Ketting versleten?

wes1985

Die hard MF'er
5 okt 2016
314
47
Bij het weg rijden of bij het gas geven( het begin van het accelereren zeg maar),hoor ik getik bij de achterkant van mijn motor.
Duid dit op een versleten ketting of te slap misschien? Ik heb hem volgens het boekje afgesteld.
Het is wel zo dat je de ketting aan de achterkant een beetje kan lostrekken van het tandwiel, iemand een idee?
 
Geen harde stukken in je ketting?

En je tandwielen zien er zo niet uit:

CBDBD584-73AE-493E-AA52-0F2051BA6839.jpeg
 
Dat is inderdaad een indicatie van slijtage op foto 2. Bij mij is dan de ketting allang vervangen omdat hij niet regelmatig meer liep, maar misschien is dat bij jou niet het geval.
Dat kan het misschien wel zijn, het is een raar soort getik achter bij het wiel.
Gaat gewoon een nieuwe op is dat ook gelijk gedaan.
Iemand nog een adres of gelijk naar jos smit?
 
Dat kan het misschien wel zijn, het is een raar soort getik achter bij het wiel.
Gaat gewoon een nieuwe op is dat ook gelijk gedaan.
Iemand nog een adres of gelijk naar jos smit?
Als je hem achteruit duwt, tikt hij dan harder?

Zou sowieso eerst de achterkant even opbokken (los van de grond) om te horen of het geen wiellager is.
 
Kunnen ook versleten tranmissiedempers zijn. Het gietstuk waar je tandwiel op vast zit, is niet vast met je velg verbonden, maar via dempende rubbers. Een goede motorzaak checkt dat als je deze klachten hebt.
 
Hallo,
Ik heb eenzelfde probleem met mijn Superduke 1290R 2019.
Ik heb hem op 2 pits standards staan in mijn garage.
Heb gisteren de accu weer terug gezet, want het word hier al aardig warm in de weekenden dus binnenkort weer los.
Heb hem ook gestart en laten draaien in de eerste en tweede versnelling.
Dan tikt de ketting tegen de onderkant van de swingarm.
Zo sterk dat het ook zicht- en voelbaar is.
Nu trek ik aan het bovenliggende deel van de ketting richting de 2 markeringen (natuurlijk niet bij draaiende ketting).
De ketting komt niet boven de eerste streep.
De ketting en tandwielen zien er nog goed uit en hebben 5000km gedraaid (dit is ook de km stand van de motor).
Wat doe ik fout?
Ik heb het gevoel dat ik de ketting moet spannen, ook hangt de ketting licht door aan de onderkant.
Echter de merktekens zeggen van niet.
Wanneer ik het controleer staan de wielen los van de grond in de standards.
Kan het zijn dat het bij 5000km nog te vroeg is om te spannen?
Heb de ketting eerst helemaal schoon gemaakt en gesmeerd.
Dacht eerst dat de ketting ergens tegenaan kwam in de bovenliggende plastic geleidingsrail.
Dit omdat je duidelijk een tikkend geluid hoort en het ook ziet in de beweging van de ketting.
Alsof hij even happert.

Mag ik hier deze vraag stellen of moet ik een nieuw topic daarvoor starten?
 
In het algemeen 2,5cm speling op het strakste punt van je ketting. Tandwielen kunnen op den duur iets onrond slijten vandaar het strakste punt opzoeken. Anders in het instructieboekje opzoeken.

En 5k zonder spannen...lijkt me heel veel. Ik span de ketting zeker een paar keer per jaar....en rij 5-6k per jaar.

Een gespannen ketting rijdt lekker, geen gehap en duidelijk veel minder aan/uit in de voetsteunen bij gas geven/loslaten.
 
Laatst bewerkt:
Kettingspanning altijd belast controleren!

Dus stel 'm even op het gevoel wat strakker, ga op je motor zitten, en laat iemand anders op dat moment de speling controleren.
Anders staat de boel te strak, en gaan er dure dingen kapot.

Dit staat als het goed is ook allemaal in je gebruikershandleiding.
 
Ok dus ik erop en dan spanning controleren.
In de handleiding stond op een standaard zodat de motor recht op de wielen staat, geen woord over erop gaan zitten, ga dat straks wel even proberen.
Aangezien ik niet de lichste ben gaat dat wel een verschil maken ;-)
En dat happen doet de ketting nu dus, vandaar dat ik hem wil spannen.
 
Hallo,
Ik heb eenzelfde probleem met mijn Superduke 1290R 2019.
Ik heb hem op 2 pits standards staan in mijn garage.
Heb gisteren de accu weer terug gezet, want het word hier al aardig warm in de weekenden dus binnenkort weer los.
Heb hem ook gestart en laten draaien in de eerste en tweede versnelling.
Dan tikt de ketting tegen de onderkant van de swingarm.
Zo sterk dat het ook zicht- en voelbaar is.
Nu trek ik aan het bovenliggende deel van de ketting richting de 2 markeringen (natuurlijk niet bij draaiende ketting).
De ketting komt niet boven de eerste streep.
De ketting en tandwielen zien er nog goed uit en hebben 5000km gedraaid (dit is ook de km stand van de motor).
Wat doe ik fout?
Ik heb het gevoel dat ik de ketting moet spannen, ook hangt de ketting licht door aan de onderkant.
Echter de merktekens zeggen van niet.
Wanneer ik het controleer staan de wielen los van de grond in de standards.
Kan het zijn dat het bij 5000km nog te vroeg is om te spannen?
Heb de ketting eerst helemaal schoon gemaakt en gesmeerd.
Dacht eerst dat de ketting ergens tegenaan kwam in de bovenliggende plastic geleidingsrail.
Dit omdat je duidelijk een tikkend geluid hoort en het ook ziet in de beweging van de ketting.
Alsof hij even happert.

Mag ik hier deze vraag stellen of moet ik een nieuw topic daarvoor starten?
Je mag jouw vraag hier stellen, maar hou rekening mee dat de eerste vraagsteller een andere merk/type motor dan jou kan hebben. Lees deze topic eerst eens rustig door op tips/hints van de overige hier en als je er dan nog niet uitkomt is het beste om een eigen topic te starten specifiek voor jouw motor om zeg maar "kruisbestuiving" tussen 2 merken/type motoren en oplossingen te voorkomen.
 
Ok dus ik erop en dan spanning controleren.
In de handleiding stond op een standaard zodat de motor recht op de wielen staat, geen woord over erop gaan zitten, ga dat straks wel even proberen.
Aangezien ik niet de lichste ben gaat dat wel een verschil maken ;-)
En dat happen doet de ketting nu dus, vandaar dat ik hem wil spannen.
Staat er ook in die handleiding dat je de motor in zijn versnelling moet laten draaien terwijl deze met het wiel los is van de grond?
 
Je mag jouw vraag hier stellen, maar hou rekening mee dat de eerste vraagsteller een andere merk/type motor dan jou kan hebben. Lees deze topic eerst eens rustig door op tips/hints van de overige hier en als je er dan nog niet uitkomt is het beste om een eigen topic te starten specifiek voor jouw motor om zeg maar "kruisbestuiving" tussen 2 merken/type motoren en oplossingen te voorkomen.
OK doe ik,
Ga eerst even het geadviseerde proberen en als ik er niet uitkom, plaats ik een nieuw topic.
Dank je wel.
 
In het algemeen 2,5cm speling op het strakste punt van je ketting. Tandwielen kunnen op den duur iets onrond slijten vandaar het strakste punt opzoeken. Anders in het instructieboekje opzoeken.

En 5k zonder spannen...lijkt me heel veel. Ik span de ketting zeker een paar keer per jaar....en rij 5-6k per jaar.

Een gespannen ketting rijdt lekker, geen gehap en duidelijk veel minder aan/uit in de voetsteunen bij gas geven/loslaten.

Die 2,5 cm is totaal willekeurig....er zijn heel veel motorfietsen die (veel) meer vrije kettingslag moeten hebben.

De enige goede tip is kijken in het instructieboek hoe je de kettingslag moet meten en stellen. Op de jiffy, rechtop of met het wiel van de grond en wat de vrije slag moet zijn.
 
Kettingspanning altijd belast controleren!

Dus stel 'm even op het gevoel wat strakker, ga op je motor zitten, en laat iemand anders op dat moment de speling controleren.
Anders staat de boel te strak, en gaan er dure dingen kapot.

Dit staat als het goed is ook allemaal in je gebruikershandleiding.

dit staat in geen enkele handleiding
 
Die interval begrijp ik ook niet helemaal...
Ik span een nieuwe ketting na een paarhonderd klikometers, meteen zodra de rek er uit is (Het vet tussen de bussen weg is) en daarna eigenlijk nooit meer... ik heb het idee dat als je een ketting meer dat een paar millimeter moet spannen na eeste bijstelling dat die dan versleten is
 
Dat was vandaag :Y ... En??? :?
🙈 ja sorry druk aan de knutsel geweest, maarrr ik denk dat het de ketting is als je hem rond draaid maakt het vooruit en achteruit hetzelfde geluid.
Voor zoals ik het kan zien lijkt de ketting wat stroef te bewegen, gister helemaal schoongemaakt en opnieuw vet erop gezet maar dat mocht niet baten.
Ik heb gister gelijk een nieuwe besteld bij de hofleverancier van het mf, als die er op zit verwacht ik dat het weg is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan