ketting/tandwielen vernieuwen.....

Status
Niet open voor verdere reacties.

kees230

Die hard MF'er
4 apr 2013
364
85
De Kwakel
Moet binnenkort weer ketting/tandwielen vernieuwen, wat ik altijd als set gedaan heb, maar nu zien de tandwielen (JAAAH, kettingtandwielen 8-)) er nog erg goed uit.
Ik wil eigenlijk eens alleen de ketting vernieuwen, want die verhalen van dat de nieuwe ketting veel sneller zou slijten bij nog goede tandwielen (bedoel ik dus tandwielen mee met erg weinig slijtsporen), geloof ik eigenlijk niet.
Zoals ik al zei; ik heb ze altijd als set vernieuwd, dus ik weet het niet....graag hoor ik van mensen die wel eerder alleen de ketting vernieuwd hebben, en dan die extra snelle slijtage ervaren hebben.........
Bij voorbaat hartelijk dank:}
 
Moet binnenkort weer ketting/tandwielen vernieuwen, wat ik altijd als set gedaan heb, maar nu zien de tandwielen (JAAAH, kettingtandwielen 8-)) er nog erg goed uit.
Ik wil eigenlijk eens alleen de ketting vernieuwen, want die verhalen van dat de nieuwe ketting veel sneller zou slijten bij nog goede tandwielen (bedoel ik dus tandwielen mee met erg weinig slijtsporen), geloof ik eigenlijk niet.
Zoals ik al zei; ik heb ze altijd als set vernieuwd, dus ik weet het niet....graag hoor ik van mensen die wel eerder alleen de ketting vernieuwd hebben, en dan die extra snelle slijtage ervaren hebben.........
Bij voorbaat hartelijk

Gewoon doen en ervaar zoals veel in het leven je moet niet alles geloven wat een ander zegt of doen wat een ander vind.
Eens kijken wat het oplevert.
 
Ik heb zelf een Yamaha tracer 900 met bijna 4000km op de teller. De Yamaha dealer vertelde mij dat het noodzakelijk is om mijn ketting en tandwielen te laten vervangen en er niet te lang mee door te blijven rijden. Zelf heb ik het idee dat het tandwiel nog lang niet versleten is (is niet scherp of krom) maar ik ben verder ook maar een beginnende bestuurder en vind veiligheid wel erg belangrijk. Daarom zou ik graag willen weten wat jullie hiervan vinden en of iemand nog een tip heeft waar ik makkelijk dit ergens ergens onafhankelijk kan laten controleren in de buurt van Utrecht.
 

Bijlagen

  • IMG-7339.jpg
    IMG-7339.jpg
    124,1 KB · Weergaven: 41
  • IMG-7340.jpg
    IMG-7340.jpg
    131 KB · Weergaven: 42
Ik heb zelf een Yamaha tracer 900 met bijna 4000km op de teller. De Yamaha dealer vertelde mij dat het noodzakelijk is om mijn ketting en tandwielen te laten vervangen en er niet te lang mee door te blijven rijden. Zelf heb ik het idee dat het tandwiel nog lang niet versleten is (is niet scherp of krom) maar ik ben verder ook maar een beginnende bestuurder en vind veiligheid wel erg belangrijk. Daarom zou ik graag willen weten wat jullie hiervan vinden en of iemand nog een tip heeft waar ik makkelijk dit ergens ergens onafhankelijk kan laten controleren in de buurt van Utrecht.
Het is gebruikelijk om de tandwielen samen met de ketting te vervangen, een nieuwe ketting op oude tandwielen geeft extra slijtage van de nieuwe ketting. Verder zijn de tandwielen een stuk goedkoper dan de ketting.

Maar hoe komt een ketting versleten na 4000 kilometer??? Ben je zeker van die kilometerstand?
 
De Yamaha dealer vertelde mij dat het noodzakelijk is om mijn ketting en tandwielen te laten vervangen en er niet te lang mee door te blijven rijden.

Waarom was het volgens jouw dealer noodzakelijk?
Als de ketting al stuk is met slechts 4000km, zou ik haast denken aan een garantiegeval? Een ketting hoort toch minstens 3 keer zo lang mee te gaan.

De tandjes zien er nog prima uit op de foto.
 
Sorry voor de verwarring, de km. stand moest zijn bijna 40.000 ipv 4000 (had een 0 te weinig gedaan)
Maar heel erg bedankt voor al jullie reacties!
Als ik het zo even samenvat dan lijkt het erop dat het tandwiel nog wel goed is, maar dat de ketting vervangen dient te worden, want kan hem wel iets van het tandwiel afpakken (zie extra foto's). En aangezien het tandwiel minder duur is dan de ketting, maar wel kans op een hogere slijtage bij het alleen vervangen van de ketting, wordt dus preventief het tandwiel meegenomen (kosten totaal 360,-)
Had de dealer mij ook wel even mogen vertellen, maar goed nu weet ik al wat meer.
 

Bijlagen

  • IMG-7349.jpg
    IMG-7349.jpg
    182 KB · Weergaven: 32
  • IMG-7350.jpg
    IMG-7350.jpg
    172,3 KB · Weergaven: 32
Sorry voor de verwarring, de km. stand moest zijn bijna 40.000 ipv 4000 (had een 0 te weinig gedaan)
Maar heel erg bedankt voor al jullie reacties!
Als ik het zo even samenvat dan lijkt het erop dat het tandwiel nog wel goed is, maar dat de ketting vervangen dient te worden, want kan hem wel iets van het tandwiel afpakken (zie extra foto's). En aangezien het tandwiel minder duur is dan de ketting, maar wel kans op een hogere slijtage bij het alleen vervangen van de ketting, wordt dus preventief het tandwiel meegenomen (kosten totaal 360,-)
Had de dealer mij ook wel even mogen vertellen, maar goed nu weet ik al wat meer.
Een dealer zou moeten uitleggen dat de hele set vervangen moet worden.

En dan wordt t nog meer dan €360...

Ken je niemand met ervaring in zelf vervangen?

Screenshot_20230607_212908_Chrome.jpg
 
Een dealer zou moeten uitleggen dat de hele set vervangen moet worden.

En dan wordt t nog meer dan €360...

Ken je niemand met ervaring in zelf vervangen?

Bekijk bijlage 1888873
Heb inmiddels de dealer gesproken en voor die 360,- wordt er een volledige nieuwe kettingset (2x tandwielen en ketting) vervangen. Zelf heb ik het gereedschap er niet voor en weet ook niemand die dit zou kunnen doen. Originele Yamaha set kost 215,- arbeidsuren 145,-. Dat verklaard de 360,- Ben zo weer een stuk wijzer geworden dankzij jullie, bedankt👍🙂
 
  • Leuk
Waarderingen: dgr
een beetje handig iemand moet het te doen zijn in 30 min. dan is 145 euro aardig aan de prijs .
tenzei hij alles ook weer schoonmaakt is hij veel langer bezig , ziet er erg vettig uit voortandwiel .
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan