Kettingset na 6K al vervangen???

An86

Rookie
27 aug 2022
8
2
Hallo,
In mei 2021 heb ik mijn kettingset laten vervangen. Nu liet ik gisteren mijn ketting spannen en gaf de monteur aan dat er een nieuwe kettingset aan zit te komen (einde seizoen). Bij thuiskomst was ik hier erg verbaasd om en heb mijn onderhoudspapieren gecheckt. Ik heb in die 15 maanden een kleine 6000 km gereden. Ik ben erg netjes op mijn motor en reinig en smeer braaf volgens schema. Heeft iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn? Mijn eerste kettingset heeft het 7 jaar uitgehouden met mij. Als het moet dan moet het maar ik ben altijd wat argwanend als blonde vrouw en wil niet zomaar alles klakkeloos aannemen. De kettingset is overigens geplaatst door een andere zaak dan waar ik gisteren was.
8F016F77-EEA1-4CB3-A9DF-0CDAAA5E1A10.jpeg
 
Ik zou idd even een naar een ander gaan. Simpele zelf onderzoeks methode; kun je de ketting meer dan een paar millimeter (3-4mm) optillen van het achtertandwiel? Ja? Dan versleten. Sls ik het plaatje zo bekijk, dan lijkt het er op dat iemand geld wil overhouden, en dat ben jij niet.
 
De ketting lijkt inderdaad niet versleten. Maar het kan bijvoorbeeld zijn dat er één schakel vastzit. Draai hem dus even goed rond en kijk of je een rare knik bij een schakel ziet. Ik had het laatst juist andersom, de monteur van mijn garage vond de ketting prima en heeft hem dus niet vervangen. Maar ik voelde een rare tik bij het rijden, zeker op lagere snelheid uitrollend en toen bleek één schakel vast te zitten. Ketting een paar weken later wel laten vervangen en de motor reed weer als nieuw. Maar dat was een ketting waar bijna 20.000 km op stond.
 
Ik woon in Rotterdam noord.
Ik weet wel 2 betrouwbare zaakjes,Hemo motoren in Hekelingen en Road House motoren in Vlaardingen.
De eerste ken ik persoonlijk,de 2e komt een vriend van mij al vele jaren en is daar zeer tevreden over,
beide zijn 1mans zaakjes met zeer ervaren eigenaren.
Lees de reviews ook eens,
Hemo,
Dorpsstraat 23, 3209 AD Hekelingen
Telefoon: 0181 645 575
 
Laatst bewerkt:
Tandwiel voor kan zomaar een stukje verder versleten zijn. De staat van de ketting is ook lastig te zien op een foto.

Achtertandwiel is in ieder geval nog dik in orde. Ketting mag wel ietsjes meer vet gebruiken naar mijn belevingswereld, ook daar zullen de meningen hier over verschillen. Schoonmaken is sowieso een no-go en deze ziet er nog erg schoon uit.
Busje kettingvet halen dus :)
 
De slijtage van een voortandwiel gaat ca 2 x zo snel als het tandwiel achter, en een voortandwiel is helemaal niet duur, meestal tientjeswerk. Als je op tijd tandwielen vervangt, gaat je ketting veel langer mee. Het zijn vaak juist de versleten tandwielen die een ketting veel harder doen slijten.
 
Tandwiel voor kan zomaar een stukje verder versleten zijn. De staat van de ketting is ook lastig te zien op een foto.

Achtertandwiel is in ieder geval nog dik in orde. Ketting mag wel ietsjes meer vet gebruiken naar mijn belevingswereld, ook daar zullen de meningen hier over verschillen. Schoonmaken is sowieso een no-go en deze ziet er nog erg schoon uit.
Busje kettingvet halen dus :)
Eens dat hij wat vetter mag…Heb gewoon een bus S100.
Waarom niet schoonmaken eigenlijk? Ik doe dat wel maar met speciale reiniger. Neem aan dat al het zand en vuil ook gaat schuren toch? Of denk ik te veel als een vrouw? 🤣 Zag overigens niks opvallends aan het voorste kettingwiel…
 
Het is een 250 cc dus dat kan kloppen. Niet meteen uitschelden voor brommer 🙈
Voordat we beginnen met modder gooien naar zaken die onbetrouwbaar lijken, om wat voor motor gaat het?

Ik zie een mcx2, 520 ketting. Dit is een budget ketting .. volgens DC zelf goed voor 125-350cc motoren.
Is overigens niet mijn intentie om met modder te gooien. Zoals ik als zei… als het moet dan moet het en veiligheid voor alles. Ik ben gewoon een beetje op mijn hoede en wil bovendien leren van mijn fouten. Zal ook zeker geen naam van die zaak noemen want ben hier niet om te exposen.
 
  • Leuk
Waarderingen: HCx
Zou, voor 1 keer een test moeten doen. 2 kettingen op 1 tandwiel set. Ik denk sommigen verbaasd zullen zijn dat het bijna niks uitmaakt. Mijn achter tandwiel heeft nog steeds een vlakke top en ziet er niet versleten uit. De ketting is ook niet sneller versleten. Belangrijkste is juiste ketting speling en genoeg smeren. Dan peridiek kijken of na-spannen en / of vervangen nodig is. Daarbij is de ketting optil methode op het achter tandwiel een aardige indicatie betreffende slijtage. Beste, is wat sommigen zeggen: letterlijk nameten, maar dat kost teveel tijd vind ik.
 
Behalve een schakel die blijft hangen, kan een achtertandwiel een beetje onrond zijn. Hierdoor varieert de kettingspanning gelang de oriëntatie van het achter (ketting) wiel.

Bij mijn weten gaan ketting en kettingwielen altijd samen omdat ze even hard slijten? Was thans met de fiets vroeger, nieuwe ketting op oude bladen = knarsen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan