Ketting

Bandit600

Rookie
16 sep 2001
9
0
Eindhoven
Helaas is mijn ketting weer versleten. Nu wil ik om kosten te besparen misschien een nieuwe (o-ring) ketting er zelf om leggen. Maar hoe moet dat? Waar kan ik evt. dat speciale gereedschap kopen? Of heeft iemand tips.

Gr Bandit 600
 
Laatst heb ik dit ook zelf gedaan.
Is een makkelijke klus.

Enkel een schakel eruit halen (als de nwe ketting te lang is) is een heel lastig met enkel een vijl en een hamer (HEEL lastig :( )

Dus zorg voor de nodige gereedschap. Ook heb je een kettingpons nodig om de ketting te klinken, maar dat zou ook kunnen met een hamer met een bolle kop heb ik gehoord.
 
heb nog snel wat voor je opgezocht, misschien heb je er wat aan:
Uitvoering:
1. Begin bij het voortandwiel. Meestal moet hiervoor de voetsteun, schakelpook (merk de juiste positie) en een deksel verwijderd worden. Zet voor de zekerheid de motor in de eerste versnelling. Voor het loshalen van het voortandwiel, is het handig wanneer de motor in de eerste versnelling staat. Vraag degene die helpt de achterrem in de drukken. Op deze manier kan het voortandwiel losgehaald worden.

2. Wanneer je geen gebruik kunt maken van een bokstandaard, houd er dan rekening mee dat een zijstandaard en achterbrug-ondersteuner niet gebruikt kunnen worden voor deze klus. Het achterwiel loshalen gaat als volgt: demonteer de kettingcover en een eventuele Tailguard. Wielas losdraaien en met een plastic hamer voorzichtig lostikken. Eventueel een stalen pijp of een oude lange schroevendraaier gebruiken om de as helemaal uit het wiel te tikken. Houd gedurende deze actie wel goed het wiel vast. Wanneer de as eruit is, voorzichtig het wiel op de grond laten zakken. Let op alle afstandbussen en onthoud goed waar deze behoren te zitten.

3. Je kunt nu het achtertandwiel van het achterwiel loshalen. Let op eventuele borgmaterialen. De borgmaterialen en/of zelfborgende moeren moeten vernieuwd worden. Het achterwiel kan nu mooi schoon gemaakt worden! Het nieuwe achtertandwiel kun je nu op het wiel plaatsen. Vergeet de nieuwe borgmaterialen niet. De moeren dienen kruislings vastgedraaid te worden, eventueel met behulp van een momentsleutel. Buig nu de borgmaterialen voorzichtig in de juiste vorm. Controleer nog even het complete wiel, zijn alle lagers nog goed, zijn alle keerringen nog O.K.?

4. Nu komt het lastige deel: het uitbouwen van de achterbrug. Allereerst moet het remsysteem van de brug gehaald worden. Het is niet nodig hydraulische systemen open te maken! Remklauwen kunnen in een doek gewikkeld onder de motor gelegd worden. De achterbrug zit nu nog vast aan de veering en de motorfiets zelf. Bij motoren met twee achterveren hoeft alleen de onderkant van en veren losgehaald te worden. Bij motoren met een mono-shocksysteem moet de achterbrug losgehaald worden van eventuele hefboomsystemen in het veersysteem. Neem hier rustig de tijd voor! Het is zonde onnodig verkeerde bouten en moeren los te draaien. Het is belangrijk de volgorde van het losschroeven te onthouden. Als laatste kan nu de grote as losgehaald worden. Voorzichtig tikken met een plastic hamer. Let op: de as is meestal goed ingevet, dus niet laten vallen, zeker niet in zand.

5. Nu kun je de nieuwe ketting plaatsen. Wanneer het nieuwe voortandwiel vastgezet wordt, let er dan wel op dat de ringen en borgsystemen op de juiste manier geplaatst worden. Alleen de juiste montage zorgt voor een correcte kettingloop. Gebruik nieuwe bouten/moeren en borgmaterialen voor het vast zetten van het voortandwiel. Het definitieve vastdraaien gebeurt later met een momentsleutel.

6. Reinig met de doorvoor bestemde middelen de achterbrug en alle onderdelen van de vering. Vet alle bewegende delen ligt in. Wanneer er op de achterbrug een beschermstrook zit tegen 'slaan' van de ketting, vernieuw deze dan wanneer de strook echt dun geworden is. Voordat de achterbrug weer ingebouwd wordt, moeten de lagers van de brug ingevet worden. Gebruik hiervoor de aanwijzingen uit het serviceboekje. Voor het inbouwen van de achterbrug is het handig wanneer er iemand helpt: wanneer de achterbrug in de juiste positie in het frame gehouden wordt, kan de as door het frame en de brug geschoven worden. Vervolgens kan het achterwiel ingebouwd worden. Let erop dat het remsysteem en alle afstandsbussen op de juiste wijze gemonteerd worden. Alle bouten en moeren moeten vastgedraaid worden volgens de in het werkplaatsboek vermelde momenten. Wacht nog even met de wielas en de kettingspanners.

7. Het is nu bijna klaar. De ketting kan nu op de juiste spanning gebracht worden. Tevens kan het wiel recht in de achterbrug afgesteld worden. Nu kan ook de wielas volgens het juiste moment vastgedraaid worden. Borg het liefst met een nieuwe splitpen. Geef de ketting spanners nog even een klein draaitje mee, zodat deze ook vast zitten. Het voortandwiel kan nu ook vastgedraaid worden. Het is verstandig nog een laatste check op alle bouten en moeren uit te voeren, voordat de laatste kapjes en de schakelpook gemonteerd worden. Na 300 kilometer is het verstandig de spanning van de ketting nogmaals te controleren en, wanneer nodig, af te stellen. Nieuwe kettingen 'rekken' in het begin sneller. Vergeet niet regelmatig te smeren!


In deze tekst staat dat de achterbrug er moet afgehaald worden, maar dat lijkt mij onnodig tenzij je de ketting er in zijn geheel (zonder klinken) wil overleggen. Dan is het niet echt eenvoudig meer en het nut zie ik er niet van in. Een schakel die goed geklinkt is is (bijna) even stevig als een andere.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
noodzakelijk gereedschap:
klein slijptolletje
een doorslijpschijfje
een drevel
2 hamers, een wat lichtere zeg zo'n 300 gram
en een zwaardere zegge zo'n 500 gram

oude ketting verwijderen:
slijptol pakken, doorslijpschijfje monteren, en doorslijpen die oude ketting.

wanneer men goochem is geweest heeft men bij de motorzaak al een ketting gehaald met het juiste aantal schakels, en een klinkschakel.

niet goochem geweest:
tel aantal benodigde schakels uit, neem slijptolletje en slijp bovenkant van het as glad,men neme een drevel geef het pennetje een flinken klap op den kop, en ziehier de pen verwijderd zich

monteren:
niet zo'n makkelijjk verbindingschalmpje met een visje nemen: levensgevaarlijk die dingen

men neme een klinkschakel, brengt de uiteinden van de ketting naar elkaar, zware hamer aan de achterzijde van de klinkschakel, met lichtere hamer aan de voorzijde de kopjes van de pennetjes behoorlijk vervormen, let erop dat de schakel wel soepel blijft draaien, dus met gevoel

edit:
en natuurlijk niet die kleine o-ringetjes vergeten die bij de klinkschakel zitten( tenminste wanneer een o-ring ketting wordt gemonteerd
 
Laatst bewerkt:
Helaas is mijn ketting weer versleten. Nu wil ik om kosten te besparen misschien een nieuwe (o-ring) ketting er zelf om leggen. Maar hoe moet dat? Waar kan ik evt. dat speciale gereedschap kopen? Of heeft iemand tips.

Gr Bandit 600

is simpel:
men neme een 'dremel'met een doorslijpschijfje(voorkeur) of een slijptol. dan slijp je 2 schalmplaatjes door.dan kan de ketting verwijdert worden.

de nieuwe(gedeelde ketting) er om heen leggen.
dan moet je een hulpstuk hebben om het losse schalmplaatje op de asjes tedrukken. ik gebruik daarvoor ,van Hein Gericke artnr29001000, een kettingpons. als laaste met 2 hamers(ééntje aan de acherzijde houden of ketting op de grond leggen) de uiteinde asjes een paar flinke rammen verkopen zodat er een kopje op komt(borging).

ketting stellen en karren maar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan