ketting te strak gespannen?

angel008

MF'er
26 sep 2003
82
0
bergen NH
ik heb net mijn ketting gespannen en hij zat opeens echt strak dat zodra ik hem wilde bewegen met de sleutel je echt ploing hoorde niet goed duz.
nu had ik hem duz een halve slag losser gemaakt maar is dit genoeg??
hoe weet ik dat hij strak genoeg hangt maar ook niet te los/strak?
 
je moet 'm in 't midden onder zo'n 1,5 tot 2 centimeter omhoog kunnen duwen....

Beter te los als te strak (beide ist niet goed, maja)


:^

met te slap slijt ie sneller, maar als ie te strak staat sloop je de lagers in je blok en das een veel duurder geintje.
Gewoon even meten hoeveel speling je hebt en zorgen dat het rond de 20-25mm is.
 
Hi Guys,
Dit is per fiets verschillend.
Laat iemand op je fiets zitten en hou dan dan 2 cm aan.
Bij een GSXR is het verschil onbelast kleiner dan bij een zx6r heb ik zelf gemerkt.
Als je duo gaat (wat je nooit wil) dan moet je het nog wat losser houden.

Greetz

DrRossi
 
de speling is nu rond de 2 a 3 cm beide kanten op (boven/onder)
was de eerste keer dat ik hem zelf spande dealer kon pas over een week en de ketting heeft een kleine groev in me achter brug gemaakt dus hing heel slap...
 
Bij het spannen van een ketting, gaat het er altijd om, dat de ketting net spelingvrij draait op zijn langste afstand.

Dit is als het voortandwiel, de achtervorkas en de achterwielas in 1 lijn staan.

Dus de enige juiste manier om de ketting te spannen is, om dit op dat moment te doen.

Dit is in de praktijk nagenoeg niet te doen, zodat alle fabrikanten, per type fiets hier een speling voorschrijven hebben, in onbelaste staat van de fiets.

De kettingspeling dient gemeten te worden met een lichte vingerdruk.
Want zelfs al staat een ketting strak, dan kun je hem met grof geweld nog wel een paar centimeter samen knijpen.

Lees dus de fabrieksgegevens even na over de kettingspeling.
 
Je ketting moet ook gespannen worden op z'n strakste punt.

Als de ketting een beetje uitgerekt op sommige punten kan het zijn dat ie op sommige punten te slap staat en als je hem dan een stukje vooruit rijdt te strak staat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan