Kettingschoonmaken voor dummies

soeptablet

Die hard MF'er
18 jun 2001
721
1
Lely(k)stad
De afgelopen maanden heb ik geregeld de motor gebruikt terwijl het smerig weer was: pekel in combinatie met lichte neerslag. Al die zooi heb ik gelukkig goed van mij fiets weten te krijgen, alleen mijn ketting ziet er niet uit. Er zit een millimetersdikke witgele prut op de (zijkanten van de) ketting. Als de motor op de bok staat moet ik meer kracht zetten om het achterwiel rond te draaien dan voorheen. Ik kan natuurlijk wel weer voor de tigste keer de ketting smeren, maar iets zegt me dat ik beter eerst de ketting kan schoonmaken. Alleen: hoe :?
 
Het mag misschien wel vreemd klinken, maar het beste is het, om je ketting niet schoon te maken.
Door de ketting schoon te maken is de kans groter dat er vuil bij de minder goede \"o\" ringen naar binnen kan dringen, dit omdat er nu een \"vloeistofdrager\" is, die het vuil gemakkelijker meeneemt.
Het beste is de ketting wat vaker licht in te vetten vanaf de binnenzijde, door de centrifugaalkracht wordt deze automatisch naar buiten geslingerd.
Tevens houdt een minder vette ketting ook slechter het vuil vast, en mocht er toch nog wat vuil op blijven kleven, dan zal dit meestal na een snelle rit door de centrifugaatkracht er weer vanaf geslingerd worden.

Groeten Paul.
Beste Paul
Ik spuit altijd aan de buitenkant schuin op de ketting, eerst naar buiten (van de motor af) en dan naar binnen, zodat de hele ketting goed bedekt wordt. Probleem is echter kost ontzettend veel vet, en er zit inmiddels een dikke vette laag op de ketting. Ik spuit om de 400km de ketting op deze manier in. Kan jij aangeven hoe ik dat beter kan doen?
 
Beste Paul
Ik spuit altijd aan de buitenkant schuin op de ketting, eerst naar buiten (van de motor af) en dan naar binnen, zodat de hele ketting goed bedekt wordt. Probleem is echter kost ontzettend veel vet, en er zit inmiddels een dikke vette laag op de ketting. Ik spuit om de 400km de ketting op deze manier in. Kan jij aangeven hoe ik dat beter kan doen?

Als ik Paul\'s verhaal lees, alleen aan de binnenkant spuiten. Ikzelf doe iedere 300 km licht invetten, als het nat weer is vaker. Ik heb mijn ketting nog nooit schoongemaakt, hij is ook nooit echt vies, mijn velg echter wel :(
 
Je kunt het beste je ketting smeren als de rollen in het midden van de ketting net niet beginnen te blinken.
Bok je achterwiel v/d grond af, en spuit de kettingspray (zuinig) in de binnenzijde van je ketting, terwijl je met je andere hand het achterwiel vlot achteruit draait.
Als de ketting aan de binnenzijde overal net geraakt is, is het invetten klaar.
Gebruik goede kettingspray, of gewoon een potje kettingvet, maar dan moet je het natuurlijk met een kwastje met de hand zuinig opstrijken.
Suuk-6

Groeten Paul.
 
rijkelijk met WD40 inspuiten, dan tandenborstel erop en afvegen met een katoenen lap.
Wel een bakje eronder want het geeft hele vieze vlekken op beton.
Geen koudreiniger gebruiken want dat kruipt in de schakels en lost het vet op.

Tip voor een sleutelbakje, koop een "braadslee" bij de Hema. Prachtige roestvrijstalen bakjes voor geen geld. Zie hier: http://www.amasuperbike.com/showPic?src=/image/2002wsc/preseason/valencia/4/9.jpg&w=600&h=450
Onder de fiets van Bostrom.
 
Petroleum kun je gewoon bij de Doe-Het-Zelf winkel krijgen in flessen van een liter.
Kosten zijn nihil ten opzichte van bv WD40.
Zowel diesel, petroleum als WD40 zijn goede schoonmaakmiddelen om vettige zaken te verwijderen. Ook je achtervelg als ie onder het kettingvet zit.
 
Oh ja..
Ketting smeren kun je het beste doen NA een rit.
De ketting is wat uitgezet door de warmte van de wrijving ed. Ketting smeren en daarna de motor wegzetten. Het vet kan dan lekker in trekken en tijdens de eerst volgende rit blijft het vet beter zitten, doordat het beter uitgehard is.
 
Het mag misschien wel vreemd klinken, maar het beste is het, om je ketting niet schoon te maken.
Door de ketting schoon te maken is de kans groter dat er vuil bij de minder goede \"o\" ringen naar binnen kan dringen, dit omdat er nu een \"vloeistofdrager\" is, die het vuil gemakkelijker meeneemt.
Het beste is de ketting wat vaker licht in te vetten vanaf de binnenzijde, door de centrifugaalkracht wordt deze automatisch naar buiten geslingerd.
Tevens houdt een minder vette ketting ook slechter het vuil vast, en mocht er toch nog wat vuil op blijven kleven, dan zal dit meestal na een snelle rit door de centrifugaatkracht er weer vanaf geslingerd worden.

Groeten Paul.


**MEGA KICK van 10 jaar**

Is dit nog steeds van toepassing op de huidige kettingen?
Zelf spoel ik mijn tsubaki ketting af met water (geen hogedrukreiniger) daarna blaas ik hem droog met de compressor en vet ik hem in met een kwastje.
Maar als ik de heer P.H.C. Ritzen mag geloven is dit dus allemaal overbodig?
 
Grr, zit ik een 10 jaar oud topic te lezen ;)
Zelf heb ik mijn kettingen nooit schoongemaakt en ze gingen zo'n 35.000km mee. Ook op een ZX12R... Wel regelmatig smeren natuurlijk.
 
Je kunt het beste je ketting smeren als de rollen in het midden van de ketting net niet beginnen te blinken.


Wat bedoel je precies met blinken ? Dat de grijze metaalkleur er (net niet) doorheen komt ? Of dat het net niet zwart blinkt en dat er nog sporen van vloeibaar vet aanwezig moeten zijn ?

Bij mij drupt er af en toe wel eens wat vloeibaar vet over het scharnier van de zijstandaard (automatisch smering) bij stilstaande warme motor. Dan smeer ik zeker te veel, of niet ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan