
Ik heb de motor pas net en de ketting schijnt er ongeveer 500km op te zitten.
Ik heb het kastje bij het voorste tandwiel open gemaakt.
Het geluid is volgens mij het oppakken van de ketting door het tandwiel.
Dit lijkt mij vrij onschuldig maar waarom is dit zo een hard geluid, je hoort het heel goed als je aan het rijden ben.

de link naar het filmpje op Youtube staat hier onder.


hebben jullie een idee? Is dit normaal?

Groeten

Martin
 
Is aardig normaal als de ketting nieuw is. Je hebt er ook geen gedempt voortandwiel op zitten wat ook zorgt voor meer geluid.

Je kunt de spanning nog wel checken, vaak word de ketting te strak gezet. En misschien inderdaad wat vet .
 
Goedemorgen,

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb de ketting nog even heel goed ingevet met kettingspray, het tikken blijft

De spanning is goed, 2.5 / 3 cm.

Of de tandwielen ook vervangen zijn weet ik niet, ze zien er niet echt versleten uit, geen scherpe punten.ik weet niet of ze ook vervangen zijn samen met de ketting.
Zou het kunnen zijn dat het niet gelijktijdig is gedaan en dat ze nog even op elkaar in moeten werken?
Mischien heeft dit meer nodig dan 500km?

Als ik het wiel heel langzaam laat draaien hoor je het tikje dat de ketting in het tandwiel valt, en dat gaat best soepel allemaal.

Gr Martin
 
20200911_214143.jpg
20200911_214136.jpg
 
Goedenavond,

Bedankt voor je reactie, ik zie inderdaad dat mijn tandwiel 15 tanden heeft en volgens mij het orgineel 16 tanden ( zo ver ik op internet kan vinden )

Misschien stomme vraag, maar kan dit het getik zijn? Of zou het kunnen zijn dat er een ketting opzit voor een tandwiel van 15 tanden?

20200912_215350.jpg


Gr Martin
 
Aantal tanden maakt wat het getik betreft niet uit,wel is lijkt het alsof het originele kettingwiel dikker is,
dus dat de uitlijning dan waarschijnlijk beter zal kloppen,je zou dan ook kunnen overwegen een origineel kettingwiel te kopen.
Controleer iedergeval of de uitlijning klopt tegenover het achterste kettingwiel,de ketting hoort in het midden van de
kettingwielen te lopen,daarnaast de kettingspanning goed controleren,liever iets te los dan te strak.
 
Terug
Bovenaan Onderaan