ketting vervangen of niet???

basman180

= in de penopauze fase aanbeland
Donateur
11 jul 2003
6.816
3.908
Ik rijd sinds anderhalf jaar vfr750f[bj96],en bij aankoop hebben ze bij de dealer een complete set tandwielen en ketting er op gelegd.
Nu heb ik met deze set iets meer als 12000 km gereden ,en merk dat er een strakker punt in mijn speling komt te zitten.
Als ik mijn vfr op de middenbok zet ,dan moet ik ongeveer drie cm speling hebben.
Op een bepaald punt heb ik een halve cm speling,en dat als ik mijn achterwiel doordraai en dan meet, weer de gewone drie cm meet.Dit verschil lijkt me nogal veel.
Bij de motorzaak vertelde ze mij ,dat mijn achter tandwiel nog zeker niet versleten was en zeker de ketting ook niet.
Nu moest ik thuis maar eens kijken hoe het met mijn voortandwiel staat.
Nou heb eens gekeken maar kan niet echt tot een grote slijtage probleem komen.Heb er wel een foto van gemaakt ,zodat je kunt zien hoe mijn voortandwiel er aan toe is.
Heeft iemand nog ideeen wat de oorzaak zou kunnen zijn.Of is dit een vrij vaak voorkomend probleem,waar best nog een paar duizend km gereden mee kan worden.
Alvast bedankt ,greets basman 180
130400
 
Een versleten voortandwiel kan de oorzaak niet zijn dat er een verschil van 2,5cm speling is, het is de combinatie van een op plaatsen uitgerekte ketting en versleten tandwielen.
Bij zo'n groot verschil zou ik de hele hap vervangen.
 
Heb je al je schalmen al apart geprobeerd te draaien zodat er geen 1 vast zit als dit het geval is dan komt ie ook strak te staan op een punt.

Maar ik rijd zelf R6 en 30000 km met een kettingset dus lijkt me niet dat ie op is wat km betreft

tandwielen worden wel ovaal door slijtage en daardoor komt je ketting ook strakker te staan op 1 punt.
 
nou je hebt gelijk dat de ketting op een paar punten zeker moeilijk draaid,ik heb mijn ketting nu goed schoongemaakt ,dus alle rotzooi verwijderd en gesmeerd.
Dacht dat die zwaardere punten in mijn ketting minder zouden worden ,maar helaas.
Heb je al je schalmen al apart geprobeerd te draaien zodat er geen 1 vast zit als dit het geval is dan komt ie ook strak te staan op een punt.

Maar ik rijd zelf R6 en 30000 km met een kettingset dus lijkt me niet dat ie op is wat km betreft

tandwielen worden wel ovaal door slijtage en daardoor komt je ketting ook strakker te staan op 1 punt.
 
Smeer je de ketting wel elke 300~500km :?
of wWas het een (goedkope)imitatieset die er destijds is opgezet?

Als je dealer aangeeft dat de set niet versleten is terwijl er harde stukken in je ketting zitten zou ik maar naar een andere dealer opzoek gaan B|
 
Laatst bewerkt:
als de dealer de ketting op zijn kosten vervangt dan zal het wel rotzooi zijn ja,na wat ik nu heb meegemaakt,en ja ketting onderhoud daar doe ik zeker aan
Smeer je de ketting wel elke 300~500km :?
of wWas het een (goedkope)imitatieset die er destijds is opgezet?

Als je dealer aangeeft dat de set niet versleten is terwijl er harde stukken in je ketting zitten zou ik maar naar een andere dealer opzoek gaan B|
 
Terug
Bovenaan Onderaan