Ketting

defrhymz

MF'er
7 okt 2018
61
5
Nu ben ik helemaal nieuw met motoren en erg leuk zijn ze om op te rijden alleen moeten ze ook goed schoongemaakt worden.

Ik wil van het weekend de motor eens goed poetsen alleen nu zie ik filmpjes dat de ketting vrijwel helemaal vrij moet zijn van smeer klopt dit ? Want de ketting van mijn motor is aardig zwart zelfs wat klonterige stukjes er op (vuil denk ik).

Iemand nog een goede ketting reiniger set ?
 
Wat Janbros zegt: het losse vuil er met een oude (thee)doek afhalen en daarna opnieuw inspuiten./invetten.

De schoonmaakmiddeltjes zijn nergens voor nodig, sterker nog......ze zorgen er meestal voor dat de ketting te schraal wordt. Hierdoor zal deze sneller slijten en roesten.
 
Wat Janbros zegt: het losse vuil er met een oude (thee)doek afhalen en daarna opnieuw inspuiten./invetten.

De schoonmaakmiddeltjes zijn nergens voor nodig, sterker nog......ze zorgen er meestal voor dat de ketting te schraal wordt.
Hierdoor zal deze sneller slijten en roesten.


Enkel een spuitbus vet kopen en de ketting na het poetsen met een lap invetten? Dus die set is overbodig ?
 
Enkel een spuitbus vet kopen en de ketting na het poetsen met een lap invetten? Dus die set is overbodig ?

De doek gebruik je om het (losse) vuil van de ketting te halen. Daarna is het een kwestie van de rollen goed smeren en klaar. Eventueel kun je nog een heel klein beetje over de schalmen (zijkanten) van de ketting wat spray/vet vernevelen.

Zo doe ik het zelf al jaren en adviseer dat ook aan mijn klanten.

Over het algemeen gaan de kettingsets bij mij heel lang mee....
 
extra gratis tip,

mocht je met een doek aan de gang gaan.. pas op met het draaien van je achterwiel en poetsen tegelijkertijd.
Als de doek in het kettingwiel grijpt..
Ik ken iemand die haar duim zo is "kwijt: geraakt.
 
Aktie S100 Kettingspray wit en kettingreiniger | mPartz.nl


Dan kan je liever dit kopen , even inspuiten met de reiniger, even in laten werken en dan afspuiten met de waterslang, daarna de ketting even droog rijden en dan insmeren met de kettingvet.

Nope….. kettingreiniger is een no go! Het lost ook het vet bij de o-ringen op waar je vrijwel geen nieuw vet tussen krijg.

Ik zie in mijn klantenbestand dat mensen die regelmatig met kettingreiniger in de weer zijn aanmerkelijk korter met hun ketting doen dan mensen die alleen smeren en af en toe een doek er langs halen.
 
Nope….. kettingreiniger is een no go! Het lost ook het vet bij de o-ringen op waar je vrijwel geen nieuw vet tussen krijg.

Ik zie in mijn klantenbestand dat mensen die regelmatig met kettingreiniger in de weer zijn aanmerkelijk korter met hun ketting doen dan mensen die alleen smeren en af en toe een doek er langs halen.
Ok, weer wat geleerd, om je eerlijk te zeggen ik heb totaal geen ervaring met ketting reinigers, ik smeer de ketting wel regelmatig.
 
Ik heb in de 40jaar dat ik motor rij nog nooit een ketting schoongemaakt,kettingen gingen gemiddeld
rond de 25000 mee.Smeren na het rijden als de ketting goed warm is werkt het beste.
 
De doek gebruik je om het (losse) vuil van de ketting te halen. Daarna is het een kwestie van de rollen goed smeren en klaar. Eventueel kun je nog een heel klein beetje over de schalmen (zijkanten) van de ketting wat spray/vet vernevelen.

Zo doe ik het zelf al jaren en adviseer dat ook aan mijn klanten.

Over het algemeen gaan de kettingsets bij mij heel lang mee....


Bedankt Rody , ik ga hem van het weekend eens lekker poetsen en de ketting schoonmaken en vetten. Fijne avond.
 
Ketting schoonmaken voor het oog is misschien niet heel goed voor de levensduur maar hij gaat er ook niet direct van kapot. Dus als jij je motor grondig schoon wil hebben, dan zou ik gewoon met de kettingreiniger in de weer gaan. Ik doe dat ook eens per jaar en mijn ketting zit er ook al 25000 km op (zonder tussendoor te hoeven stellen).
 
Nope….. kettingreiniger is een no go! Het lost ook het vet bij de o-ringen op waar je vrijwel geen nieuw vet tussen krijg.

Ik zie in mijn klantenbestand dat mensen die regelmatig met kettingreiniger in de weer zijn aanmerkelijk korter met hun ketting doen dan mensen die alleen smeren en af en toe een doek er langs halen.
Wat doen die o-ringen daar dan als ze het vet niet afsluiten van de omgeving?
Of zijn de o-ringen slecht en later ze daardoor de kettingreiniger door?
 
Terug
Bovenaan Onderaan