ketting

dopamine

Rookie
4 mei 2004
13
0
wintelre
ja hoor weer een vraag over de ketting. Het spannen lukt nu goed. Bedankt voor de tips.

Maar nu staat hij ongeveer na een ritje van 100 km te slap. Waar ligt dit aan?

Mogelijkheden zat:
Wielmoer niet goed aangedraaid.
Geen borging op de wielmoer.
Ketting echt versleten: kan je de ketting van het achtertandwiel tillen? Dan is ie versleten.
Warme ketting beweegt soepeler, hangt dus meestal iets slapper.

tlh

Het kan ook zijn dat als je de ketting een stukje doordraaid dat hij weer strak staat.
Dan is de ketting dus versleten. D'r zit dan een strak en los punt in of, meerdere strakke en losse punten in.
Vervangen van ketting én tandwielen.

Voor de zekerheid:
Je spant je ketting niet te strak? In dat geval komt er namelijk te veel spanning op en rekt hij sneller uit. Anders, zie bovenstaande dingen. Draai inderdaad ook je wiel eens rond en kijk of je ketting telkens even strak staat.

Ik span de ketting opgebokt op 2a 3 cm spelling. Wordt geadviseerd in het onderhoudsboekje.

Verder heb ik de asmoer goed strak aangedraaid en zit er een zelfborgende moer op.

Ik kan inderdaad de ketting een stukje van het tandwiel trekken (minimaal) en er zitten strakken stukken en losse stukken in de ketting

ik zou eerlijk gezegd niet weten war ik op moet letten als ik moet omschrijven hoe het tandwiel er uit ziet. maar er zitten enkele scherpe tandjes tussen maar lang nie allemaal. de grote van de tanden ik weet het niet nooit op gelet

ik zou eerlijk gezegd niet weten war ik op moet letten als ik moet omschrijven hoe het tandwiel er uit ziet. maar er zitten enkele scherpe tandjes tussen maar lang nie allemaal. de grote van de tanden ik weet het niet nooit op gelet
Schiet er anders eens een foto'tje van, roepen wij wel of die versleten is of niet.

Terug
Bovenaan Onderaan