Hallo,
Voor de opbouw van mijn circuitmoto heb ik een nieuwe ketting en tandwielset aangekocht (520 versie). Vertanding 15 - 44 en de ketting komt (DID 520 ERV7) met 120 schakels. Deze was zoals voorzien te lang en moet ik inkorten naar de gepaste lengte.
Ik heb gisteren als beginpunt de ketting ingekort naar een lengte die zeker niet te kort zou zijn. Met de sluitschakel er tussen moet ik hem al ruim in de "replace chain" zone zetten om de juiste speling te verkrijgen op de ketting. Dit is dus al vrij ruim naar achter zonder optredende slijtage in de toekomst.
De eerstvolgende optie om de ketting in te korten komt hij dan net weer heel ver naar voor te staan. Ik heb de ketting nog niet ingekort maar trek deze samen om een idee te krijgen van hoe het zou gaan worden. Komt er nog eens bij dat er momenteel nog een 180/55 achterband op ligt, en dat er nog een 180/60 band rond gaat. Tussen band en achterbrug moet de bandenwarmer nog passen (dat lukt met de huidige instelling naar voor, en de 180/55 band nog wel).
Ook al staat hij nog in beide gevallen in de indexeringen, ik weet niet of het de bedoeling is om in deze zones te gaan rijden. Vraag me namelijk ook af als het wiel zo ver naar voor staat welk effect dit zou hebben op de geometrie (kortere wielbasis, stuurgedrag, ..). Heb dus ook geen idee welke van de 2 mogelijkheden ik het best / slechtst zou nemen.
Of zie ik ergens iets over het hoofd?
Alvast bedankt.
Voor de opbouw van mijn circuitmoto heb ik een nieuwe ketting en tandwielset aangekocht (520 versie). Vertanding 15 - 44 en de ketting komt (DID 520 ERV7) met 120 schakels. Deze was zoals voorzien te lang en moet ik inkorten naar de gepaste lengte.
Ik heb gisteren als beginpunt de ketting ingekort naar een lengte die zeker niet te kort zou zijn. Met de sluitschakel er tussen moet ik hem al ruim in de "replace chain" zone zetten om de juiste speling te verkrijgen op de ketting. Dit is dus al vrij ruim naar achter zonder optredende slijtage in de toekomst.
De eerstvolgende optie om de ketting in te korten komt hij dan net weer heel ver naar voor te staan. Ik heb de ketting nog niet ingekort maar trek deze samen om een idee te krijgen van hoe het zou gaan worden. Komt er nog eens bij dat er momenteel nog een 180/55 achterband op ligt, en dat er nog een 180/60 band rond gaat. Tussen band en achterbrug moet de bandenwarmer nog passen (dat lukt met de huidige instelling naar voor, en de 180/55 band nog wel).
Ook al staat hij nog in beide gevallen in de indexeringen, ik weet niet of het de bedoeling is om in deze zones te gaan rijden. Vraag me namelijk ook af als het wiel zo ver naar voor staat welk effect dit zou hebben op de geometrie (kortere wielbasis, stuurgedrag, ..). Heb dus ook geen idee welke van de 2 mogelijkheden ik het best / slechtst zou nemen.
Of zie ik ergens iets over het hoofd?
Alvast bedankt.