Kettingset vervangen of niet?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Alexxx_the_one

MF veteraan
3 jun 2005
8.922
903
Den Haag
Facebook
Twitter
Hey hey,

Ik vraag het voor de zekerheid; moet ik mijn kettingset vervangen of niet?

A. Als ik aan de ketting trek bij het achterwiel, dan is er zo goed als geen speling (foto 1 zeg maar)
B. Tandwiel ziet er nog top uit, amper enige slijtage op te zien
C. Wel een paar schakels die "vast" zitten, maar kan ze met de hand wel zonder enige moeite bewegen (foto 2 als voorbeeld)
D. Ketting moet nog wel wat beter gespannen worden (dat merk ik bij het schakelen ook)...

In hoeverre zijn die "vaste" schakels een issue? Of zouden ze met een goede schoonmaakbeurt weer helemaal los kunnen komen?
Of moet ik toch de hele set vervangen?

83a040a4-d517-400b-80b6-a6ca3b7e6097.png
20230430_164122.jpg
20230430_164117.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hey hey,

Ik vraag het voor de zekerheid; moet ik mijn kettingset vervangen of niet?

A. Als ik aan de ketting trek bij het achterwiel, dan is er zo goed als geen speling (foto 1 zeg maar)
B. Tandwiel ziet er nog top uit, amper enige slijtage op te zien
C. Wel een paar schakels die "vast" zitten, maar kan ze met de hand wel zonder enige moeite bewegen (foto 2 als voorbeeld)
D. Ketting moet nog wel wat beter gespannen worden (dat merk ik bij het schakelen ook)...

In hoeverre zijn die "vaste" schakels een issue? Of zouden ze met een goede schoonmaakbeurt weer helemaal los kunnen komen?
Of moet ik toch de hele set vervangen?

Bekijk bijlage 1873663Bekijk bijlage 1873664
Nou dat voel je , ik zou er een nieuwe op doen , je krijgt hem eigenlijk ook nooit goed gesteld want een gedeelte is goed en een ander gedeelte te los of te strak
 
Naar mijn idee blijven het zwaarte punten in de ketting. of hij staat heel slap en het begint te klapperen. of hij staat goed en bij de vaste schakels te strak , dit trekt elke keer aan je blok , lagers gaan sneller stuk. rijdt niet fijn , heen en weren bij constante snelheid.
zoveel kost het niet en zoveel werk is het ook niet.
zelf invullen verder.
sucses.
 
Ik zou 'm eerst even schoonmaken om daadwerkelijk te kijken naar je ketting, niet naar een laag vuil.
Kettingen span je niet, dat is funest. Een ketting waar spanning op staat breekt, slijt gigantisch hard of helpt lagers om zeep.
Een ketting heeft juist speling nodig. In je werkplaatshandboek/boekje van je motor staat hoe veel.


Persoonlijk zou ik, als de schakels zo vast zitten, er een nieuwe om hangen, dit is niet goed. Plaats anders ook even foto's van de staat van je kettingwielen (voor+achter).




Overigens, allerlei trucjes die je kunt gebruiken of je ketting versleten is zijn bijzaak. Je moet meten. Een ketting verlengt. Dat is meetbaar. De fabrikant geeft een maximale verlenging op (rond de 0,7-1%) waarbij hij als 'versleten' bestempeld wordt.
 
Zoals ik het zie zijn er wat hapjes op de tand eraf, kommetjes lijken ook niet meer zoals het hoort.
Maar goed , het blijft een foto.
ga Lekker voor nieuw , zit er zo op mits je gereedsschap heb.
 
  • Eens
Waarderingen: Kars
Ben eens met clank.

Ik heb voor de gein een keer de tandwielen een 2de keer gebruikt en die zien er net zo uit als bovenstaande foto. Er is nog een flinke vlakke stuk over. Het is bij lange na niet een scherpe tand. Dus er is nog leven. Wanneer de vlakke kant ipv bijv. 7 mm nu 3~4 mm zou zijn. Beetje extreem, dan vervangen. De dunner het wordt, de minder kracht het kan hebben. Maar nu....lekker alleen de ketting vervangen.....

Het is geen exacte wetenschap soms, maar dit zou zonde zijn om vervangen, die tandwielen.

Er zijn foto's waar je echt schepe tanden hebt, dus: die tanden breken echt niet zomaar af....maar niet wachten totdat het scherpe tanden zijn.... nog niet zelf geprobeerd, of dat extreem nadelig zal zijn voor de ketting... geen idee. Niet getest.

Maar 1 tandwiel set en 2 nieuwe kettingen is niet zo gek. gewoon doen.

Belangrijkste: vaker smeren, dat gaat je veel meer helpen op lange termijn. Ketting nooit droog laten worden. Dan gaat de slijtage omhoog.
 
Ketting vervangen is vrij snel gedaan als je de ketting met hulp van de oude, over alle tandwielen kan trekken. Het vast klinken en dan het richten is het aller belangrijkste. De klink tool is duur. Maar vraag even na hier op de forum wie zoiets heeft en kan helpen..... vast wel iemand die wilt helpen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan