ketting tandwiel speling en niet het wiel

steCBRfan

MF'er
11 mei 2007
175
0
Zeist
vraagje

bij me ketting zit best speling op van ongeveer een centimeter wat ik hem naar achteren en voren kan bewegen
bij me achterwiel waar me ketting aan vast zit en die weer aan mijn achterwiel na voren kan bewegen dus met de ketting mee

dus me ketting en de tandwiel en niet mijn wiel
is dit normaal

gr stefan
 
vraagje

bij me ketting zit best speling op van ongeveer een centimeter wat ik hem naar achteren en voren kan bewegen
bij me achterwiel waar me ketting aan vast zit en die weer aan mijn achterwiel na voren kan bewegen dus met de ketting mee

dus me ketting en de tandwiel en niet mijn wiel
is dit normaal

gr stefan

Ja, is normaal, je tandwiel zit nml. op een houder die met losse rubbers in je wiel zit, daar zit hem die speling in. is volgens mij om lastwisselreacties enigzins op te vangen.

Als alles star gemonteerd zou zijn, zou het behoorlijke krachten te verwerken krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Ja, is normaal, je tandwiel zit nml. op een houder die met losse rubbers in je wiel zit, daar zit hem die speling in. is volgens mij om lastwisselreacties enigzins op te vangen.

Als alles star gemonteerd zou zijn, zou het behoorlijke krachten te verwerken krijgen.


thnx doet me weer met een gerust hart te rijden toppie
 
het is een honda cbr 600 f2 1992 amerikaans model

We hebben het over speling in de trekrichting van de ketting mag ik aannemen.

Het is geen normale speling hoor. Je tandwielhouder zit in rubber dempers. Exact hoe verschilt van model tot model. Deze rubber dempers dienen vervangen te worden. Enkele milimeters is normaal. Een centimeter is echt teveel.
Overigens, iha is de reparatie simpel. Kun je met twee linkerhanden nog zelf uitvoeren. Doe een klein beetje vet aan net nieuwe rubber bij montage.
 
Als er met de hand voelbare speling op zit zou ik toch eens even kijken naar het lager van de tandwieldrager. Dat hoort niet.


in lengterichting mag er best wat speling aanwezig zijn, zolang je hem maar niet van links naar rechts kan bewegen.

CBR van mijn meisie had het ook, en ook bij mijn andere Honda's hebben ze wat speling.
 
in lengterichting mag er best wat speling aanwezig zijn, zolang je hem maar niet van links naar rechts kan bewegen.

CBR van mijn meisie had het ook, en ook bij mijn andere Honda's hebben ze wat speling.


ja precies als je voor de ketting zit kan je hem met de lengterichting links en rechts bewegen ongeveer een centimeter

heb je het vervangen of gewoon doorgereden
 
Laatst bewerkt:
We hebben het over speling in de trekrichting van de ketting mag ik aannemen.

Het is geen normale speling hoor. Je tandwielhouder zit in rubber dempers. Exact hoe verschilt van model tot model. Deze rubber dempers dienen vervangen te worden. Enkele milimeters is normaal. Een centimeter is echt teveel.
Overigens, iha is de reparatie simpel. Kun je met twee linkerhanden nog zelf uitvoeren. Doe een klein beetje vet aan net nieuwe rubber bij montage.


is het duur z on reparatie
 
Als je het zelf doet valt het wel mee. Met 10-15 euro kom je een heel eind.


per rubber waarschijnlijk... een set van 5 kost je 35 a 40 euro.

Heb ze zelf niet vervangen en gewoon mee doorgereden, het was ook maar een 400'tje. Honda zelf schrijft niet een bepaalde grenswaarde voor wanneer ze vervangen moeten worden, en de dealer zag er geen kwaad in.
 
hmhm.... voor de appie kosten die dingen als ik het goed begrijp zo'n 11 dollar per stuk... ik hoop dat ze voor de cbr wat goedkoper zijn... ;)


In de Antera's van mij zitten een soort overmaatse rubberen schijven. Bij een hoop Jappen zit één groot rubber geval (niet zo één die je erom heen schuift, da's een ander topic).
In mijn boekje staat "controle bij iedere 12.000km (grote beurt) en vervangen bij >1/2 cm speling". Bij 18.000km overigens vervangen. Maar da's een V-twin en die trekken wat harder aan kettingen.
 
Laatst bewerkt:
hmm en dat terwijl een gozer zei dat je met 10-15 euro al een heel eind komt, als je het zelf doet.... (en zelfs 2 linkerhanden is geen probleem)

maar goed, ik vind 150 euro veel geld als je 10-15 euro kwijt hoeft te zijn...
 
Ik vind het een hoop geld moet ik zeggen voor zo een simpel klusje

Rubbers a 35/40 euro
3 lagers 30 euro
dopie ? keerring 15 euro ?

en de rest arbeidsloon ? nemen ze er in ieder geval aardig de tijd voor...
 
hmm en dat terwijl een gozer zei dat je met 10-15 euro al een heel eind komt, als je het zelf doet.... (en zelfs 2 linkerhanden is geen probleem)

maar goed, ik vind 150 euro veel geld als je 10-15 euro kwijt hoeft te zijn...


Die gozer was ik. Ik ben Italiaanse prijzen gewend. Japans is inderdaad altijd wel wat duurder in het onderhoud en zeker met vervangingsonderdelen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan