ketting te strak gespannen

Hellie112

Rookie
16 feb 2003
13
0
Landgraaf
Ik heb een probleem, me vader wilde me laatst helpen met me motor en had toen ik weg was de ketting te strak gespannen, nu heb ik daar 50 km mee rond gereden...
sindsdien loopt de motor niet meer soepel.

alsof het achter wiel er niet recht erin. (is beetje moeilijk te omschrijven, je hoort dan ook de ketting om de rotatie een beetje kraak geluid maken)

is dit probleem alleen op te lossen door nieuwe tanwielen set met ketting of is er nog iets anders wat ik kan proberen ?
 
heb je de ketting losser gespannen?? dat kan ik niet opmaken uit je post... probeer hem anders even een heel stuk losser te spannen, om te zien of dat het geuid wegneemd...
(mischien heb je hem nog steeds te strak staan?)

het kan zijn dat je achterwiel scheeft is getrokken, ik heb dat ook ooit gehad, nadat ik bij de dealer de ketting had alten spannen.. alleen maakte dat geen bijgeluiden..

ik help hopen voor je dat het lager van de uitgaande as van de versnellingsbak (waar je voortandwiel aan zit) niet om zeep is, die vinden dit soort grapjes meestal niet fijn namelijk..

overigens als de ketting begint te knarsen kan het best zijn dat de tanwielen en ketting aan vervanging toe is, het te strak zetten heeft hem dan misschien net het laaste zetje gegeven... ik zou die zowiezo gaan vervangen... hoever kun je de ketting van het achtertanwiel aflichten?
 
Laatst bewerkt:
Met de vorige schrijverd eens.....

Controleer de kettingspeling na het afstellen liever nog een keer te veel als te weinig. Te strak gespannen kettingen kunnen een hoop (dure...) schade aanrichten, met name aan de uitgaande as. Daar kan dat kraakgeluid wel eens vandaan komen.....

Controleer een ketting ook altijd op "vaste punten" en op slijtage. Een ketting moet meestal in het begin een keer worden nagespannen, daarna (mits redelijk goed onderhouden en gesmeerd) niet meer.
Moet je, meestal na zo'n 20.000 tot 30.000 km, toch weer naspannen, dan is dat meestal het teken dat de ketting qua levensduur aan z'n einde komt. Vervang dan ALTIJD ook de tandwielen. Een nieuwe ketting op versleten tandwielen (of andersom) slijt enorm hard en is dus zonde geld.....
 
Beetje gevoelig punt maar eerlijk gezegd zonder blad voor de mond te nemen:

Je vader moet een cursus ketting spannen volgen met alle respect. Ik zou hem niet meer laten sleutelen aan je fiets. Als je dat al niet eens goed kan.
 
Laatst bewerkt:
Al met al hou altijd de spanning in de gaten 2cm gemiddeld dat is 1 cm naar boven en 1 cm naar beneden :o
En dat is niet als hij op de standaard staat })

idd, op de bok heb je veel meer speling.. als de brug wat inzakt door het gewicht van de motor (en bestuurder) gaat hij wat strakker staan.. :Y

beste is controleren met het gewicht op beide wielen, en het lieftst nog een persoon die erop zit. dit voor het gewicht, en de veiligheid.. :+
zo, dan kan je pa je toch nog nuttig helpen met het spannen... laat hem op de motor zitten en controleer de boel... ;)
 
Laatst bewerkt:
had ik ook vaak, in me eentje spannen op de bok, bouten vast en erop zitten en het zat veel te strak, kon het weer los

zoals gezegd is, spannen met vol gewicht op de vering, dan bouten vast en is het goed
 
had ik ook vaak, in me eentje spannen op de bok, bouten vast en erop zitten en het zat veel te strak, kon het weer los

zoals gezegd is, spannen met vol gewicht op de vering, dan bouten vast en is het goed
De ketting staat op zijn strakst als de as achterwiel/schanier punt achtervork en voortandwiel in een lijn staan, als de ket op deze punt 15 a 20 mm speling heeft dan is dat voldoende.
 
Beetje gevoelig punt maar eerlijk gezegd zonder blad voor de mond te nemen:

Je vader moet een cursus ketting spannen volgen met alle respect. Ik zou hem niet meer laten sleutelen aan je fiets. Als je dat al niet eens goed kan.

:^

Zag trouwens in een ander topic een basiscursus voor beginnen sleuteraars.. misschien wat voor hem? :P
 
Laatst bewerkt:
Lees idd veel de kreet dat 1,5 tot 2 cm speling genoeg moet zijn, maar als ik het wph gaat kijken staat er het volgende voor bv een R6 (99-02)

[~[url="http://img517.imageshack.us/img517/1020/voorbeeldmr8.jpg"]afbeelding~][/URL]
[~[url="http://img517.imageshack.us/img517/3517/voorbeeld2nz7.jpg"]afbeelding~][/URL]

Dat klopt dit is dan ook zonder het gewicht van de motor (staat op het jiffy) en het gewicht van de bijrijder... Als hem zo spant als in het boekje heeft hij circa 2 a 3 cm speling als je erop zit...
 
ik vervang me nu de tandwielen en ketting, met een beetje geluk is de lager nog goed, maar dat zie ik dan wel.

weet iemand of er verschil is in kwaliteit tussen imitatie onderdelen en echte honda onderdelen ? maakt namelijk 80 euro verschil..

imitatie 130
orgineel 210
 
Bij een ketting is het niet zozeer imitatie als wel A merken en B merken. Als je een ketting van een goed merk gebruikt (DID, RK enz) en zeker ook nog een betere ketting uit hun assortiment (b.v. X-ring ipv O-ring) kan ie er weer lang tegen.

Maar terugkomend op het geluid: is dat met lossere ketting en achterwiel recht in de achterbrug weg?
 
Bij een ketting is het niet zozeer imitatie als wel A merken en B merken. Als je een ketting van een goed merk gebruikt (DID, RK enz) en zeker ook nog een betere ketting uit hun assortiment (b.v. X-ring ipv O-ring) kan ie er weer lang tegen.

Maar terugkomend op het geluid: is dat met lossere ketting en achterwiel recht in de achterbrug weg?

RK... ;(

RUK-KETTINGEN :r
 
Terug
Bovenaan Onderaan