Ketting; verschil X en O Ring?

MartNinja

MF'er
1 mei 2003
129
0
Mijn ketting en tandwielen zijn aan vervanging toe '( Nou zie ik regelmatig staan dat er X en O kettingen bestaan :? Ik vraag me af wat het verschil is en welke van de twee het beste is qua levensduur etc.. :?

Ook wil ik graag weten welke merken er nog meer zijn (ik ken er twee: Tsubaki en DID) en welke de beste keus is.

En last but not least: waar kan ik ze het beste kopen/ laten monteren (omgeving Gouda/ Zoetermeer)..

Dank voor de reacties!
 
Wat ik ervan begrepen heb:

X-ring: de afdichtringetjes hebben een x-vorm in dwarsdoorsnede. Ze dichten dus dubbel af, waardoor vuil en ander ongerief minder snel kans heeft de binnenste afdichting aan te tasten. De binnenste afdichting houdt nl het vet IN je ketting. Een x-ring is dus duurzamer (en vaak duurder).

O-ring: het welbekende o-ringetje dient als afdichtring en dicht dus enkelvoudig af. Is daardoor wat kwetsbaarder voor aantasting van zand, pekel en ander ongein. Indien aangetast, zal het inwendige vet kunnen ontsnappen. Al zal dat allemaal niet zo'n vaart lopen als ik hier omschrijf.

Voorts wordt vaak beweerd dat de x-ring soepeler loopt. Persoonlijk kan ik me dat niet zo goed voorstellen, omdat het wrijvingsoppervlak m.i. dubbel zo groot is bij een x-ring. But correct me if...jeweetwel.

Naast Tsubaki en DID heb je bijv ook nog Regina. Ikzelf heb goede ervaringen met Tsubaki. Al is de reputatie van DID ook niet mis. Het is ook vaak de combinatie ketting en -wielen die je aanschaft. Zo heeft 'n Tsubaki ketting icm JT-kettingwielen een prima reputatie.

Ach, DID? Tsubaki? Doet vlgs mij niet voor elkaar onder. Zorg er wel voor dat je de geschikte soort op legt. De goedkoopste smaak is niet voor elk type motor geschikt ivm het te verwerken vermogen.

Succes!
 
Mijn ketting en tandwielen zijn aan vervanging toe '( Nou zie ik regelmatig staan dat er X en O kettingen bestaan :? Ik vraag me af wat het verschil is en welke van de twee het beste is qua levensduur etc.. :?

Ook wil ik graag weten welke merken er nog meer zijn (ik ken er twee: Tsubaki en DID) en welke de beste keus is.

En last but not least: waar kan ik ze het beste kopen/ laten monteren (omgeving Gouda/ Zoetermeer)..

Dank voor de reacties!

Ik sleutel in zoetermeer aan motoren, kan de onderdelen voor je kopen en erop zetten, reken de helft van het "normale" dealer uurloon.

Ohw, ik plaats dan D.I.D. waarom? Simpel gewoon goede kwaliteit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan