ketting verwisselen?

vroege vogel

Rookie
19 jul 2004
3
0
amsterdam
hheey ik ben is in de motorrai geweest en daar zeiden meerdere mensen dat je de ketting om de zoveel km moet verwisselen hoeveel km is dat ong. meld het ff (zeg ook meteen ff het type en merk :P dat scheelt weer want bij iedere motor is het denk ik anders)

bedankt groetjes,

vroege vogel.
 
Op mijn vorige VFR heb ik de ketting (incl tandwielen) verwisseld met 30000KM. Op mijn VTR ga ik dat denk ik ook wel halen.

Het aantal KM's wat je ermee haalt is sterk afhankelijk van de mate van onderhoud, een goed gesmeerde ketting zal langer mee gaan dan een slecht gesmeerde (om maar eens een open deur in te trappen :P ).

Controleer regelmatig je kettingspanning en de mate van slijtage van je tandwielen. Wanneer je je ketting vaak moet spannen of wanneer je hem van het achterste tandwiel kunt tillen wordt het tijd om hem te vervangen.
 
niet om de zoveel km, gewoon als ie op is :)

Wanneer is ie op? Moet je even in je handboek kijken, daar staat waarschijnlijk een tekening met iets van 10-11 schakels en een afstand. Als je ketting zover is uitgerekt dat de afstand tussen die schakels groter is dan het boek aangeeft moet ie vervangen worden.

D'r zijn ook wat andere trucjes voor, als je om de 10km je ketting moet spannen is echt op :P
Als je hem een redelijk stuk van het achtertandwiel af kunt trekken (dus in het verlengde van je achterbrug) dan is ook op :P
 
Op mijn vorige VFR heb ik de ketting (incl tandwielen) verwisseld met 30000KM. Op mijn VTR ga ik dat denk ik ook wel halen.

Het aantal KM's wat je ermee haalt is sterk afhankelijk van de mate van onderhoud, een goed gesmeerde ketting zal langer mee gaan dan een slecht gesmeerde (om maar eens een open deur in te trappen :P ).

Controleer regelmatig je kettingspanning en de mate van slijtage van je tandwielen. Wanneer je je ketting vaak moet spannen of wanneer je hem van het achterste tandwiel kunt tillen wordt het tijd om hem te vervangen.

Een 2 cilinder vreet normaalgesproken meer ketting,tandwiel en banden.
Dus als je 30.000 met een setje haalt dan moet je toch echt meer gas gaan geven :+
Bij mij was op de mille en op de TL1000s het setje na ongeveer 20.000 toch echt op.

Ja, ik smeer hem elke keer na een lange rit en als ik in de regen gereden heb.
 
Een 2 cilinder vreet normaalgesproken meer ketting,tandwiel en banden.
Dus als je 30.000 met een setje haalt dan moet je toch echt meer gas gaan geven :+
Bij mij was op de mille en op de TL1000s het setje na ongeveer 20.000 toch echt op.

Ja, ik smeer hem elke keer na een lange rit en als ik in de regen gereden heb.

Toen ik de VTR kocht had ie net 24K gelopen. Dus ik zal het doorgeven aan de vorige eigenaar :+
 
pesroonlijk smeer ik hem elke 2 weken (ongeveer 800 Km) Na 2000 Km maak ik hem helemaal schoon en check ik de spanning. Volgens mij moet hij op die manier heel lang meegaan. Ik kocht mijn motor met 39000 km en weet niet wanneer de ketting vervangen is.
 
Heeft geen reet te maken met kilometers, ligt aan je hand, zowel voor de bediening van het gas, bedienen van spuitbus of borstel met kettingvet, alsook het afstellen van de ketting, dus het ligt aan je hand en niet aan de kilometers. :+
 
Gebruik een Scott-oiler, dat smeert niet alleen de ketting continue maar houdt de ketting ook relatief schoon (itt smeersels uit spuitbussen die gemaakt zijn om lang aan de ketting te hechten, incl aanklevend vuil dus). Dat helpt weer om de O-ringen heel te houden die de smering binnenin de ketting vasthouden (X-ringen zijn sterker op dit punt maar ook die kunnen uiteindelijk de geest geven door schurend vuil). Kettingen kunnen zo wel 40.000 km of meer mee, maar hangt natuurlijk nog steeds ook sterk af van je rijstijl, vooral veel gas geven in lage versnellingen belasten je ketting (en de rest van je motor) extra zwaar.
 
nix scottoiler kopen klote smeersysteem, rijd al 20.00km met de pro-oiler smeert d.m.v een microprocessor op je stuur, hij meet de omwentelingen van je achterwiel!!! Is het enige goedwerkende smeersysteem, wel de duurste maar ook de beste! En je smeert met dezelfde olie als die jij in je blok gooit!
 
nix scottoiler kopen klote smeersysteem, rijd al 20.00km met de pro-oiler smeert d.m.v een microprocessor op je stuur, hij meet de omwentelingen van je achterwiel!!! Is het enige goedwerkende smeersysteem, wel de duurste maar ook de beste! En je smeert met dezelfde olie als die jij in je blok gooit!
Scottoiler moet je inderdaad wel wat mee vogelen, als het warmer wordt wordt de olie dunner en loopt dan sneller door (vooral in lente en herfst lastig wanneer je grote temperatuurs verschillen hebt in de ochtend en middag). Maar verder is het een prima systeem, die Nederlander die de wereld omging op een R1 had het ook en werkte perfect.
Motorolie? Lijkt me niet zo'n goed plan voor een open smeer systeem (Scottoil olie is afbreekbaar). Maar goed, ik moet nu mijn geitenwollen sokken even afbreien :P
 
Met m'n 1 cilinder 25kW Honda Vigor doe ik er ongeveer 15.000 km mee.
Ben nu toe aan m'n 3E setje, de eerste set wel smeren nooit schoonmaken, was bij 14.000 op. De tweede set zit er nu 17.000km op, regelmatig smeren en schoonmaken.

Het werkt dus, dat schoonmaken.
 
Scottoiler moet je inderdaad wel wat mee vogelen, als het warmer wordt wordt de olie dunner en loopt dan sneller door (vooral in lente en herfst lastig wanneer je grote temperatuurs verschillen hebt in de ochtend en middag). Maar verder is het een prima systeem, die Nederlander die de wereld omging op een R1 had het ook en werkte perfect.
Motorolie? Lijkt me niet zo'n goed plan voor een open smeer systeem (Scottoil olie is afbreekbaar). Maar goed, ik moet nu mijn geitenwollen sokken even afbreien :P

volgens mij is osco nog het beste systeem. Die kun je laten smeren wanneer het nodig is dmv een drukje op een knop.
De scottoiler ligt heel je zijkant van je band onder te druppelen. :r

(owja, afbreekbaar........boeiend)
 
volgens mij is osco nog het beste systeem. Die kun je laten smeren wanneer het nodig is dmv een drukje op een knop.
De scottoiler ligt heel je zijkant van je band onder te druppelen. :r

(owja, afbreekbaar........boeiend)

Om even wat (ketting) olie op het vuur te gooien.

Het beste is (IMHO) om de ketting continu te smeren en niet na elke rit of 200 km.

Een OSCO heeft als voordeel dat je er sneller mee smeert.

Een scott-oiler, of een pro-oiler smeert continu, houdt de ketting continu in goede conditie.

Op m'n eerste fiets hing een scottoiler, daar nooir problemen mee gehad ( al moest je wel een beetje rekening houden met de temperatuur en regen of niet, was makelijk genoeg om bij te regelen).

Mijn huidige fiets heeft de zelfbouw variant van de pro-oiler, de mccoi. Wel even zelf bouwen, maar daarna heb je wel een smeer systeem met een pompje de afhankelijk van de afgelegde weg je ketting smeert. Ideaal, kan niet anders zeggen.
 
Ik heb ook sinds kort de Pro-oiler. Maar ik zit er wel aan te denken om meteen mijn kettingn en tandwielen te vervangen. Tis volgens mij nog steeds het fabriekssetje wat erop zit (21000km). Rij veel file en in de regen dus het smeren deed ik niet zo goed. Waarschijnlijk dat ik daarom nu elke keer het kloppen voel in mijn steps.
 
Terug
Bovenaan Onderaan