Ketting/tandwielen versleten invloed op rijgedrag?

tommy_2000

MF'er
27 feb 2012
55
0
Volgens mij is mijn ketting versleten. Hij staat staat niet op ieder punt (als het wiel draait) even strak en er zitten stijve stukking in de ketting (zie foto). Het achtertandwiel kan ik minder niet goed beoordelen, hij lijkt er namelijk nog wel aardig uit te zien..

Mijn vraag mbt de (waarschijnlijk iig) versleten ketting:

Heeft een versleten ketting(set) invloed op het (voelbare) rijgedag van de motor? Zo ja, wat zijn dan de merkbare dingen in het rijgedrag?
 
Laatst bewerkt:
Is dat leuk dan? Lampenolie is een soort Petroleum, dat wordt wel vaker gebruikt volgens mij

Ik bedoel het niet negatief! Ik haalde zelf de dieselolie aan!
Huis, tuin en keukenmiddeltjes gaan meestal ook heel goed. Inplaats van duurdere speciale middelen. :Y


Edit: Opmerking was niet specifiek over kettingen schoonmaken, maar in het algemeen, zie opmerking Anon.
 
Laatst bewerkt:
Is diesel nu wel of niet goed om schoon te maken? En welk middel moet je anders gebruiken? Nu ben ik zelf niet echt van het schoonmaken maar als je vaak langs het strand gaat zit je hele ketting onder
 
Is diesel nu wel of niet goed om schoon te maken? En welk middel moet je anders gebruiken? Nu ben ik zelf niet echt van het schoonmaken maar als je vaak langs het strand gaat zit je hele ketting onder

Ik kan me niet echt voorstellen dat het echt veel kwaad kan, beetje van de buitenkant de drek eraf halen, met een kwast en een bakje dieselolie eronder. Zei de leek!
 
Leg een willekeurige O-ring maar eens in een bakje diesel/benzine/olie/WD-40/whatever. De smeermiddelen (en reinigers) zijn juist specifiek voor o-ring kettingen gemaakt omdat ze géén rubber aantasten. In de ketting zitten geen benzine/oliebestendige o-ringen, omdat dat soort vloeistoffen daar helemaal niets te zoeken hebben.

In de tijd van de gewone rollenkettingen (die je ook nog gewoon kon uitkoken) was alles wat een beetje ontvet prima. Tegenwoordig gaan de kettingen veel langer mee, mits je niet het wiel opnieuw uit probeert te vinden.

Smeer je ketting na het rijden en laat het een paar uur uitdampen, en maar de boel alleen schoon als het echt nodig is.
 
Leg een willekeurige O-ring maar eens in een bakje diesel/benzine/olie/WD-40/whatever. De smeermiddelen (en reinigers) zijn juist specifiek voor o-ring kettingen gemaakt omdat ze géén rubber aantasten. In de ketting zitten geen benzine/oliebestendige o-ringen, omdat dat soort vloeistoffen daar helemaal niets te zoeken hebben.

In de tijd van de gewone rollenkettingen (die je ook nog gewoon kon uitkoken) was alles wat een beetje ontvet prima. Tegenwoordig gaan de kettingen veel langer mee, mits je niet het wiel opnieuw uit probeert te vinden.

Smeer je ketting na het rijden en laat het een paar uur uitdampen, en maar de boel alleen schoon als het echt nodig is.
En toch staat er in moderne instructieboekjes nog steeds dat je de ketting met KEROSINE moet schoonmaken.
Zelf heb ik dit nog nooit gebruikt, maar ik weet van de scheikundelessen van 35 jaar geleden dat dit een destillaat is dat tussen benzine en dieselolie in zit.

Verder las ik gisteren nog op de verpakking van mijn Motul spuitbus kettingvet dat de droogtijd slechts 10 minuten bedraagt. Gelukkig maar, wel zo handig als je onderweg bent.
 
als je er op tijd bij bent kun je 2 voortandwielen op 1 achtertandwiel en ketting doen.

Eigenlijk is dat niet goed. De schakels van een nieuwe ketting zullen perfekt in de tanden van een nieuw tandwiel vallen. Maar na verloop van tijd slijten de tanden uit en rekken de schakels op. De afstand tussen de schakels van de ketting wordt dus groter.

Die ketting past dan dus perfekt op de oude tandwielen. Maar voor het nieuwe tandwiel is de afstand tussen de schakels te groot. En dat nieuwe tandwiel slijt dus als de ziekte om zich aan die oude ketting aan te passen.

En dat is gewoon zonde.
 
Ik denk dat je gelijk hebt. Nee mijn motormaatje zit éénmaal of 2x per jaar te klooien met zo'n bakje dieselolie. Even de ketting schoonmaken. Vandaar.

Ik doe het nooit, ik smeer alleen maar, en een beetje met de hoge drukspuit van een afstand(ikwil absoluut niet nat worden!).

Met diesel sloop je de O-ringen.

Met de hogedrukspuit verniel je ook de O-ringen. En als je het echt goed doet, spuit je ook nog het vet uit het asje weg (dat vet dat die O-ringen juist vast behoren te houden).
 
Ik maak overigens mijn ketting schoon met een doekje dat gedrenkt is in wasbenzine of lampolie. Doekje gewoon vochtig, en dan de ketting afnemen. In feite maak ik alleen de buitenkant van de ketting schoon voor de looks.
 
Wat als je de ketting een beetje met een borsteltje (zonder olie, wasbenzine oid) schoon borstelt? Lijkt me dat je dan het meeste zand/bagger er af krijgt zonder op chemische wijze o-ringen te beschadigen?

-maar ik weet er dan ook niet veel van-
 
Tenzij je regelmatig in het zand/bagger rijdt, dan ontkom je er toch echt niet aan wil je nog een beetje een respectabele levensduur uit je ketting halen.
Want ? Alle troep die aan je kettingvet blijft plakken zit daar waar het geen enkel kwaad kan en wordt er met het vet ook weer afgeslingerd. Zodra je gaat schoonmaken komt die zooi waar je het echt niet wil hebben. Heb nog nooit een ketting schoongemaakt en ik durf met aan zekerheid grenzende overtuiging te beweren dat mijn ketting langer meegaat als de jouwe.
Maar ieder zijn ding natuurlijk, als je tijd en werk wil besteden aan een illusie vind ik dat uiteraard helemaal best.
 
Eigenlijk is dat niet goed. De schakels van een nieuwe ketting zullen perfekt in de tanden van een nieuw tandwiel vallen. Maar na verloop van tijd slijten de tanden uit en rekken de schakels op. De afstand tussen de schakels van de ketting wordt dus groter.

Die ketting past dan dus perfekt op de oude tandwielen. Maar voor het nieuwe tandwiel is de afstand tussen de schakels te groot. En dat nieuwe tandwiel slijt dus als de ziekte om zich aan die oude ketting aan te passen.

En dat is gewoon zonde.


Mee eens wat ik vroeger wel deed toen de ketting nog uitgekookt moest worden,kocht ik 2 nieuwe kettingen bij 1 nw ste tandwielen.
Als de ene vies was trok ik een schone er weerop en kookte de andere wer uit.
Zo wisselde ik dat af en het slijtage patroon bleef bij beide kettingen nagenoeg gelijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan