Ketting verknald met schoonmaken?

Dutchboy

Die hard MF'er
20 mrt 2004
698
0
Ik vrees dat ik mijn ketting heb verknald met schoonmaken. In de winter lag mijn motor uit elkaar en toen heb ik de ketting schoongemaakt met benzine en daarna met WD-40. Ik heb hem toen echter niet meteen weer ingevet maar pas een paar maanden later toen ik de motor weer monteerde. Ik heb nu een kilometer of 30 gereden en inmiddels lijkt mijn ketting wel een paar centimeter langer. Is de boel compleet kaduuk of zou ik er één of twee schakels uit kunnen laten halen en dan afrijden? Het is zo'n akelige DID ketting zonder slotschakel dus er moet in dat geval gesloopt worden. Hij heeft 2000 km op de teller... kan ik dan alleen de ketting vervangen of moeten de tandwielen dan ook beslist? Balen :(
 
Hmmmz... 30km en enkele cm's langer :?
Zeker weten dat je achteras goed vast zit?

Gebruik liever een volgende keer wat diesel.

Er is maar één juiste manier om te bepalen of je ketting idd (te veel) gerekt is: lengte meten. Ik hoop dat in je boekje (WPH) staat wat de limiet is. Bij mij moet dat bijv over 20 schakels -> max 319.4mm zijn.

Mocht je de ketting gaan vervangen, dan zou ik met slechts 2k op de klok de kettingwielen laten zitten, maar dan moet je nu niet langer met je gerekte ketting blijven rijden.

Sucz...
 
Als je de ketting nooit zuiver maakt, maar wel voldoende smeert, dan gaat die langer mee. (Dat is mijn ervaring na meer dan 300.000km met kettingaangedreven motorfietsen gereden te hebben.)
En na 2.000km zullen die tandwielen nog wel goed genoeg zijn om ze te laten zitten.
Die slechte ketting kan je gewoon doorslijpen om die er snel af te krijgen.
 
Ik zat er nog wat over na te denken en bedacht ineens dat ik DID had opgeschreven terwijl het merk Regina is. Ik ga even in het boek kijken en schakels tellen maar er zit geen originele tandwielverhouding op dus het zou sowieso al eens een schakeltje kunnen schelen. De tandwielen zijn nog prima inderdaad. Diesel is inderdaad beter maar je weet hoe dat gaat: je wilt het ineens doen en hebt dan alleen benzine voorradig. Overigens had ik zo'n uitkook-kit willen kopen maar ja die akelige ketting is dichtgeklonken zonder eind dus die optie viel af.

P.S. ja de achteras zit goed vast hoor (ik ben het type 10x controle 8-) )
 
Een ketting van 2000 km die kompleet uitgerekt is? lijkt me erg stug. Smeer hem nogmaals, stel je ketting (niet te strak svp),en ga nog eens rijden. Grote kans dat je uitsluitend de initiele rek te pakken hebt gehad.

Ik begrijp dat je je ketting eraf hebt gehad. Daarna (na 4 maanden) gesmeerd en gemonteerd. Je ketting heb je dus pas ingerekt toen je ging rijden. Motorcrossers voorkomen dit trouwens door een uitgekookte ketting uit te laten lekken met een flink gewicht eraan. Dan wordt het overtollige vet er tijdens het afkoelen al uitgeperst.

Kortom, maak je in eerste instantie nog niet teveel zorgen.
 
weet je zeker dat de rubbers er nog wel inzitten. als je benzine hebt gebruikt, kunnen je rubbers wel aangevreten zijn, en dan kun je idd de ketting weggooien.
hij kan er echter niet langer van worden, omdat de lengte wordt bepaald door het aantal schakels + de speling tussen die schakels onderling. en die speling verandert niet door wat benzine

wat voor fiets is het eigenlijk anyway
 
Dit is 'm. Ik hou zelf als vuistregel aan dat ik een steeksleutel / twee vingers tussen de ketting en achterbrug wil hebben maar nu haal ik de drie vingers makkelijk. Ik kan me herinneren dat toen ik de fiets vorig jaar gebruikt kocht er redelijk wat speling op de ketting zat maar niet zo dat ik het zorgwekkend vond. Maar zoals het er nu uit ziet is het wel heel slap :? Ik maak er morgen wel een foto van.

Ik denk dat ik de ketting zo in januari/februari met benzine heb schoongemaakt en pas in mei weer gesmeerd heb. Het zou me dus niet verbazen als de o-ringrubbergevaldingen het leven hebben gelaten.

De ketting is tijdens de demontage wel op de motor gebleven want hij kan niet meer "open". Ik heb hem dus ronddraaiend met een bakje benzine eronder schoongemaakt. Met borsteltje... vast zeker niet zo verstandig maar hij zat zo barstensvol smerig vet.

Maar als ik bovenstaande verhalen goed begrijp kan het dus zo zijn dat ik oud vet heb losgemaakt en nieuw vet ingebracht en dat deze prut door de 30 km trekken uit de ketting is geperst (is goed mogelijk want mijn achtervelg was flink vies van de zwarte rotzooi) en dat de ketting daardoor iets dan wel veel of wellicht zelfs téveel is uitgezet..?

Ik kan hem aan de achterkant van het tandwiel niet lostrekken ofzo maar het is toch een niet al te geruststellende aanblik om je ketting aan de bovenkant in een boog omlaag te zien hangen en beneden hetzelfde verhaal. Overigens heb ik mijn achterwiel een mm of 2 à 3 naar voren gedaan omdat mijn nieuwe supermoto velg erg dicht bij een bevestigingsmoer van de kettinggeleider aan de onderkant van de achterbrug kwam te zitten.

full
 
Gaat toch niet vertellen dat je je achterwiel 2-3 mm naar voren hebt gezet, en vervolgens vraag je je serieus af waarom je ketting zo los staat? |(

Ok het zal wat minder zijn maar dan nog verbaast het me inderdaad dat het bij wijze van spreke een schakel of twee uitmaakt. Volgens mij kan mijn ketting boven ineens 2 centimeter meer omhoog worden getild dan ervoor.
 
Ok het zal wat minder zijn maar dan nog verbaast het me inderdaad dat het bij wijze van spreke een schakel of twee uitmaakt. Volgens mij kan mijn ketting boven ineens 2 centimeter meer omhoog worden getild dan ervoor.

Ik zou eens hard over een cardan fiets gaan denken als ik jouw was :X
 
Effe een vraagje tussendoor, voor mijn beeldvorming:

Hoe lang rij je al motor, en hoe vaak heb je al een ketting gesteld?

Ter info, bij een motor met "normale" kettingspanners is een halve slag - 180 graden dus - op het moertje vaak al (meer dan) voldoende om de ketting weer netjes te spannen. Een halve slag op een M8 draad komt overeen met 0,625 mm...
 
Effe een vraagje tussendoor, voor mijn beeldvorming:

Hoe lang rij je al motor, en hoe vaak heb je al een ketting gesteld?

Ter info, bij een motor met "normale" kettingspanners is een halve slag - 180 graden dus - op het moertje vaak al (meer dan) voldoende om de ketting weer netjes te spannen. Een halve slag op een M8 draad komt overeen met 0,625 mm...

Ik dacht dat dit een forum was waarop mensen mekaar een beetje helpen maar het begint inmiddels meer op een kruisverhoor te lijken. Maar goed ik heb heb geen geheimen, in tegenstelling tot anderen die op internet wel een erg groot ego blijken te hebben... Met rijbewijs rijd ik pfff jaar of 8 ofzo denk ik en de verbouwing van deze motor is mijn grootste sleutelklus tot nu toe. Kettingstellen is tot nu toe niet méér geweest dan het wiel wat meer achter- of vooruit doen en nu loop ik ineens tegen nieuwe dingen aan. Maar met de hulp van meer ervaren mensen leer je daarvan als het goed is. Kortom, met jouw info ga ik morgen eens aan de slag en komt het vast wel goed :)
 
Laatst bewerkt:
Succes! Komt allemaal wel goed als ik het zo hoor.

Het is inderdaad goed gekomen: nooit geweten dat 1 mm op de achterbrug het verschil is tussen een ketting als een banaan of niet. Wellicht heb ik hem nu nog steeds iets te slap maar ik wilde hem in mijn enthousiasme ook niet meteen strak als een snaar stellen met alle mogelijke gevolgen. In elk geval bedankt!
 
Terug
Bovenaan Onderaan