Kettinglengte bepalen CBR600RR circuit

Gunther90

Die hard MF'er
2 okt 2011
333
140
Gent
Hallo,

Voor de opbouw van mijn circuitmoto heb ik een nieuwe ketting en tandwielset aangekocht (520 versie). Vertanding 15 - 44 en de ketting komt (DID 520 ERV7) met 120 schakels. Deze was zoals voorzien te lang en moet ik inkorten naar de gepaste lengte.

Ik heb gisteren als beginpunt de ketting ingekort naar een lengte die zeker niet te kort zou zijn. Met de sluitschakel er tussen moet ik hem al ruim in de "replace chain" zone zetten om de juiste speling te verkrijgen op de ketting. Dit is dus al vrij ruim naar achter zonder optredende slijtage in de toekomst.

IMG_20220214_204640.jpg


De eerstvolgende optie om de ketting in te korten komt hij dan net weer heel ver naar voor te staan. Ik heb de ketting nog niet ingekort maar trek deze samen om een idee te krijgen van hoe het zou gaan worden. Komt er nog eens bij dat er momenteel nog een 180/55 achterband op ligt, en dat er nog een 180/60 band rond gaat. Tussen band en achterbrug moet de bandenwarmer nog passen (dat lukt met de huidige instelling naar voor, en de 180/55 band nog wel).
Ook al staat hij nog in beide gevallen in de indexeringen, ik weet niet of het de bedoeling is om in deze zones te gaan rijden. Vraag me namelijk ook af als het wiel zo ver naar voor staat welk effect dit zou hebben op de geometrie (kortere wielbasis, stuurgedrag, ..). Heb dus ook geen idee welke van de 2 mogelijkheden ik het best / slechtst zou nemen.

IMG_20220214_205255.jpg


Of zie ik ergens iets over het hoofd?

Alvast bedankt.
 

Bijlagen

  • IMG_20220214_205311.jpg
    IMG_20220214_205311.jpg
    183,3 KB · Weergaven: 33
Hallo,

Voor de opbouw van mijn circuitmoto heb ik een nieuwe ketting en tandwielset aangekocht (520 versie). Vertanding 15 - 44 en de ketting komt (DID 520 ERV7) met 120 schakels. Deze was zoals voorzien te lang en moet ik inkorten naar de gepaste lengte.

Ik heb gisteren als beginpunt de ketting ingekort naar een lengte die zeker niet te kort zou zijn. Met de sluitschakel er tussen moet ik hem al ruim in de "replace chain" zone zetten om de juiste speling te verkrijgen op de ketting. Dit is dus al vrij ruim naar achter zonder optredende slijtage in de toekomst.

Bekijk bijlage 1728136

De eerstvolgende optie om de ketting in te korten komt hij dan net weer heel ver naar voor te staan. Ik heb de ketting nog niet ingekort maar trek deze samen om een idee te krijgen van hoe het zou gaan worden. Komt er nog eens bij dat er momenteel nog een 180/55 achterband op ligt, en dat er nog een 180/60 band rond gaat. Tussen band en achterbrug moet de bandenwarmer nog passen (dat lukt met de huidige instelling naar voor, en de 180/55 band nog wel).
Ook al staat hij nog in beide gevallen in de indexeringen, ik weet niet of het de bedoeling is om in deze zones te gaan rijden. Vraag me namelijk ook af als het wiel zo ver naar voor staat welk effect dit zou hebben op de geometrie (kortere wielbasis, stuurgedrag, ..). Heb dus ook geen idee welke van de 2 mogelijkheden ik het best / slechtst zou nemen.

Bekijk bijlage 1728137

Of zie ik ergens iets over het hoofd?

Alvast bedankt.
Dat valt gewoon binnen het stelbereik van het ding. Die 2 cm naar voren ga je echt niks van merken.
 
Inderdaad wel opletten als je naar een 180/60 gaat.
Ik heb dat zelf ook gehad en kreeg mijn bandenwarmer er niet meer tussen.|(
Gelukkig was ik bijna aan een nieuwe kettingset toe,en heb daarmee het wiel wat meer naar achter kunnen zetten.
 
Ik heb de originele ketting vervangen omdat hij bij mij ook in het replace gedeelte stond. Nieuwe ketting er op en nogsteeds op het randje van replace. Dus ik zou dat replace stickertje met een korrel zout nemen. Eerste foto is wel vrij ver al aan 't eind van je stel bereik. Maar kan alletwee prima denk ik.
 
die 15/44 is vast niet de standaard tandwiel verhouding? dan kun je dat stickertje sowieso wel negeren, want die heeft dan geen functie meer natuurlijk.

ik zou gaan voor de optie van de eerste foto. De 2e foto staat wel erg dichtbij met een behoorlijk plat gereden band zo te zien.
 
die 15/44 is vast niet de standaard tandwiel verhouding? dan kun je dat stickertje sowieso wel negeren, want die heeft dan geen functie meer natuurlijk.

ik zou gaan voor de optie van de eerste foto. De 2e foto staat wel erg dichtbij met een behoorlijk plat gereden band zo te zien.
Klopt, dat is -1 + 3 van wat er af gekomen is.
Ik ga vanavond eens proberen met mijn regenvelgen waar een 190/60 op ligt, dat zal wel wat meer duidelijkheid scheppen wat de "ruimte" betreft die over blijft.
 
En geen hamer meer gebruiken met die as erin zetten.

Bij een motor uit 2007 die je in November 2021 koopt, heb je helaas niet zélf heel de historie in handen :-).

Ik ga er toch nog 1 schakel van tussen halen denk ik. Ik heb de ketting even 'provisoir' een schakel minder gegeven dmv een spanband. Zo kon het wiel nog een blokje meer naar achter dan ik had voorzien. Geeft een beter beeld dan het allemaal te bekijken als je met je handen de ketting samen brengt. Met een schakel minder en een 190/60 regenband past het allemaal 'net' tussen band en achterbrug om de bandenwarmer er tussen te krijgen.
 

Bijlagen

  • IMG_20220215_201057.jpg
    IMG_20220215_201057.jpg
    272,7 KB · Weergaven: 27
Bij een motor uit 2007 die je in November 2021 koopt, heb je helaas niet zélf heel de historie in handen :-).

Ik ga er toch nog 1 schakel van tussen halen denk ik. Ik heb de ketting even 'provisoir' een schakel minder gegeven dmv een spanband. Zo kon het wiel nog een blokje meer naar achter dan ik had voorzien. Geeft een beter beeld dan het allemaal te bekijken als je met je handen de ketting samen brengt. Met een schakel minder en een 190/60 regenband past het allemaal 'net' tussen band en achterbrug om de bandenwarmer er tussen te krijgen.
en als je dan toch eens een nog iets groter tandwiel wil steken lukt het niet meer. inkorten kan later ook nog altijd.
 
Valide punt, maar met 15-44 op een CBR600RR heb ik toch al gekozen voor een vertanding die wat aan de kortere kant is en waar ik al een eind mee kom. Aanbevolen hier in het circuittopic is een 15-43, dus dat zit wel safe denk ik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan