Ketting verhouding veranderen Yamaha XJR 1300 `02

KeesXJR

MF'er
31 aug 2004
164
0
Bij Zwolle
Facebook
Wie heeft er ervaring met tandwiel verhoudingen?
Ik loop met het plan rond om de verhouding van m`n XJR iets aan te passen.
Wil het achtertandwiel vergroten met 1 of 2 tanden meer (nu 39 tanden) en het voortandwiel origineel te laten.

Als ik 240 km/h rijdt heb ik nog 1000 toeren over tot het rode gebied maar harder gaat hij niet, dus met 1 of 2 tanden meer zal hij waarschijnlijk tegen het rode gebied aan zitten en toch de 240km/h halen………………toch?

Ik wil dit doen om de XJR nog harder te laten trekken en ook als er misschien een keer tail risers op worden gemonteerd dat dan de ketting niet de achterbrug raakt en dat beschermt ding niet verslijt.

Dus, wie kan me hier mee helpen of heeft er ervaring mee?



Gr. KeesXJR.
 
Gewoon doen.

Ik weet niet hoe groot je voortandwiel is, maar ik denk dat in jouw geval 2 tanden groter achter een hele boel verschil maakt.

Wel moet je opletten of je ketting lang genoeg is (ruimte op je achterbrug om je wiel naar voren te schuiven)

Zelf heb ik ook 2 tanden groter op m'n FZR en mij bevalt het prima.
Wel denk ik dat 2 tanden bij jou meer impact heeft dan bij mij, want mijn achter tandwiel is van zichzelf al groter.

Maar als je de ruimte hebt en er is een groter tandwiel te verkrijgen, moet je het zeker niet laten.
 
Rij met een B1200.
Zelfde euvel, bovendien was de trekkracht ook niet echt imponerend boven pakweg 200 kmh.
Origineel 45T achter, eerst 48T geprobeerd (ketting 2 schakels langer nodig); was toch wel erg kort, zo rond de 120 - 130 sterk gevoel dat ik nog een keer moest schakelen.
Rij nu met 47T achter, ook boven de 200 kmh. nog veel trekkracht, en bij 120 - 130 niet te kort.
Topsnelheid (voor die ene keer dat ik het rij) is zelfs toegenomen.
 
Bij mij zit er nu 39t op, denk dat ik dan niet meer dan 1 tand moet vergroten anders krijg ik misschien het zelfde effect wat jij toen had met die 48t.
En de topsnelheid hoeft niet meer te worden maar omdat hij op max snelheid niet aan z'n toeren komt verwacht ik dat dat misschien gelijk zal blijven of net als jij iets toenemem.

Bedankt voor je info.
 
ik heb wel eens begrepen dat achter 1 tand verschil amper merkbaar is.

1 tandje voor is ongeveer 3 tanden achter; heb zelf 1 tand kleiner voor en dat is zeker merkbaar.

lees hier trouwens veel dat ze achter 2 tandjes extra nemen voor meer trekkracht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan