Ketting versleten?

wes1985

Die hard MF'er
5 okt 2016
314
47
Bij het weg rijden of bij het gas geven( het begin van het accelereren zeg maar),hoor ik getik bij de achterkant van mijn motor.
Duid dit op een versleten ketting of te slap misschien? Ik heb hem volgens het boekje afgesteld.
Het is wel zo dat je de ketting aan de achterkant een beetje kan lostrekken van het tandwiel, iemand een idee?
 
Die interval begrijp ik ook niet helemaal...
Ik span een nieuwe ketting na een paarhonderd klikometers, meteen zodra de rek er uit is (Het vet tussen de bussen weg is) en daarna eigenlijk nooit meer... ik heb het idee dat als je een ketting meer dat een paar millimeter moet spannen na eeste bijstelling dat die dan versleten is
niet de eerste keer dat je rare ideeen hebt :+
 
Ok dus ik erop en dan spanning controleren.
In de handleiding stond op een standaard zodat de motor recht op de wielen staat, geen woord over erop gaan zitten, ga dat straks wel even proberen.
Aangezien ik niet de lichste ben gaat dat wel een verschil maken ;-)
En dat happen doet de ketting nu dus, vandaar dat ik hem wil spannen.
Motor moet hierbij op zijstandaard staan !!!
dan omhoog duwen tussen 2 markeringen in is ok ,
indien nodig bijstellen .

Alles staat en valt bij onderhoud, ! de mijne al 32 k jong , en 2 e voortandwiel smeer om de 3 ritten .

Dus hoelang die meegaat hangt vaak ook van jezelf af .......
 
ha idd ha het staat er gewoon op _O-

1BA257A0-0D7E-46AA-9E37-44432156AAE5.jpeg
 
Die 2,5 cm is totaal willekeurig....er zijn heel veel motorfietsen die (veel) meer vrije kettingslag moeten hebben.

De enige goede tip is kijken in het instructieboek hoe je de kettingslag moet meten en stellen. Op de jiffy, rechtop of met het wiel van de grond en wat de vrije slag moet zijn.
Dat is vrij makkelijk te bepalen, de achterbrug moet zo staan dat de afstand tussen het voor en achtertanwiel het grootst is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan