ketting + tandwielen, hoe werkt het nu

Grolsch

MF veteraan
5 mrt 2002
4.032
0
Aadorp
Mensen,

Ik ben mij eens gaan verdiepen in kettingen en tandwielen.

Mijn vragen zijn als volgt:

1. Hoe kun je aan een ketting "zien" dattie gesmeerd moet worden :?
2. Hoe kun je zien of een tandwiel op is de ja of de nee.

Hieronder een aantal plaatjes van tandwielen, moeten jullie mij maar eens zeggen waar ik op moet letten:

222-26.jpg

222-28.jpg

222-28.jpg



waar moet ik nu op letten?
 
plaatje 1: tandwiel is ver versleten. de hoogte van de tanden moeten ongeveer even hoog zijn als op plaatje 2.
plaatje 2 en 3, de tanden zijn iets naar rechts verbogen, nieuwe tanden wijzen allemaal netjes omhoog.
De ketting kan ik met deze foto's weinig over zeggen. In het algemeen: Als je tegen de achterkant van je ketting kijkt en hij glimt moet hij dringend gesmeerd worden.
 
Die bovenste 2 foto's: voortandwiel heeft weinig tandflank, achtertandwiel heeft haaientanden.
Onderste foto lijkt mij ok.
Kettingset is versleten wanneer je blijft stellen, de ketting van het achtertandwiel ergens halverwege het omspannen gedeelte makkelijk en ver van de tanden is op te lichten, een van de tandwielen haaientanden heeft of weinig tandflank heeft.
Met rijden merk je meestal een wat rukkerige reactie op het gas.
Oja, zwaar gaande schakels duiden meestal ook op vergaande slijtage.
En smeren: zo vaak je wilt, maar zeker als de bussen gaan glimmen. Smeren na het rijden als de ketting lekker warm is.
 
Het voortandwiel op het onderste plaatje lijkt een beetje last te hebben van haaietanden.
Achtertandwiel ziet er daar nog wel aardig uit, komt omdat voortandwielen nagenoeg altijd harder slijten.
 
Als je er zelf geen oog voor hebt,omdat je misschien niet technisch bent,is dat moeilijk bij te brengen via een plaatje.
Vraag een technische vriend of dealer eens in de 3 maanden naar je ketting te kijken.
En smeer je ketting 1 maal om de 250 km bij droog weer
Tenzij je lang in de regen hebt gereden.
Dan smeren als hij opgedroogt is

Een droge ketting herken je aan de glimmende bussen tussen de schakels

Bij O en X ring kettingen geld dat smeren nog kritiser is.
Als er lang en hard gereden word bij een droge ketting,.. word deze te warm.

Het opgeslagen vet kan door de te hoge temperatuur smelten( word oliedun )en uit de ketting geslingerd worden (vet word normaal tegengehouden door de O of X ring)

Gebruik bij voorkeur een goede ketting spray (is beter dan Kwast met vet of olie)
En laat de kettingspray zeker een uur drogen.

Kettingspray is verdunt met een vloeimiddel,.. die de spray dun en vloeibaar maakt.
Maar is daar door ook niet slingervast als deze net is opgespoten !!!
Waneer de vloeimiddelen zijn verdampt is de vetlaag dik en doorgedrongen door de ketting delen

Gr Haya
 
Terug
Bovenaan Onderaan