Ketting te lang?

Bladerer

MF'er
18 dec 2018
72
33
Hoi allemaal,

Ik heb laatst een tweedehands BMW F650GS uit 2012 gekocht met 28000km op de teller. Volgens het onderhoudsoverzicht is de ketting nog geen 6dkm geleden vervangen maar hij staat vrij slap en de stelschroeven staan al zo goed als op hun einde.

Ik heb de kettingspeling en de slijtage volgens het WPH nagekeken en volgens dit boek zou de lengte van de ketting gemeten over 9 schakels niet meer dan 14,7 cm mogen zijn. Ik kom echter niet verder dan 13,2 cm. De ketting en de tandwielen zien er ook nog als nieuw uit.

Hoe kan het dan toch dat de stelschroeven al bijna op de max staan? Zou een ketting te lang kunnen zijn? En valt daar nog wat aan te (laten) doen door er een schakel tussenuit te halen, of moet ik dan direct een hele nieuwe kettingset plaatsen?

Enkele foto’s

1392976


1392977


1392978
 
eerst kontroleren of je originele vertanding hebt.

dan je wiel helemaal naar voor, en achteraan het tandwiel de ketting er op leggen met 2 schakels weg van het tandwiel (je maakt er een V mee die naar achter wijst)
als je dan je ketting op normale speling kan zetten, kan je gerust 2 (een binnen en een buiten) schakels verwijderen.
 
Weet je zeker dat de ketting te slap staat? Op een allroad hangt de ketting op het oog altijd heel erg slap. Als een motor inveert komt de ketting strakker te staan en allroads hebben nogal lange veerwegen. Zolang de ketting niet de achterbrug raakt is er niets aan de hand. Zodra je er op gaat zitten, en je vraagt iemand anders de kettingspeling te meten is het waarschijnlijk al een stuk minder geworden.
 
Nee hij is echt wel iets te lang, zit op 4,5 cm op de officiële manier gemeten. Daarnaast klappert hij ook tegen de achterbrug bij optrekken of als ik door een hobbel ga.

En vanzelfsprekend dat er dan twee schakels uit gaan, maar komt toch ook weer een nieuwe koppelingsschakel tussen? En dat is wel een dingetje, ik weet namelijk niet wat er nu op zit, kan niets van letters of codes op de ketting ontdekken. Dus hoe klink ik hem dan weer vast?

Is een iets groter tandwiel misschien niet de betere en makkelijker oplossing?
 
Ja. Misschien eel makkelijker. Echter zou ik alleen doen als je de overbrenging ook wilt veranderen.

Het is een beetje alsof je je bril schilderd omdat je de kleur van de muur niet aanstaat.

Kijk eerst wat de vertanding nu is en wat origineel is. Misschien ook verstandig om de lengte van de ketting te tellen.

db
 
Ik heb naar je tandwielen gekeken vind ze eigenlijk best gesleten je kan het toch flink zien aan 1 kant.

Kan hij ook makkelijk zelf controleren.
Zorg dat de ketting boven en onder van het tandwiel goed raakt (zeg maar 12 en 6 uur).
Als je dan op 3 uur aan de ketting trekt (dan trekt ie zich goed strak tegen 12 en 6 u op het tandwiel).
Kan je tussen je ketting en het tandwiel door kijken dan is iig je ketting versleten. en mogelijk je tandwiel(en) ook...

Kan zijn dat de vorige eigenaar alleen de ketting of tandwiel(en) heeft vervangen.
Wat betreft speling, de een doet wat langer met zijn/haar ketting dan de ander... dit is ook afhankelijk van hoe de persoon de motor gebruikt.
(erg stevig optrekken zorgt voor iets meer rek in de ketting)
Kwaliteit van de ketting kan ook mee tellen....

Voorbeeld:
De ketting die standaard (fabrieksketting) op mijn Honda zat ging bij mij 16.860km mee.
Heb bij anderen met hetzelfde model motor gelezen dat sommigen de orginele (fabrieksketting) al bij 10.000 moesten vervangen.
De vervangende ketting (ook standaard Honda) ging vervolgens bij mij ongeveer 30.000Km mee.

--Edit:
Overigens kan ook je voortandwiel al helemaal versleten zijn.
Bij mijn NC750x, fabrieks ketting was de ketting versleten en het voortandwiel "bijna op", achter zag ie er nog redelijk uit,
en bij mij zat ik ook al (bijna) bij maximale stel mogelijkheid.

Mijn vorige kettingset heb ik zelfs wat "vroeg" vervangen als ik het voortandwiel zou mogen geloven.
Monteur heeft toen een voorbeeld voortandwiel laten zien waar nog amper tanden op zaten en die had ie net die dag voor iemand anders vervangen...
(dat is dan weer een "extreem" laat geval)
 
Laatst bewerkt:
Ok, ik heb geen eigen vergelijkingsmateriaal.
Ik kan het alleen inschatten op basis van voorbeeld foto’s en daar leken het meer haaientanden.

Ik zal morgen als ik thuis ben even wat beter foto’s maken. Dan hoor ik graag van jullie of het beter is om gewoon een hele nieuwe kettingset te plaatsen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan