Kettingschoonmaken voor dummies

soeptablet

Die hard MF'er
18 jun 2001
721
1
Lely(k)stad
De afgelopen maanden heb ik geregeld de motor gebruikt terwijl het smerig weer was: pekel in combinatie met lichte neerslag. Al die zooi heb ik gelukkig goed van mij fiets weten te krijgen, alleen mijn ketting ziet er niet uit. Er zit een millimetersdikke witgele prut op de (zijkanten van de) ketting. Als de motor op de bok staat moet ik meer kracht zetten om het achterwiel rond te draaien dan voorheen. Ik kan natuurlijk wel weer voor de tigste keer de ketting smeren, maar iets zegt me dat ik beter eerst de ketting kan schoonmaken. Alleen: hoe :?
 
Bij www.louis.nl hebben ze spuitbussen met een soort schuim wat je op je ketting moet spuiten.
Dit moet je laten intrekken en dan kun je de prut zo verwijderen.

Daarna moet je ketting weer goed insmeren omdat dat schuim alles eruit trekt.
 
Laatst bewerkt:
Bij www.louis.nl hebben ze spuitbussen met een soort schuim wat je op je ketting moet spuiten.
Dit moet je laten intrekken en dan kun je de prut zo verwijderen.

Daarna moet je ketting weer goed insmeren omdat dat schuim alles eruit trekt.

Het vet binnen de ringen zal wel blijven zitten...

Maar gewoon diesel gebruiken, veel goedkoper, en werkt prima i.p.v. al die leuke verkoopmiddeltjes. :r
 
Goed: diesel of petroleum, dus. Maar hoe? Gewoon bij het tankstation met de tankslang diesel over mijn ketting \"tanken\" :? Ik heb namelijk geen jerrycan die ik effe vol kan gieten. Petroleum is misschien een betere optie, maar waar haal ik dat dan weer vandaan? Die geinig roze gekleurde lampenolie bij de Xenos zal wel geen geschikte petroleum zijn gok ik zo. Enne, waar laat ik na afloop de vervuilde diesel/petroleum :?

(voel me opeens een enorme nitwit :( )
 
Nee, ga nou niet zitten knoeien met diesel of petroleum om zo een paar knaken te verdienen |( . Eens in de zoveel tijd haal ik een bus kettinreiniger en daarmee spuit je de hele ketting ineens brandschoon, daarna weer gewone kettingspray eroverheen en klaar is klara :) .

Hele gebeuren kost je 5 minuten en je kan er dan weer even tegen. Ik haal altijd die zooi bij Hein Gericke, voor een busje kettingreiniger betaal je een tientje ofzo en daar kan je de ketting een paar keer mee reinigen.
 
Goed: diesel of petroleum, dus. Maar hoe? Gewoon bij het tankstation met de tankslang diesel over mijn ketting \"tanken\" :? Ik heb namelijk geen jerrycan die ik effe vol kan gieten. Petroleum is misschien een betere optie, maar waar haal ik dat dan weer vandaan? Die geinig roze gekleurde lampenolie bij de Xenos zal wel geen geschikte petroleum zijn gok ik zo. Enne, waar laat ik na afloop de vervuilde diesel/petroleum :?

(voel me opeens een enorme nitwit :( )

diesel met verfkwast op ketting aanbrengen, dan afvegen met doek en klaar (er kruipt wel wat tijd in als je het goed wil doen).
Als je iemand kent die met diesel rijdt, laat die dan eens een jerrycan (kost niets toch ?) vullen of gebruik als je echt goedkoop wil gaan mazout (is toch hetzelfde als diesel en kan je misschien gemakkelijker aan).
 
Een bus kettingreiniger is ook wel weer een idee zo te zien. Mjah, handig dat ik altijd zo goed ben in beslissingen nemen |( Was ik zojuist overtuigd over diesel/petroleum, nu lijkt kettingreiniger weer een beter idee. Hoe werkt zo bus kettingreiniger eigenlijk? Schudden, spuiten, afvegen met keukenpapier, keukenpapier ritueel verbranden?
 
Een bus kettingreiniger is ook wel weer een idee zo te zien. Mjah, handig dat ik altijd zo goed ben in beslissingen nemen |( Was ik zojuist overtuigd over diesel/petroleum, nu lijkt kettingreiniger weer een beter idee. Hoe werkt zo bus kettingreiniger eigenlijk? Schudden, spuiten, afvegen met keukenpapier, keukenpapier ritueel verbranden?

Bijna goed. Afvegen met je onderbroek of T-shirt. Keukenpapier kruimelt zo, en dan moet je het papier weer ritueel tussen je ketting uitbranden, vliegt je motor in de fik en is het weer huilen..
en wel effe een doek of krant er onder tegen het knoeien a.u.b.
 
Goed: diesel of petroleum, dus. Maar hoe? Gewoon bij het tankstation met de tankslang diesel over mijn ketting \"tanken\" :? Ik heb namelijk geen jerrycan die ik effe vol kan gieten.

Denk dat ze beetje boos worden bij het tankstation :P
Jerrycan kun je kopen. Is altijd handig. Of je neemt gewoon een glazen pot van bv de appelmoes.

Enne, waar laat ik na afloop de vervuilde diesel/petroleum :?

Ik had nog wat oude brommermix staan waar de kettingzaag niet meer op wilde lopen. De olielamp in de tuin doet het echter prima op dat spul. Rookt wel een beetje })
 
Is je ketting zowiezo nog niet aan vervanging toe??

Enne... hogedrukspuit misschien?
(of is dit nu weer een hele domme opmerking??)
Ja, de rest wordt dan een grote kliederboel.
 
Een bus kettingreiniger is ook wel weer een idee zo te zien. Mjah, handig dat ik altijd zo goed ben in beslissingen nemen |( Was ik zojuist overtuigd over diesel/petroleum, nu lijkt kettingreiniger weer een beter idee. Hoe werkt zo bus kettingreiniger eigenlijk? Schudden, spuiten, afvegen met keukenpapier, keukenpapier ritueel verbranden?

:) Het is vrij dun spul dus het meeste druipt er meteen weer vanaf, waarbij het mij altijd opvalt hoeveel zooi er meekomt. Daarna voor de goede sier nog even een doek eroverheen halen (keukenpapier is i.d.d. niet ideaal) en dan is de ketting klaar om gesmeerd te worden.

btw, dit hele proces doe ik altijd na een rit als de ketting nog warm is. Dan werkt het schoonspuiten beter en een warme ketting laat zich beter smeren.
 
Het mag misschien wel vreemd klinken, maar het beste is het, om je ketting niet schoon te maken.
Door de ketting schoon te maken is de kans groter dat er vuil bij de minder goede \"o\" ringen naar binnen kan dringen, dit omdat er nu een \"vloeistofdrager\" is, die het vuil gemakkelijker meeneemt.
Het beste is de ketting wat vaker licht in te vetten vanaf de binnenzijde, door de centrifugaalkracht wordt deze automatisch naar buiten geslingerd.
Tevens houdt een minder vette ketting ook slechter het vuil vast, en mocht er toch nog wat vuil op blijven kleven, dan zal dit meestal na een snelle rit door de centrifugaatkracht er weer vanaf geslingerd worden.

Groeten Paul.
 
Terug
Bovenaan Onderaan