Ketting troubleshooting

Zomoeilijk

MF'er
20 nov 2012
66
1
Beste,

Net de ketting van mijn Yamaha mt 03 uit 2007 schoongemaakt (poging tot)
Had de complete set van Muc-off gekregen. Met alle borstels en poes pas.
Eerst motor laten inweken, vervolgens ketting reiniger van Muc-off gebruikt en borstelen maar.
Redelijk snel ging het grootste get en vuil er vanaf, maar nog steeds zit er wel een laag met vet overheen.

Mijn vraag is : Kan dit 'oude zwarte' vet nog kwaad of moet dit allemaal weg?
Tevens is de ketting nu nog een beetje vochtig/nat, moet deze dan direct al ingespoten worden met nieuw kettingvet ? of kan ik hier nog tot morgen mee wachten tot de ketting droog is.
Tevens zit er speling op het achter tandwiel. Ik kan deze een tikkeltje op en neer bewegen, ik neem aan dat dit niet hoort maar ik laat me graag verrassen?

Graag hoor ik van jullie aangezien ik dit weekend de motor veel nodig heb !

Mvg
 
Inderdaad is vrijwel zeker het lager van de kettingwieldrager kapot, of de afstandsbus tussen het lager en het wiel zelf is vergeten te monteren.

Kettingen maak ik nooit schoon. Overtollig vuil slingert er af, en schoon kettingvet spuit je op de plekken waar het nodig is. Ik haal meestal meer dan 50.000km met een kettingsetje.
 
Ik dacht juist dat nu toch wel een keer duidelijk was dat WD40 geen nut heeft ? :+

Hoe bedoel je dat WD40 geen nut heeft ( verklaar je nader )
Met WD40 mag je de ketting gerust zuiver maken kan helemaal geen kwaad is ondertussen wel bewezen.
Maar smeren is een ander verhaal dit dus weer niet met WD40, daar zijn div andere middelen voor in de handel.

Dit ketting geneuzel blijft toch maar een heet onderwerp :Y :? :z

GREETZ
 
Dag mensen,

Probleem is gevonden : Het lagertje van de tandwiel drager heeft zijn beste tijd gehad, plus de rubbers erin zijn ook niet meer de beste (misschien niet eens origineel?) heb het dubbel laten controleren bij een kennis van me die een motor garage heeft.

Ook zaten de rubbers niet 'goed' erin. Deze zijn door de vorige eigenaar/motorgarage niet goed teruggeplaatst :')
Rubbers zitten er goed in, lager gecontroleerd. Speling is al de helft minder. Binnenkort toch maar is vervangen dan.
Bedankt voor het meedenken.
 
Hoe bedoel je dat WD40 geen nut heeft ( verklaar je nader )
Met WD40 mag je de ketting gerust zuiver maken kan helemaal geen kwaad is ondertussen wel bewezen.
Maar smeren is een ander verhaal dit dus weer niet met WD40, daar zijn div andere middelen voor in de handel.

Dit ketting geneuzel blijft toch maar een heet onderwerp :Y :? :z

GREETZ
Dat bedoel ik! En WD40 is een stuk goedkoper dan 'echte' kettingreiniger.
 
Geldt hetzelfde voor lampenolie uit paraffine?

In de US wordt daar nogal krampachtig over gedaan en zegt men dat je alleen de oude moet hebben, die nog uit petroleum bestaat.
Maar die is (in NL) moeilijk te vinden want schijnbaar vindt men dat vies ruiken als je het verbrandt (tsja...) en paraffine verbrandt schijnbaar geurloos dus heeft de voorkeur
 
Geldt hetzelfde voor lampenolie uit paraffine?

In de US wordt daar nogal krampachtig over gedaan en zegt men dat je alleen de oude moet hebben, die nog uit petroleum bestaat.
Maar die is (in NL) moeilijk te vinden want schijnbaar vindt men dat vies ruiken als je het verbrandt (tsja...) en paraffine verbrandt schijnbaar geurloos dus heeft de voorkeur


Lampolie is een zuivere versie van petroleum of kerosine. En het maakt de ketting goed en goedkoop schoon.
 
Dag mensen,

Probleem is gevonden : Het lagertje van de tandwiel drager heeft zijn beste tijd gehad, plus de rubbers erin zijn ook niet meer de beste (misschien niet eens origineel?) heb het dubbel laten controleren bij een kennis van me die een motor garage heeft.

Ook zaten de rubbers niet 'goed' erin. Deze zijn door de vorige eigenaar/motorgarage niet goed teruggeplaatst :')
Rubbers zitten er goed in, lager gecontroleerd. Speling is al de helft minder. Binnenkort toch maar is vervangen dan.
Bedankt voor het meedenken.

Als een lager eenmaal speling heeft is er binnen de kortste keren niets meer van over. Doe maar gelijk vervangen.

Niet overtuigd? Even je motor in motorkleding de straat uitduwen alsof het lager al kapot is. Dan weet je het zeker.
 
Terug
Bovenaan Onderaan