ketting te strak, voortandwiellager

BertV

Hant ghemaect
21 mei 2001
11.492
6
Amersfoort
Ik vermoed dat ik mijn ketting te strak heb gespannen.
Laat het voortandwiellager van zich horen als deze vakkundig gemolt is?



'(
 
Die 1,5 cm speling moet je eigenlijk meten met belaste motor !!!!
Het kan best zijn dat als ie op de bok staat 1.5 cm speling heeft, maar als je er op gaat zitten, de speling veels te weinig is.
In de manual en op de sticker die (bij Honda) normaal op de achterbrug zit, staat de speling in onbelastte toestand (dus met achterwiel van de grond). Bij die waarde weet je zeker dat ie (ook in belastte toestand) nooit te strak staat. Eea natuurlijk wel op het strakste punt van de ketting gemeten.

30000km vind ik waaanzinnig veel!
De ketting op mijn CBR zit er nu ook zo'n 30000 km (alle omstandigheden) onder en is nog (lang) niet versleten. Heb in die tijd pas 2 of 3 keer de ketting hoeven stellen. Maak mijn ketting ook nooit schoon. Goed en regelmatig smeren zegt alles.
 
oeioei:
ik heb zo'n genoemd "koffiemolen-geluid" gehoord nadat ik mijn brakke ketting *die vervangen moet worden* strakker had gezet met de voorgeschreven speling in belaste toestand.
Pakweg zo'n 30km mee gereden en toen weer losser gezet... |(
Daarna was het minder maar bleef toch enigszins aanwezig. :(
*snif* '(
Ben ik nou stom geweest of zou de schade meevallen ?
Hoe kan ik dit even snel checken ? :?
zie ook: Post van Gman in topic 'Suzuki GS Topic 2'

En dan ook maar even over de Ketting erop zetten/vervangen.
Dat zou toch gewoon op de middenbok moeten kunnen ?
Moet de uitlaat er ook af ? (suus GS550E uit 1981)
Wat denken jullie van deze(ietwat overgedetailleerde,maar wellicht voor leken zoals ik) "handige" handleiding ?
Ketting vervangen
 
:X eng hé !

Dus ketting ff losgooien en zachtjes aan het voortandwiel draaien geen stroeve punten anders :X :Y

Laat als je ketting gaat spannen iemand op je motor zitten en meet dan de speling met beide banden op de grond. Dan moet de ketting nog 1,5 cm speling hebben.
Je swingarm(achterbrug) precies in horizontale stand dan heb je maximale strakheid van de ketting.
Als je over een drempel zal rijden zal je swingarm(achterbrug) meer in die horzizontale stand komen te staan dus de ketting gaat strakker staan.
Ook iemand achterop heeft consequenties.

Las dat je met een slechte ketting heb gereden dus hoop ik voor je dat het je ketting is die deze geluiden veroorzaakt heeft.
 
Laatst bewerkt:
[...]
De ketting op mijn CBR zit er nu ook zo'n 30000 km (alle omstandigheden) onder en is nog (lang) niet versleten. Heb in die tijd pas 2 of 3 keer de ketting hoeven stellen. Maak mijn ketting ook nooit schoon. Goed en regelmatig smeren zegt alles.
[/quote]


Blijf het onwijs veel kms vinden,(30000)....heb ooit eens 25000km gereden met een set.
Heb nu een smeersysteem en een Bandit1200 met koppel voor kettingslijtage! ;(
 
Mijn 1e ketting op m'n SV is 30 kkm meegegaan, de 2e (veel in de winter gereden) 20 kkm. Maak ketting nooit schoon maar smeer regelmatig. Enne voor mij alleen nog maar DiD, kost iets meer maar gaat langer mee.
 
Dank voor al jullie reacties... :}
Yep ! B|
Dus ketting ff losgooien en zachtjes aan het voortandwiel draaien geen stroeve punten anders :X :Y
OK, ik ga dat checken, een DID-kettingset is besteld voor de spotprijs van 90 eurie (wel effe zoeken) :9
Ik heb nog ergens gelezen dat eerst je achterwiellager eraan zou gaan en DAN pas je voortandwiellager, kan dat kloppen ?
Laat als je ketting gaat spannen iemand op je motor zitten en meet dan de speling met beide banden op de grond. Dan moet de ketting nog 1,5 cm speling hebben.
Dus je bedoeld 1,5 cm naar boven EN 1,5 cm naar beneden ? :?
Je swingarm(achterbrug) precies in horizontale stand dan heb je maximale strakheid van de ketting.
Als je over een drempel zal rijden zal je swingarm(achterbrug) meer in die horzizontale stand komen te staan dus de ketting gaat strakker staan.
Ook iemand achterop heeft consequenties.
Da's een geoie tip, dankje ! :}
Las dat je met een slechte ketting heb gereden dus hoop ik voor je dat het je ketting is die deze geluiden veroorzaakt heeft.
;( hoop ik ook ;(
 
Als onevervaren motorklusser wil ik, als het weer een beetje meewerkt dit weekend gaan beginnen aan de fiets (GS550e).
Ik heb betreffende 2 zaken vragen :
1. Lekkend voorrem-reservoir
brems08s.jpg

2. Ketting vervangen
ketting7.jpg


1.Remreservoir lekt
Er bleken wat druppeltjes remolie onder het rechthoek-vormige voorrem-reservoir (zie afb) vandaan te komen (aan de stelschroef van de gashendel). Is dit makkelijk te verhelpen ?
Moet ik alle olie uit het voorremsysteem halen of zou ik de slangen gevuld kunnen laten zodat dat met ontluchten wat eenvoudiger is ?
Goedkope adresjes voor evt pakkingen oid zijn welkom.
Of moet ik een heel nieuw/vervangend rem-reservoir gaan zoeken ?
Deze handleiding lijkt me wel een goeie...

2.Ketting erop zetten
a)Dat zou toch gewoon op de middenbok moeten kunnen ?
b)Moet de uitlaat, remklauw, kettingkast er ook af ? (Liever niet !!)
c)Hoe kan ik de ketting slopen zonder de achterbrug los te halen ? Noot: Ik heb inmiddels een DID-ketting met een clip- & klink-schakel zodat ik met de clip-schakel erop naar de dealer kan rijden en em daar kan laten klinken.

Deze handleing ok ? Ketting vervangen
 
Ketting is inmiddels (een tijdje terug alweer)
:X eng hé !

Dus ketting ff losgooien en zachtjes aan het voortandwiel draaien geen stroeve punten anders :X :Y
Eng ja !
Ik voelde geen stoeve punten op het lager met draaien.
Wel hoor ik in zijn 4e, 5e en 6e met de ketting erop,a chterwiel van de grond een soort gierend geluid (hoe hoger de versnelling hoe meer lawaai).
Als ik plm 80 km per uur rijd en ik knijp de koppeling in/gas los hoor je het ook vrij goed.
Ik neem aan dat de schade wel meevalt en ik gewoon kan doorrijden hiermee ? :?

Las dat je met een slechte ketting heb gereden dus hoop ik voor je dat het je ketting is die deze geluiden veroorzaakt heeft.
Die was inderdaad de grootste boosdoener !
Het echte grote lawaai is verdwenen... :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan