Kettingpons te leen/te huur gezocht omg. Eindhoven

TvdR87

Rookie
30 okt 2009
9
0
Heeze
Van het weekend heb ik onderhoud gepleegd aan mijn motor (husky 510 smr) en heb er ook een nieuwe ketting en nieuwe tandwielen op gezet. Nu moet deze ketting geklonken worden en ik heb zelf geen kettingpons. Omdat ik het niet met de "2 hamers techniek" wil doen is mijn vraag of iemand uit de omgeving Eindhoven (ik kom zelf uit Heeze) een kettingpons te leen/ te huur heeft zodat ik de ketting kan klinken. Ik wil eventueel ook borg betalen voor de pons omdat ik op internet zag dat ze nogal prijzig waren.
Om een pons bij iemand te lenen is stuk makkelijker dan de motor op de aanhanger te zetten en naar de motorzaak te gaan.

Het is een Tsubaki 520 ketting uit de MX alpha serie.
 
Ik ben er een beetje mee opgehouden met dat uitgeleen... :/

Ik kan alles kopen, en de rest komt het gratis lenen, en meer dan een schamel dank-je-welletje zit er vaak nog niet eens aan! :X

Al doende word men wijs.. -O-
 
Ik ben er een beetje mee opgehouden met dat uitgeleen... :/

Ik kan alles kopen, en de rest komt het gratis lenen, en meer dan een schamel dank-je-welletje zit er vaak nog niet eens aan! :X

Al doende word men wijs.. -O-

Ja dat is dan ook te begrijpen. Zou ik zelf ook hebben, maarja ik wil m ook wel huren tegen een schappelijke prijs.

Over dat visje, die zat er 1 bij en zat er bijna op hij moest nog 2mm verder overheen en dan zat ie goed. maar die is op dat laatste stukje gewoon precies in het midden gescheurd. |(
 
Ja dat is dan ook te begrijpen. Zou ik zelf ook hebben, maarja ik wil m ook wel huren tegen een schappelijke prijs.

Over dat visje, die zat er 1 bij en zat er bijna op hij moest nog 2mm verder overheen en dan zat ie goed. maar die is op dat laatste stukje gewoon precies in het midden gescheurd. |(

Ligt eraan wat je schappelijk vind, heb hier een Whale kettingpons, dus geen prul ding.

PM of mail me maar, we zien wel of we d'r uit komen.. :+
 
Ik heb inmiddels een whale kunnen huren met dank aan herr flick

Nu vroeg ik me af of het goed gebeurd is, hij zit in ieder geval niet te strak want hij beweegt nog soepel
full

full
 
Laatst bewerkt:
Waarom zit het volgens jou niet goed? Het is de eerste keer geweest dus wil er zo veel mogelijk van leren.

Dat van die achterbrug, euhm... iets te overenthousiast begonnen :+ lesje voor de volgende keer. In ieder geval bedankt voor de hulp allemaal.

Pak eens een (digitale) schuifmaat, en meet de breedte van het geklonken gedeelte.
Zoals ik het kan zien lijkt het gewoon dat het standaard geklonken deel een stúk breder is dan hetgeen wat jij geklonken hebt.
Daarbij is het whale klinkgereedschap (wat overigens professioneel gereedschap is) niet geschikt voor het klinken van kettingschakels met een gaatje in, daarvoor heb je een ander speciaal klinkgereedschap nodig....
 
Pak eens een (digitale) schuifmaat, en meet de breedte van het geklonken gedeelte.
Zoals ik het kan zien lijkt het gewoon dat het standaard geklonken deel een stúk breder is dan hetgeen wat jij geklonken hebt.
Daarbij is het whale klinkgereedschap (wat overigens professioneel gereedschap is) niet geschikt voor het klinken van kettingschakels met een gaatje in, daarvoor heb je een ander speciaal klinkgereedschap nodig....

Klopt, en volgens mij hoort deze schakel officieel niet bij deze ketting..

Maar nu de hamvraag.. blijft ie netjes zitten..?

Zelf denk ik van wel, heb wel (vele) slechtere voorbij zien komen die ook voldoende bleven zitten, maar met de theorie-pet op zou deze schakel anders geklonken moeten worden, met de praktijk-pet op zie ik het net effe anders, het zit eenmaal en als de stuiking voldoende is dan zal ie echt niet meer los laten. Ik zelf zie dan "liever" zoiets dan zo'n zelfde schakel helemaal verrot geslagen om maar aan de breedte te komen die de originele schakels hebben.

Is deze verbinding zwakker dan het bijgeleverde visje? Ik zelf denk van niet.. :P
 
Daarbij is het whale klinkgereedschap (wat overigens professioneel gereedschap is) niet geschikt voor het klinken van kettingschakels met een gaatje in, daarvoor heb je een ander speciaal klinkgereedschap nodig....

Dus ik had volgens jou eigenlijk deze nodig?
full


In ieder geval bedankt voor het commentaar. Ik kijk het een weekje aan door de schakel goed in de gaten te houden. Als ik het niet vertrouw gaat er gewoon een nieuwe schakel tussen.
 
Laatst bewerkt:
Nee dat is een kloddertje vet. De vorige eigenaar (lees heb hem pas) heeft de ketting nog snel vol (met vol is ook echt dikke klodders -O- ) gesmeerd met vet toen ik kwam kijken. Dat zit nu dus overal omdat ik er paar keer mee heb gereden en er is ook wat op de nieuwe ketting gekomen.
Dit weekend krijgt hij een grondige schoonmaak.
 
Laatst bewerkt:
In de cross en sm is het normaal dat je met een visje werkt , gaat 99,999999 % goed hoor , als je het visje maar met de goede kant vooruit zet.
Zou ook veel te veel werk zijn als je eens andere tandwielen zou gaan proberen op het circuit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan