ketting

geit72

MF'er
8 jul 2007
163
0
amsterdam
Hoe slecht is het trouwens om met een versleten ketting te blijven rondrijden?
Klopt het dat dit slechts is voor je motorblok?
 
Laatst bewerkt:
is gewoon slecht ik kan je wel een heel verhaal ophangen maar versleten is gewoon vervangen, of je wil het risico willen lopen dat de ketting breekt en onder het rijden om je been slaat of tussen het wiel en achterbrug zodat je achterwiel gaat blokkeren.
Of dat de ketting een gat in je carter slaat nadat deze om je been heeft gehangen en vlak voordat deze tussen je achterwiel en achterbrug de boel laat blokkeren terwijl je lekker in een snelle bocht zit vlak langs de vangrail waar je met deze snelheid overheen kan vliegen om dan met een gerust gevoel een vrachtwagen van de weg kan gaan koppen, zodat de vrachtwagen chauffeur schikt na dat hij jou volledig vol op je kop hebt geraakt, zodat je helm van je kop wordt gerukt ( met of zonder hoofd erin) uitwijkt en ook op de andere rijbaan terecht komt met alle gevolgen van dien.
Kijk als dit voor jouw geen probleem is zal ik gewoon lekker doorknallen en pas de ketting vervangen als deze gebroken is.
 
is gewoon slecht ik kan je wel een heel verhaal ophangen maar versleten is gewoon vervangen, of je wil het risico willen lopen dat de ketting breekt en onder het rijden om je been slaat of tussen het wiel en achterbrug zodat je achterwiel gaat blokkeren.
Of dat de ketting een gat in je carter slaat nadat deze om je been heeft gehangen en vlak voordat deze tussen je achterwiel en achterbrug de boel laat blokkeren terwijl je lekker in een snelle bocht zit vlak langs de vangrail waar je met deze snelheid overheen kan vliegen om dan met een gerust gevoel een vrachtwagen van de weg kan gaan koppen, zodat de vrachtwagen chauffeur schikt na dat hij jou volledig vol op je kop hebt geraakt, zodat je helm van je kop wordt gerukt ( met of zonder hoofd erin) uitwijkt en ook op de andere rijbaan terecht komt met alle gevolgen van dien.
Kijk als dit voor jouw geen probleem is zal ik gewoon lekker doorknallen en pas de ketting vervangen als deze gebroken is.

Ik had het wellicht anders gebracht maar het punt dat het breken van de ketting grote gevolgen heeft ben ik met je eens :+
 
Je moet toch wel alle alarmbellen genegeerd hebben, wil je zover zijn dat een ketting breekt.
Dat de tanden niet meer zijn dan knobbels, het gerammel als je het gas loslaat, het krakend geluid bij optrekken? je negeert ze allemaal.
Een ketting heeft een behoorlijk rek voor hij breekt.
Tenzij dat je ooit een "landbouwketting" of een ketting voor industrieel gebruik hebt laten omleggen.
Die breken op momenten dat je het niet verwacht.
 
Je moet toch wel alle alarmbellen genegeerd hebben, wil je zover zijn dat een ketting breekt.
Dat de tanden niet meer zijn dan knobbels, het gerammel als je het gas loslaat, het krakend geluid bij optrekken? je negeert ze allemaal.
Een ketting heeft een behoorlijk rek voor hij breekt.
Tenzij dat je ooit een "landbouwketting" of een ketting voor industrieel gebruik hebt laten omleggen.
Die breken op momenten dat je het niet verwacht.


Heb je er ervaring mee dan? Uit eerste of tweede hand?
Zou en ga t risico niet nemen...mijn leven is me dan toch meer waard dan die paar honderd euro voor vervanging... ;)
Wilde t alleen weten omdat ik mss naar andere dealer wil gaan die niet echt om de hoek is..en ik dus toch iets van 100 km er dan op zou moeten rijden..maar na alle waarschuwingen hier en thuis ga ik dat risico toch maar niet nemen..
 
Van die scherpe en langer punten kloppen inderdaad.
Zelf ooit achtelijk lang met een ketting gedaan, er zat haast geen tand meer op de tandwielen en je voelde al speling als je de ketting heen en weer bewoog.
Geen ervaring met breken nee, gelukkig niet.
Maar ooit wilde ik ook motor rijden en niks uitgeven.

Een gebroken ketting sloop in het gunstigste geval je motorblok, in het slechtste geval blokkeert je achterwiel.
Beide opties zijn niet fijn.
 
is gewoon slecht ik kan je wel een heel verhaal ophangen maar versleten is gewoon vervangen, of je wil het risico willen lopen dat de ketting breekt en onder het rijden om je been slaat of tussen het wiel en achterbrug zodat je achterwiel gaat blokkeren.
Of dat de ketting een gat in je carter slaat nadat deze om je been heeft gehangen en vlak voordat deze tussen je achterwiel en achterbrug de boel laat blokkeren terwijl je lekker in een snelle bocht zit vlak langs de vangrail waar je met deze snelheid overheen kan vliegen om dan met een gerust gevoel een vrachtwagen van de weg kan gaan koppen, zodat de vrachtwagen chauffeur schikt na dat hij jou volledig vol op je kop hebt geraakt, zodat je helm van je kop wordt gerukt ( met of zonder hoofd erin) uitwijkt en ook op de andere rijbaan terecht komt met alle gevolgen van dien.
Kijk als dit voor jouw geen probleem is zal ik gewoon lekker doorknallen en pas de ketting vervangen als deze gebroken is.


_O- _O- _O- Duidelijk !
 
Het ergste is vaak dat er een strak punt in de ketting komt, en juist dit punt is het minst versleten.
Wat gebeurt er??
Als je rijdt drijft de ketting je achterwiel aan en dat gaat dan zeg maar schoksgewijs, dus hij staat even te strak en hij staat even te los, met gevolg dat je transmissiedemper in je achterwiel stuk gaat incl.het lager van je tandwieldrager en een andere mogelijkheid is dat het lager van je uitgaande as van de versnellingsbak waar je voortandwiel aan vast zit stuk gaat, dus even rondbellen en gewoon gaan voor een a merk ketting.
 
Van die scherpe en langer punten kloppen inderdaad.
Zelf ooit achtelijk lang met een ketting gedaan, er zat haast geen tand meer op de tandwielen en je voelde al speling als je de ketting heen en weer bewoog.
Geen ervaring met breken nee, gelukkig niet.
Maar ooit wilde ik ook motor rijden en niks uitgeven.

Een gebroken ketting sloop in het gunstigste geval je motorblok, in het slechtste geval blokkeert je achterwiel.
Beide opties zijn niet fijn.


Gelukkig is t destijds goed gegaan bij jou.
Bij mij is t niet zozeer een kwestie van dat ik t er niet uit wil geven..maar meer dat t al een dure hobby op zich is zonder dat er ook nog steeds van alles vervangen moet worden of gerepareerd..
Maar heb m nog eens door nog twee 'kenners' laten nakijken die beiden, onafhankelijk van elkaar, zeiden dat mijn tandwielen er nog goed uit zagen..maar dat mijn ketting wel gespannen moest worden..(ook al vertelde de monteur bij wie ik laatst was dat ie dat wel gedaan had...) en tezijndertijd wel aan vervanging toe was..maar dat ik er voorlopig toch nog wel ff mee kon rijden..wat 'voorlopig' inhield konden ze beiden echter niet zeggen..dus mijn ketting 'queste' is voorlopig nog niet over.. ;)
 
Het ergste is vaak dat er een strak punt in de ketting komt, en juist dit punt is het minst versleten.
Wat gebeurt er??
Als je rijdt drijft de ketting je achterwiel aan en dat gaat dan zeg maar schoksgewijs, dus hij staat even te strak en hij staat even te los, met gevolg dat je transmissiedemper in je achterwiel stuk gaat incl.het lager van je tandwieldrager en een andere mogelijkheid is dat het lager van je uitgaande as van de versnellingsbak waar je voortandwiel aan vast zit stuk gaat, dus even rondbellen en gewoon gaan voor een a merk ketting.


Thank u!
Wordt tijd voor een goed boek over al dit soort technische dingen... :?
 
Ik heb ooit een motor op de dynobank gehad, met een slechte (versleten) ketting.....
je zag in de vermogenskromme naar het achterwiel een zeer duidelijke zaagtand in de grafiek.
na het wisselen van de ketting en tandwielen kreeg ik een mooie duidelijke lijn, en op sommige punten 3-6 pk meer afgifte....
dus op de vraag is het slecht voor je motor, het benadeeld iig je vermogensafgifte, dus ook de belasting van je blok, dus ja het heeft nadelige gevolgen voor je motor, en zoals eerder vernoemd, breekt ie dan sla je bijna gegarandeerd een gat in je blok, dus ook dat is slecht voor je motor
 
Terug
Bovenaan Onderaan