Kettingset na 6K al vervangen???

An86

Rookie
27 aug 2022
8
2
Hallo,
In mei 2021 heb ik mijn kettingset laten vervangen. Nu liet ik gisteren mijn ketting spannen en gaf de monteur aan dat er een nieuwe kettingset aan zit te komen (einde seizoen). Bij thuiskomst was ik hier erg verbaasd om en heb mijn onderhoudspapieren gecheckt. Ik heb in die 15 maanden een kleine 6000 km gereden. Ik ben erg netjes op mijn motor en reinig en smeer braaf volgens schema. Heeft iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn? Mijn eerste kettingset heeft het 7 jaar uitgehouden met mij. Als het moet dan moet het maar ik ben altijd wat argwanend als blonde vrouw en wil niet zomaar alles klakkeloos aannemen. De kettingset is overigens geplaatst door een andere zaak dan waar ik gisteren was.
8F016F77-EEA1-4CB3-A9DF-0CDAAA5E1A10.jpeg
 
Eens dat hij wat vetter mag…Heb gewoon een bus S100.
Waarom niet schoonmaken eigenlijk? Ik doe dat wel maar met speciale reiniger. Neem aan dat al het zand en vuil ook gaat schuren toch? Of denk ik te veel als een vrouw? 🤣 Zag overigens niks opvallends aan het voorste kettingwiel…
Ketting reinigen lijkt mij niet zo'n probleem. Ik hou voor mezelf altijd aan dat ik mn ketting eerst ff met zo'n reiniger naloop en schoonmaak, als het echt smerig is geworden dan ook met borsteltje er langs. En dan vervolgens gwn weer insmeren die handel
 
De meningen m.b.t. ketting reinigen of niet lopen erg uiteen.
Ik zeg niet doen en goed blijven invetten.

Met de schoonmaak middelen (vloeistof en borstel) moet je erg oppassen dat de rubbers niet beschadigen.
 
Je kunt de slijtage van een ketting meten.
Hier zijn hulpmiddelen voor.

Deze meet de lengte over een bepaald aantal schakels. Dit moet dan binnen een bepaalde waarde zitten.

550x372.jpg



Als dit hulpmiddel er in past is je ketting versleten. Past ie niet? Lekker door rijden.
 
Vervanging/beoordeling van de tandwielen en ketting laat ik over aan de motorzaak, en is al 50 jaar goedgedaan…. _O-

Uiteraard hou ik de delen zelf ook wel in gaten, te vaak spannen is een indicatie/voelbare ’hakken’ in de stepjes ook…en nog nooit rollers/ketting om de oren gevlogen. Wel bij anderen gezien dat de ketting snaarstrak en piepend stilstonden…|( Soms heb je van die onbenullige eigenaren.

Verder hier lichtjes met een oude t-shirt schoonmaken en regelmatig inspuiten met S100. Als mooiweer rijder hoeft weinig te gebeuren en dus ook nog nooit schoonmaakbussen oid hoeven te gebruiken agv vastgekoekte vetzooi….;)

Trouwens, ik heb een sticker ter indicatie van slijtage:

BF64FED1-542D-4C77-AA6F-7868D53F13CF.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Behalve een schakel die blijft hangen, kan een achtertandwiel een beetje onrond zijn. Hierdoor varieert de kettingspanning gelang de oriëntatie van het achter (ketting) wiel.

Bij mijn weten gaan ketting en kettingwielen altijd samen omdat ze even hard slijten? Was thans met de fiets vroeger, nieuwe ketting op oude bladen = knarsen.

Dat maken ze je graag wijs. Je kan met een beetje goeie ketting 2 of 3 voortandwielen doen en 1 of 2 achtertandwielen.
 
Ik dacht dat daar verschillende waardes bij voorgeschreven stonden?

Afhankelijk van de steek van je ketting.
Steek van nagenoeg alle motorfietskettingen is 5/8", oftewel 1,5875cm. Dat is gemeten de hart-op-hart afstand van een schakel, op onderstaande afbeelding 'p'. Hiervan komt de naamgeving ook, 520 ketting is 5/8" (p) x 2/8" (b1). 530 is dus 5/8x3/8, en je raadt het al, 525 is 5/8x2,5/8.

1661680924548.png


Je kunt dus gaan meten. Als je de afstand over 20 schakels meet (19x 1,5875, nieuw!) weet je hoe ver op je ketting is. Als maximale rek wordt meestal 1% aangehouden.

Een makkelijker manier is het tooltje wat @Dendro laat zien, die haalt het reken en meetwerk er uit voor je. Wel dus het tooltje voor de juiste steek nemen!

Is overigens niet mijn intentie om met modder te gooien. Zoals ik als zei… als het moet dan moet het en veiligheid voor alles. Ik ben gewoon een beetje op mijn hoede en wil bovendien leren van mijn fouten. Zal ook zeker geen naam van die zaak noemen want ben hier niet om te exposen.

Het modder gooien was niet op jou bedoeld, maar meer op de reacties die volgden. Het is hier best gewoon om niet 'het probleem' te beantwoorden/aan te pakken, maar alles er om heen. je hebt het over een ketting die wel of niet versleten hebben en ik lees eigenlijk meer tips hier over hoe versleten je kettingwielen zijn.

Als je zelf wilt kijken/controleren of je ketting versleten is kun je dus zoals ik hierboven heb uitgelegd, meten.
 
Hallo,
In mei 2021 heb ik mijn kettingset laten vervangen. Nu liet ik gisteren mijn ketting spannen en gaf de monteur aan dat er een nieuwe kettingset aan zit te komen (einde seizoen). Bij thuiskomst was ik hier erg verbaasd om en heb mijn onderhoudspapieren gecheckt. Ik heb in die 15 maanden een kleine 6000 km gereden. Ik ben erg netjes op mijn motor en reinig en smeer braaf volgens schema. Heeft iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn? Mijn eerste kettingset heeft het 7 jaar uitgehouden met mij. Als het moet dan moet het maar ik ben altijd wat argwanend als blonde vrouw en wil niet zomaar alles klakkeloos aannemen. De kettingset is overigens geplaatst door een andere zaak dan waar ik gisteren was.
Bekijk bijlage 1797497
Op de foto is niet te zien of de ketting versleten is. Dat wil niet zeggen dat hij nog goed is.
 
@Loki: nee.... ik heb nu mijn 2de ketting op dezelfde tandwielen, merk niks van sneller slijten. moet nog kijken hoeveel km ik uit de 2de ketting kan halen. Tot zo ver 8000 miles gereden (12800 km) en nog steeds ok. Edit: tandwielen hebben nog steeds een mooie vlakke punten)
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Als je op tijd de ketting vervangt kan dat.
Wacht je te lang dan gaan je kettingwielen er aan.

Je kunt twee kettingen verslijten op 1 set kettingwielen als je op tijd bent.

Persoonlijk vervang ik gewoon alles.
 
Terug
Bovenaan Onderaan