Ketting/tandwielen versleten invloed op rijgedrag?

tommy_2000

MF'er
27 feb 2012
55
0
Volgens mij is mijn ketting versleten. Hij staat staat niet op ieder punt (als het wiel draait) even strak en er zitten stijve stukking in de ketting (zie foto). Het achtertandwiel kan ik minder niet goed beoordelen, hij lijkt er namelijk nog wel aardig uit te zien..

Mijn vraag mbt de (waarschijnlijk iig) versleten ketting:

Heeft een versleten ketting(set) invloed op het (voelbare) rijgedag van de motor? Zo ja, wat zijn dan de merkbare dingen in het rijgedrag?
 
Laatst bewerkt:
en nog even de foto..
full
 
en nog even de foto..[afbeelding]

Het achtertandwiel word er niet beter op. Het is niet dramatisch, maar de tanden beginnen al aardig spits te worden.
De keeting zou je nog wel goed schoon kunnen maken met dieselolie, mits ie niet te veel opgerekt is. Zie handleiding.
Grove handleiding is geloof ik dat je de ketting max. 5 mm van het achtertandwiel los mag kunnen trekken.
Maar het voorste tandwiel is altijd slechter dan de achterste. >omwentelingssnelheid is hoger. Heb je daar al naar gekeken?

1 tandwiel versleten is alles vervangen.
 
Het achtertandwiel word er niet beter op. Het is niet dramatisch, maar de tanden beginnen al aardig spits te worden.
De keeting zou je nog wel goed schoon kunnen maken met dieselolie, mits ie niet te veel opgerekt is. Zie handleiding.
Grove handleiding is geloof ik dat je de ketting max. 5 mm van het achtertandwiel los mag kunnen trekken.
Maar het voorste tandwiel is altijd slechter dan de achterste. >omwentelingssnelheid is hoger. Heb je daar al naar gekeken?

1 tandwiel versleten is alles vervangen.

Zoals je ziet op de foto zitten er een aantal schakels vast. Dat betekent dus dat ze aan de binnenkant rot zijn, daar waar smeermiddel ook niet komt omdat dit normaal gesproken al voorzien is van vet af-fabriek en met een o-ring afgesloten is. Dan kan je smeermiddeltjes erop spuiten tot je een ons weegt, maar deze ketting moet gewoon zsm vervangen worden.

Schakels rotten vast door een gebrek aan het smeren van buitenaf.
 
Het achtertandwiel word er niet beter op. Het is niet dramatisch, maar de tanden beginnen al aardig spits te worden.
De keeting zou je nog wel goed schoon kunnen maken met dieselolie, mits ie niet te veel opgerekt is. Zie handleiding.
Grove handleiding is geloof ik dat je de ketting max. 5 mm van het achtertandwiel los mag kunnen trekken.
Maar het voorste tandwiel is altijd slechter dan de achterste. >omwentelingssnelheid is hoger. Heb je daar al naar gekeken?

1 tandwiel versleten is alles vervangen.

als je er op tijd bij bent kun je 2 voortandwielen op 1 achtertandwiel en ketting doen.

Maar deze ketting is verrot en moet vervangen worden. Is je achter en voortandwiel al slecht dan sloop je de ketting net zo snel weer.

Nu dus alles en dan goed bijhouden.
 
..................

1 tandwiel versleten is alles vervangen.

Ik vervang tussentijds altijd een keer een voortandwiel op mijn wegmotoren, scheelt minimaal 5000km levensduur. Haakvormig = vervangen.

Voor mijn Off road motoren wordt tussentijds 2x een voortandwiel gewisseld.
 
Schakels rotten vast door een gebrek aan het smeren van buitenaf.


Of mensen die de o-ringen een(was) benzine of andere verkeerde schoonmaakbeurt geven. Gevolg is o-ringen kapot, vet eruit en zand en water kan zn werk gaan doen.
Ik reinig altijd alleen de zijkanten (mooie goude ERV3 520 ketting 8-) ) en voor de rest smeer ik hem op de rolletjes (contactoppervlak) en de oringen (soepel houden).
dat van die tandwielen wist ik niet :)
Maar met mn 1500 km per jaar boeit me dat niet. Ik wissel na 100 km al als de ratio me niet bevalt :)
 
Op het rijgedrag heeft een versleten ketting/tandwielen weinig invloed.
Je zult misschien wat meer lawaai horen en hij kan wat schokkeriger reageren bij optrekken door de grotere speling tussen ketting en tandwielen. Dat laatste kan ook worden veroorzaakt door versleten transmissiedempers.

Maar zoals al gezegd: de ketting heeft z'n beste tijd gehad. Vervang dan ook meteen de tandwielen. Het achtertandwiel kan er op het oog nog bruikbaar uitzien (slijt minder hard als de voorkant), maar een ketting slijt heel snel in op gebruikte tandwielen en dat scheelt flink wat levensduur.
 
Zet er maar een nieuwe set op, dan heb je antwoord vrij snel! Motor klinkt een stuk soepeler en ik vond dat hij directer reageerde op het gas...

Als die trouwens echt versleten is, is het ook veiliger om de ketting te vervangen. Een gebroken ketting kan veel schade veroorzaken...
 
Laatst bewerkt:
Hmm, bij laagtoerige produktiemachines, zou ik ook tussentijds het kleine tandwiel vervangen. Ik heb ook nog nooit gehoord dat bij motors het voortandwiel 2 op 1 vervangen word.

Ik dacht dat als het voortandwiel ook nog redelijk is, je de ketting misschien nog weer soepel zou kunnen maken in dieselolie, en als er dan voor de rest geen speling inzit?
Dan kan het eventueel nog een paar duizenden km mee.
 
Laatst bewerkt:
Hmm, bij laagtoerige produktiemachines, zou ik ook tussentijds het kleine tandwiel vervangen. Ik heb ook nog nooit gehoord dat bij motors het voortandwiel 2 op 1 vervangen word.
Ik dacht dat als het voortandwiel ook nog redelijk is, je de ketting misschien nog weer soepel zou kunnen maken in dieselolie, en als er dan voor de rest geen speling inzit?
Dan kan het eventueel nog een paar duizenden km mee.

Geen goed idee. Meerdere vaste punten geven aan dat daar de O-ringen (of X-ringen of...) versleten zijn, dan is je ketting gewoon op.
Natuurlijk kun je 'm weer even gangbaar maken met wat olie of vet, maar dat is een lapmiddeltje en neemt niet weg dat de ketting inwendig sterk aan het slijten is.
 
Geen goed idee. Meerdere vaste punten geven aan dat daar de O-ringen (of X-ringen of...) versleten zijn, dan is je ketting gewoon op.
Natuurlijk kun je 'm weer even gangbaar maken met wat olie of vet, maar dat is een lapmiddeltje en neemt niet weg dat de ketting inwendig sterk aan het slijten is.

Ik denk dat je gelijk hebt. Nee mijn motormaatje zit éénmaal of 2x per jaar te klooien met zo'n bakje dieselolie. Even de ketting schoonmaken. Vandaar.

Ik doe het nooit, ik smeer alleen maar, en een beetje met de hoge drukspuit van een afstand(ikwil absoluut niet nat worden!).
 
Ik denk dat je gelijk hebt. Nee mijn motormaatje zit éénmaal of 2x per jaar te klooien met zo'n bakje dieselolie. Even de ketting schoonmaken. Vandaar.

Ik doe het nooit, ik smeer alleen maar, en een beetje met de hoge drukspuit van een afstand(ikwil absoluut niet nat worden!).

Met diesel sloop je juist je o-ringen! Diesel is behoorlijk slecht voor de meeste rubbersoorten.
 
Met diesel sloop je juist je o-ringen! Diesel is behoorlijk slecht voor de meeste rubbersoorten.


Eigenlijk bedoelde ik vanaf het begin. Als de ketting toch al zo ongeveer gaar is, dan kan dieselolie ook niet zoveel kwaad meer.
Maar het klopt inderdaad dat het gevaar op zeer korte termijn bestaat dat die weer lekker soepele ketting knapt. Ik ben het er toch wel mee eens, niet doen dieselolie.
 
Hmm, bij laagtoerige produktiemachines, zou ik ook tussentijds het kleine tandwiel vervangen. Ik heb ook nog nooit gehoord dat bij motors het voortandwiel 2 op 1 vervangen word.

Ik dacht dat als het voortandwiel ook nog redelijk is, je de ketting misschien nog weer soepel zou kunnen maken in dieselolie, en als er dan voor de rest geen speling inzit?
Dan kan het eventueel nog een paar duizenden km mee.

ga uit van een tandwielstting 15-45 dan slijt je voortandwiel toch 3 keer zo snel, en die kost maar 15 euro of misschien wel minder en kan gewoon goedkoop watvaker gewisseld worden


en op tijd je ketting spannen is ook goed voor de levensduur ( ook niet te strak dus)
 
Als je zo beredeneerd is het zelfs nog meer als 3 omdat de ketting over meer dan 180 graden van het achterkettingwiel loopt maar over minden dan 180 graden van het voorkettingwiel.

dan wissel je 4 keer, dat mag natuurlijk ook.

voortandwiel 10-15 euro
komplete set 135-150 euro

dan kun je zelf uitrekenen dat het wat vaker vervangen van een voortandwiel veel voordeel oplevert. maar smeren is wel erg belangrijk hoor, scheelt zo ook snel een factor 2 qua slijtage.
 
als je tandwiel te ver slijt kan hij natuurlijk doorslaan. en dat is niet erg handig als je net wil gaan inhalen.
verder komt er vaak ook rek in de ketting en kan je hem niet meer goed spannen. Zelf een keer gehad dat de motor inhield om daarna weer te versnellen in tijdsbestek van zo'n 5 seconden.
gewoon een kwestie van de ketting die rekt en terug veert.
 
als je tandwiel te ver slijt kan hij natuurlijk doorslaan. en dat is niet erg handig als je net wil gaan inhalen.
verder komt er vaak ook rek in de ketting en kan je hem niet meer goed spannen. Zelf een keer gehad dat de motor inhield om daarna weer te versnellen in tijdsbestek van zo'n 5 seconden.
gewoon een kwestie van de ketting die rekt en terug veert.
Dat lijkt me sterk, tenzij je een ketting van elastiek hebt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan