Ketting/tandwielen versleten invloed op rijgedrag?

tommy_2000

MF'er
27 feb 2012
55
0
Volgens mij is mijn ketting versleten. Hij staat staat niet op ieder punt (als het wiel draait) even strak en er zitten stijve stukking in de ketting (zie foto). Het achtertandwiel kan ik minder niet goed beoordelen, hij lijkt er namelijk nog wel aardig uit te zien..

Mijn vraag mbt de (waarschijnlijk iig) versleten ketting:

Heeft een versleten ketting(set) invloed op het (voelbare) rijgedag van de motor? Zo ja, wat zijn dan de merkbare dingen in het rijgedrag?
 
Laatst bewerkt:
Leg een willekeurige O-ring maar eens in een bakje diesel/benzine/olie/WD-40/whatever. De smeermiddelen (en reinigers) zijn juist specifiek voor o-ring kettingen gemaakt omdat ze géén rubber aantasten. In de ketting zitten geen benzine/oliebestendige o-ringen, omdat dat soort vloeistoffen daar helemaal niets te zoeken hebben.

In de tijd van de gewone rollenkettingen (die je ook nog gewoon kon uitkoken) was alles wat een beetje ontvet prima. Tegenwoordig gaan de kettingen veel langer mee, mits je niet het wiel opnieuw uit probeert te vinden.

Smeer je ketting na het rijden en laat het een paar uur uitdampen, en maar de boel alleen schoon als het echt nodig is.

Nou oké, dat is duidelijk.

Ik heb altijd cardan gehad, en rij sinds 2008 voor het eerst met ketting op een Kawa Z750. En er staat nu 28000 op de teller.
Schoonmaken met dieselolie heb ik nooit gedaan, alleen met het wassen van de motor in de carwash, spuit ik er wel eens even overheen met de hogedrukspuit, van een afstandje. (alhoewel hogedruk, dat valt ook nog wel mee, volgens mij).

Enigste wat ik wel doe is goed smeren, en volgens de dealer mankeerde er vorig jarig in oktober nog weinig aan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan