ketting te strak/slap?

Jazzy

MF veteraan
7 dec 2004
1.163
0
Breda
Misschien een stomme vraag, maar ik was laatst ergens tegen gekomen dat de grootste fout die je kan maken het te strak zetten van je ketting is. hoe strak is dan te strak? Ik heb me laten vertellen dat de speling niet meer dan 3 cm mag zijn, maar is er ook een minimum?

greetz
 
Hoi,

De speling verschilt per motor. Als ik het goed zie in je avator heb je een Suzuki GS500. In het Haynes manual staat dat de speling 2 tot 3 cm moet zijn.
Dit handboek is van de vorige motor van mijn vriendin en wordt bij ons dus niet meer gebruikt. Zeg het maar als je er belang bij hebt voor een tientje ofzo. Je kan misschien ook wel een handboek downloaden. FF zoeken op betreffende Topic.
 
Hoi,

De speling verschilt per motor. Als ik het goed zie in je avator heb je een Suzuki GS500. In het Haynes manual staat dat de speling 2 tot 3 cm moet zijn.
Dit handboek is van de vorige motor van mijn vriendin en wordt bij ons dus niet meer gebruikt. Zeg het maar als je er belang bij hebt voor een tientje ofzo. Je kan misschien ook wel een handboek downloaden. FF zoeken op betreffende Topic.
you've got mail!
 
Zet denkbeeldig het "hart" van tandwielen en draaipunt achterbrug in lijn.
De ketting dient dan spanningsloos en spelingsvrij te zijn gemonteerd.

Op de bok, vrij hangend achterwiel) zal je dan ca. 25 - 35 mm speling hebben.

In elk instruktie boekje of whb staan de ecaxte gegevens.
 
Misschien een stomme vraag, maar ik was laatst ergens tegen gekomen dat de grootste fout die je kan maken het te strak zetten van je ketting is. hoe strak is dan te strak? Ik heb me laten vertellen dat de speling niet meer dan 3 cm mag zijn, maar is er ook een minimum?

greetz

het gaat erom dat als je achterveer inveert....de afstand tussen je motortandwiel en achtertandwiel groter word omdat de hoek veranderd...ga maar kijken....en die afstandvergroting moet dus opgevangen kunnen worden door de extra lengte die je ketting dan nodig heeft.

Motor neerzetten en vanaf de zijkant voorover op het zadel van je motor gaan hangen en kijken wat je ketting dan doet ;)
 
bedankt voor de tips! Weer wat geleerd.
Ik zal er het werkplaatshandboek eens op naslaan en de boel controleren.

Zal ik het topic open laten voor de volgende beginnend zelfsleutelaar of een slotje aanvragen?

greetz
 
Terug
Bovenaan Onderaan