Ketting te strak?

Fr&nky

MF'er
18 dec 2008
134
0
Goedenavond,

Had toen straks motor op het bokje om de ketting te smeren, het viel me op dat bij het draaien van het wiel op een bepaald punt het wiel stroef draaid alsof die de ketting ineens heel strak trekt waardoor het stroef loopt.

Wat kan dit zijn?
 
Je ketting heeft vrijwel zeker vaste punten. Dan lijkt het of de zaak opeens heel stroef loopt. Probeer de schakels op dat punt maar eens tov elkaar te bewegen, gaat niet lukken.....

Als je een ketting vervangt MOET je ook alle tandwielen vervangen.
Ketting en tandwielen slijten namelijk continu op elkaar in. Vervang je nu alleen de ketting, dan slijt je ketting razendsnel tot het punt waarop hij weer "past" in je tandwielen.
 
Als je een ketting vervangt MOET je ook alle tandwielen vervangen.
Er MOET niets natuurlijk. Zelf gebruik ik twee voortandwielen per ketting en achtertandwiel.

Paar weken geleden nog gedaan. Kon mischien het ketting 1 mm van het achtertandwiel trekken en had 'em nog maar twee keer gespannen in 35000 km. Voortandwiel serieus versleten de rest niet.
Hij rijdt nu weer als een zonnetje en dit velengt de levensduur zeker tot 50.000+ :Y :+
 
Dat kan.
Te los had ik toen.
Vergeten aan te draaien :$
Niet veel van gemerkt toen tijdens rijden maar de lagers wel denk ik :9
Pak je tandwiel eens vast en beweeg hem naar links rechts.

Je hebt ook nog de lager in je schokdempernaaf. Door die schokdemperrubbers zit er wel een klein beetje zijwaartse speling op je naaf, maar als je ziet dat je lager daarbij ook beweegt is het niet goed.

Ik had dat bij mijn fireblade. Bij vervangen ketting en tandwielen direct ook de lager in de schokdempernaaf vervangen.
 
Er MOET niets natuurlijk. Zelf gebruik ik twee voortandwielen per ketting en achtertandwiel.

Ach ja, je hebt altijd de uitzondering die de regel bevestigt..... :+

Als ik zeg "moet"bedoel ik daarmee dat het de enige verstandige handeling is.
Er is uiteraard geen wet die je verbiedt om 5x per levensduur van de ketting je tandwielen te vervangen...... of andersom.
 
Vast punt zoals hierboven al genoemd gok ik. Veel kettingen hebben strakke en lossere punten, let er maar is op met stellen. Goed reinigen helpt veel maar als je de schakels al zo een stuk van het tandwiel kan trekken dan wordt het wel tijd om hem te gaan vervangen.

Leon
 
Allemaal bedanktllie voor jullie reactie, deze week kettingset monteren en twee nieuwe bandjes.
Nu vraag ik me af of het schakelen dan ook soepeler gaat, want ik heb het idee dat bij het schakelen de bak steeds meer geluid begint te maken.
Als je op en af schakelt steeds een sirieuse ''KLAK'' weet niet of dit door de ketting komt maar het is begonnen na de eerste keer stellen.De eerste keer dat ik de ketting gesteld heb dan.

Iemand nog ideeen?
 
Ik durf het je niet te zeggen. Ik heb zelf nog nooit harde tikken uit de bak aan de ketting gerelateerd gezien. De enige keer dat ik dat met een bak meegemaakt heb was met mijn brommer, en die lag toen serieus in elkaar..

De soepelheid van een bak kan best wel veranderen door het gebruiken van een andere olie, ook met betreft het plakken van de koppeling cq het ontkoppelen wat daar invloed op heeft(dan moet je natuurlijk wel een natte koppeling hebben). Toen ik met met m'n Transalp overging op Castrol TTS werd het schakelen ook merkbaar beter, mede omdat ik de bak niet zo soepel vond als het een Honda betaamd. Allicht een optie, ik vind die kwaliteit de meerprijs wel waard.

Leon
 
Volges mij heb ik geen natte koppeling, heb zo juist ook van iemand vernomen dat de schakelpen versleten kan zijn>veel speling met als gevolg dat het schakelen stroever gaat.Dees week maar eens naar de dokter gaan met 't beesje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan