ketting vetten... eerste keer

20 aug 2010
9
0
goedemorgen,

Ik rij nu een week op mijn motor naar mijn werk en heb daarnaast wat kleine stukken gereden.
ongeveer 400 km.
Ik denk dat het tijd wordt mijn ketting te vetten. Er zat genoeg vet op want de eerste keer dat ik reed was mijn achtervelg ook behoorlijk vies geworden.
Ik heb daar een vraag over gesteld omdat ik bang was dat het olie was.

Nu mijn vraag over het vetten. Ik heb een spuitbus gekocht

procycle motorrad weisses kettenspray

Spuit ik dat op mijn ketting en moet deze dan draaien zodat de gehele ketting met vet komt??
En wat gebeurt er wanneer het op de banden komt??
Is dat niet gevaarlijk???

groetjes van een beginnende motorrijdster
 
Je hebt iig het goeie spul gekocht: wit kettingvet. Als je dat alleen op je ketting spuit (en ja, 'de hele ketting moet vet zijn', dus draaien en erop spuiten), en je doet er niet al teveel op, dan komt het ook niet op je band meer.

Als het wel op je band zit, dan eraf halen met n sopje oid!
 
Wat je kunt doen is er een stukje karton achter houden, maar als je op de ketting/achtertandwiel spuit maakt een beetje morsen niets uit, mits je de spuitbus niet te ver weg houdt.

Pas wel op.
Sommige motorrijders vinden het "handig" om de motor op de middenbok te zetten en dan de fiets in z'n één te laten lopen. Er zijn er al meerdere mensen achter gekomen dat het je vingers kan kosten...... Veiliger is het om je achtertandwiel met de hand steeds een slagje verder te draaien.

Natuurlijk is een automatische kettingsmeerder ook een idee, als je woon-werk verkeer rijdt of regelmatig lange ritten.
 
Ook even smeren als je terúg komt van een ritje. Lekkere warme ketting, blijft het vet wat beter zitten.


:^ ....


Kun je de motor op-bokken( middenstandaard?)
Zo ja,...makkelijk...hou de spuitmond ri. beneden kettingdeel en draai tegelijkertijd het wiel in de rondte. Leg wel een oude krant onder de motor om er naast gespoten vet op te vangen.
Zo nee,...druk.. middels een autokrik onder rechterkant achterbrug, de motor iets omhoog totdat wiel vrij rond kan draaien....gevolgd door de rest... ;)
 
Laatst bewerkt:
En alleen de rolletjes smeren, bij voorkeur aan de binnenkant (dus makkelijkste op het onderste deel van de ketting, onder de achterbrug voor het voorwiel).
Dus niet de zijkant van de ketting!

Hij hoeft ook niet te verzuipen in de spray; overal een beetje is genoeg.
Bij droog weer kan je vaak wel 500km rijden zonder smeren, in de regen soms nog geen 50.
Dan zie je de rolletjes gaan blinken, dat het vet er af is.
 
Geen gehannes, rij Cardannes...

Mwoh. Ik ben in aanschaf al heel wat minder kwijt dan voor zo'n cardanfiets. Dan moet ik zo'n beetje elke 40.000 km een nieuwe ketting en tandwielen monteren, kost rond de 200 Eurie. Af en toe wat olie in de kettingsmeerder en dat is het dan wel.
In ruil daarvoor heb ik meer vermogen, minder gewicht en niet dat irritante cardanmoment.
 
:^ ....


Kun je de motor op-bokken( middenstandaard?)
Zo ja,...makkelijk...hou de spuitmond ri. beneden kettingdeel en draai tegelijkertijd het wiel in de rondte. Leg wel een oude krant onder de motor om er naast gespoten vet op te vangen.
Zo nee,...druk.. middels een autokrik onder rechterkant achterbrug, de motor iets omhoog totdat wiel vrij rond kan draaien....gevolgd door de rest... ;)

Of roep er iemand bij die de achterkant van de motor iets optilt dmv de jiffy.
 
ketting invetten als je net gereden hebt, de ketting is dan warm en het vet hecht zich beter!

Ik gebruik forte uit een potje, wel een beetje gehannes met een kwastje maar ik kan met droog weer makkelijk 1000 km rijden per smeer beurt.
 
dat kwast smeer vet van forte is idd geniaal!!


Maar zoals al geroepen, beste effe smeren na een rit.
Vloeit het vet lekker in je ketting en blijft langer zitten dus.
Dus, langer rijden per smeerbeurt en je wiel minder vuil!

Wil ook wel komen helpen hoor :o
 
klopt allemaal als een bus....wil er alleen nog ff bij vermelden dat als je kettingrolletjes glimmen het tijd is om je ketting te smeren...dus als ze nog wat doffig eruit zien zit er nog wat vet op/tussen....
 
Wat vertel jij me nou ?
Kettingvet op je band is weldegelijk glad.
Uiteraard gladder dan geen kettingvet op je band B|

Wat ik bedoel te zeggen is dat kettingvet zodanig is samengesteld dat als het een keer op je loopvlak terecht komt je niet meteen op je snufferd ligt, daarom bestaat er kettingvet speciaal voor motorfietsen. Er zijn ook mensen die met WD40 of kruipolie aan de gang gaan maar als dat op je band komt is het wel degelijk meteen finito...
 
Uiteraard gladder dan geen kettingvet op je band B|

Wat ik bedoel te zeggen is dat kettingvet zodanig is samengesteld dat als het een keer op je loopvlak terecht komt je niet meteen op je snufferd ligt, daarom bestaat er kettingvet speciaal voor motorfietsen. Er zijn ook mensen die met WD40 of kruipolie aan de gang gaan maar als dat op je band komt is het wel degelijk meteen finito...
Als je een beetje plat door de bocht gaat dan is alle olie of vet teveel, ook kettingvet.
 
Ook even smeren als je terúg komt van een ritje. Lekkere warme ketting, blijft het vet wat beter zitten.

Dit is wat mij betreft zelfs de ENIGE goede manier.

Want als je het vlak VOOR een ritje doet, dan vliegt het er net zo hard weer van af :).

Gewoon na een ritje even je ketting insprayen. Tegen de tijd dat je dan weer gaat rijden is het goed gestold en blijft je velg een stuk schoner.
 
Terug
Bovenaan Onderaan