Ketting troubleshooting

Zomoeilijk

MF'er
20 nov 2012
66
1
Beste,

Net de ketting van mijn Yamaha mt 03 uit 2007 schoongemaakt (poging tot)
Had de complete set van Muc-off gekregen. Met alle borstels en poes pas.
Eerst motor laten inweken, vervolgens ketting reiniger van Muc-off gebruikt en borstelen maar.
Redelijk snel ging het grootste get en vuil er vanaf, maar nog steeds zit er wel een laag met vet overheen.

Mijn vraag is : Kan dit 'oude zwarte' vet nog kwaad of moet dit allemaal weg?
Tevens is de ketting nu nog een beetje vochtig/nat, moet deze dan direct al ingespoten worden met nieuw kettingvet ? of kan ik hier nog tot morgen mee wachten tot de ketting droog is.
Tevens zit er speling op het achter tandwiel. Ik kan deze een tikkeltje op en neer bewegen, ik neem aan dat dit niet hoort maar ik laat me graag verrassen?

Graag hoor ik van jullie aangezien ik dit weekend de motor veel nodig heb !

Mvg
 
Ik maak nooit een ketting schoon,maar schoonmaken kan geen kwaad :)
Spelling op je tandwiel MOET .
De verbinding tussen je tandwielhouder en velg is d.m.v. rubbers z.g.n. transmissie dempers.
Deze vangen de "klappen" op veroorzaakt door gaswisselingen,waardoor de motor soepeler rijdt :]
Wel moet het tandwiel vast op de houder zitten,dus dat moet je wel controleren
 
Laatst bewerkt:
Hallo.

Ik sluit me aan bij alles wat downsider zegt.
Ik maak eigenlijk ook nooit/heel zelden de ketting schoon, en als ik het al doe is het een keer flink met de staalborstel eroverheen en dat is alles.
Als de ketting net gereinigd is of nat is van het schoonmaken zou het geen slecht idee zijn hem opnieuw in te spuiten/vetten.

Groeten.
 
Spelling op je tandwiel MOET .
De verbinding tussen je tandwielhouder en velg is d.m.v. rubbers z.g.n. transmissie dempers.
Deze vangen de "klappen" op veroorzaakt door gaswisselingen,waardoor de motor soepeler rijdt :]

Speling dempt helemaal niks.
Op goede rubbers zit geen speling, met nieuwe rubbers moet je de tandwieldrager ook echt met enige kracht erin duwen.
Een heel klein beetje speling is niet direct een ramp maar het is zeker niet zoals het bedacht is.
 
Ketting schoonmaken doe ik ook nooit, veel werk, heeft weinig nut en je ziet er toch niks van.

Wat de transmissiedempers betreft, die kunnen bij de XT660's nog wel een hard slijten en dat kost je na verloop van tijd je lagers van de tandwieldrager. Nou heeft jou MT03 hetzelfde 660 1-cilinder blok(hoewel dat verder niks zegt over de rest van de aandrijflijn), maar het zou kunnen dat de MT03 ook wat meer last van slijtage heeft. Is alleen een vermoeden hoor, ik weet niet of het ook echt zo is. Beetje speling is normaal, maar het moet ook niet te gek worden. Weet niet wat de kilometerstand is en of die rubbers al eens vervangen zijn, maar je zou het eens kunnen checken.
 
Hallo.

Ik sluit me aan bij alles wat downsider zegt.
Ik maak eigenlijk ook nooit/heel zelden de ketting schoon, en als ik het al doe is het een keer flink met de staalborstel eroverheen en dat is alles.
Als de ketting net gereinigd is of nat is van het schoonmaken zou het geen slecht idee zijn hem opnieuw in te spuiten/vetten.

Groeten.
Staalborstel? Ik zou het niet durven...gaan je o-ringen er dan niet aan?

Ik maak de ketting zo'n 2 x per jaar schoon: flink inspuiten met WD40 en vervolgens in de weer met een oude tandenborstel + doek.
 
Ik heb er even een filmpje van zodat jullie een beeld hebben.
Graag hoor ik van jullie of dit 'te' is.

Ook over het 'oude zwarte' laagje vet gesproken, ik neem aan dat ik hier gewoon een nieuwe laag vet kan spuiten zonder dat dit kwaad kan?


Mvg
 
Ik heb er even een filmpje van zodat jullie een beeld hebben.
Graag hoor ik van jullie of dit 'te' is.

Ook over het 'oude zwarte' laagje vet gesproken, ik neem aan dat ik hier gewoon een nieuwe laag vet kan spuiten zonder dat dit kwaad kan?


Mvg
Dit is veel te veel, lijkt wel of er ergens een bus mist of iets dergelijks.
 
Ik heb er even een filmpje van zodat jullie een beeld hebben.
Graag hoor ik van jullie of dit 'te' is.

Ook over het 'oude zwarte' laagje vet gesproken, ik neem aan dat ik hier gewoon een nieuwe laag vet kan spuiten zonder dat dit kwaad kan?


Mvg

Dat is idd wel flink :'),lijkt wel het lager (ik hoop dat ik het goed formulier ;) )
 
Laatst bewerkt:
Speling dempt helemaal niks.
Op goede rubbers zit geen speling, met nieuwe rubbers moet je de tandwieldrager ook echt met enige kracht erin duwen.
Een heel klein beetje speling is niet direct een ramp maar het is zeker niet zoals het bedacht is.

Nou,wat "elastisch" dan :)
Dat gemuggenzift altijd :Z
 
Ik heb er even een filmpje van zodat jullie een beeld hebben.
Graag hoor ik van jullie of dit 'te' is.

Ook over het 'oude zwarte' laagje vet gesproken, ik neem aan dat ik hier gewoon een nieuwe laag vet kan spuiten zonder dat dit kwaad kan?


Mvg

Vet is geen probleem.


Die speling wel. Vooruit/achteruit zou je wellicht heeel iets speling kunnen voelen door de silent blocks", de eerder genoemde rubbers die tussen de tandwieldrager en het wiel zit.

Maar zijdelings speling ? Dan is er iets vergeten met de vorige keer monteren, iets verkeerd gemonteerd of er is iets kapot.

Op zich is dit allemaal geen raketwetenschap. Met gebruik van de zoekfunctie en hier stap voor stap vragen/lezen zou je zel eea kunnen demonteren en erachter kunnen komen wat er mis is. Nadeel is dan dat je ook in staat moet zijn het te repareren. Ik zou gokken op ene kapot lager en die eruit halen en nieuwe erin is iets wat je beter eens onder begeleiding gedaan kunt hebben dan er zo voor het eerst aan beginnen. Alhoewel...

Als je dat niet aandurft voorzichtig naar je dealer/monteur rijden en het op laten lossen.

Doorrijden hiermee is zeker niet aan te raden !! Bovendien... het rijdt ook gewoon k*t, in bochten maar als het geleidelijk is ontstaan treed er een soort gewenning op. Je herkent het weggedrag van je motor niet terug als dit gerepareerd is !!


Als je het wiel draait klinkt dan alles soepel zonder geschuur of getik ? Ook als je het wiel naar links/rechts duwt terwijl je draait ?
 
Laatst bewerkt:
Nie goed nie.

Toevallig op mijn MT-03 destijds (ook) een versleten lager gehad. Had ook effect tijdens het rijden: *kloenk* opeens na het insturen van een bocht... Weet alleen niet of dat ook dit effect op het achtertandwiel had. En de ketting nam hapjes uit de achterband :X
 
Ik dacht juist dat nu toch wel een keer duidelijk was dat WD40 geen nut heeft ? :+

Hey, ik gebruik al tijden naar volle tevredenheid WD40 om mijn RVS fornuis netjes te maken na het schoon maken :)

Betreffende kettingschoonmaak, ga eens in de regen rijden, daarna is de ketting wel schoon.

Dat kettingwieldrager heeft speling de verkeerde kant op. Ik zou gokken dat het lager van de tandwieldrager klaar is. Misschien net zo handig om de wiellagers meteen mee te vervangen als je toch al bezig bent. :)

db
 
Terug
Bovenaan Onderaan