Kettingslot ontroesten

Disaster-Master

Vuâh Meistâh sins ‘9-23
Donateur
26 feb 2009
30.042
104.122
Mijn kettingsloten, 3, hebben tijdens de verbouwing buiten gelegen onder een, zo blijkt, niet echt waterdicht zeiltje..

De boel is flink aan het corroderen en roesten..
Iemand tips hoe ik het weer mooi krijg?
Ik had al iets gezien van Rustyco. Maar mij is niet helemaal duidelijk of het daarna dan nog na behandeld moet worden ? Als ik bijv een handje boutjes ontroest in azijn dan lukt dat prima maar ze roesten echt direct als er maar weer 1 druppel water op komt..

Iemand tips ?

Momenteel ziet het er zo uit :/
IMG_0157.jpg
 
als de boel roest(oxidatie) dan is de beschermlaag kapot, na het ontroesten zul je de ketting weer moet galvaniseren of iets dergelijks.
een nieuwe kopen is voordeliger vrees ik.
Met rustyco(gel) gaat ontroesten prima, is mijn ervaring, maar zoals gezegd geen enkele bescherming.
Azijn gaat ook prima, en kost 60 cent de liter.
 
Hmmm, daar was ik al bang voor..
Dit is bij elkaar wel zo'n 500 euro aan oud ijzer.. Zal eens kijken waar ik het spul kan laten bewerken.. Normaal zagen ze er goudkleurig uit. Dan waren ze niet verzinkt toch of wel? Verzinken is toch altijd zilverkleurig?
 
Hallo.

Verzinken of laten passiveren is echt niet zo heel duur hoor.
500 euro aan oud ijzer?
De oud ijzer prijs is nu 9 cent per kilo, om je een idee te geven.
Ik weet niet waar je vandaan komt maar in Brabant vlakbij Eindhoven zit een goede zinkerij waar ik al mijn spullen laten verzinken/passiveren.

Als je het spul wil laten verzinken zou ik eerst al het oude zink eraf halen dmv een emmertje te vullen met zoutzuur ( 5%) te koop bij de betere bouwmarkten.
Daarna beetje wd40 erop om roesten te voorkomen en daarna weg te brengen.
Hun ontvetten hem dan in een grote bak voordat hij weer verzonken word.

Groeten en succes ermee.
 
Hallo.

Verzinken of laten passiveren is echt niet zo heel duur hoor.
500 euro aan oud ijzer?
De oud ijzer prijs is nu 9 cent per kilo, om je een idee te geven.
Ik weet niet waar je vandaan komt maar in Brabant vlakbij Eindhoven zit een goede zinkerij waar ik al mijn spullen laten verzinken/passiveren.

Als je het spul wil laten verzinken zou ik eerst al het oude zink eraf halen dmv een emmertje te vullen met zoutzuur ( 5%) te koop bij de betere bouwmarkten.
Daarna beetje wd40 erop om roesten te voorkomen en daarna weg te brengen.
Hun ontvetten hem dan in een grote bak voordat hij weer verzonken word.

Groeten en succes ermee.


En waar heb je het dan over? Volbadverzinken?
 
Laatst bewerkt:
Verzinken kan je toch ook zelf doen met zo'n ghetto opstelling met een accu en een stuk zink of hoe dat ook ging.

-edit

kwam hem toevallig net tegen

10rtkjr.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hallo.

Verzinken of laten passiveren is echt niet zo heel duur hoor.
500 euro aan oud ijzer?
De oud ijzer prijs is nu 9 cent per kilo, om je een idee te geven.
Ik weet niet waar je vandaan komt maar in Brabant vlakbij Eindhoven zit een goede zinkerij waar ik al mijn spullen laten verzinken/passiveren.

Als je het spul wil laten verzinken zou ik eerst al het oude zink eraf halen dmv een emmertje te vullen met zoutzuur ( 5%) te koop bij de betere bouwmarkten.
Daarna beetje wd40 erop om roesten te voorkomen en daarna weg te brengen.
Hun ontvetten hem dan in een grote bak voordat hij weer verzonken word.

Groeten en succes ermee.
Hoi. Die 500 euro was op basis van de aanschafwaarde van de kettingsloten ;) en mijn Haagse Harry plaatje moet toch wel duidelijk zijn toch :Y

Ik heb even nagevraagd bij een bedrijf in Rotterdam. Galvamé.
Hij zou de boel kunnen verzinken in een trommel, zodat het ook tussen de schakels verzinkt word. Naar zijn zeggen dient er bij gehard staal (en dat zijn deze kettingen) ook een warmte behandeling plaats vinden tegen waterstofbroosheid. Zij kunnen de boel beitsen, stralen, opnieuw verzinken en geel passieveren voor 150 euro. De helft van dit bedrag zit hem in de warmte behandeling.
 
Ik zou die kettingen in een bak met diesel gooien en daarna een beetje vettig houden, stopt het roesten vanzelf
 
Ja 150 euro is wel beetje duur ja.
Ga ook nog wel even verder kijken. Eerst maar eens met een staalborstel aan de gang..
 
Ja of proberen met een spuitbusje Plastidip, wel eerst goed ontroesten natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
Een groot nadeel van spuiten, verven, lakken en plastidip is dat op de plek waar de schalmen elkaar raken dat zo weer beschadigd wordt en het roesten opnieuw begint.

Ergens op MF staan een paar links naar hoe je het zelf verzinken kan en dat kan wel tegen het schavielen van de schalmen.
 
Bak cola/azijn/of iets anders wat werkt, even laten inweken, met staalborstel/staalwol die roest eraf halen en inspuiten met tectyl?
 
Wat is er erg aan een verroeste ketting? Snap dat het er minder fraai uit ziet, maar hij is in grote lijnen toch gewoon even sterk als daarvoor?
 
Ontroesten in azijn zal prima gaan. Gaat idd meer om het uiterlijk..
Zal eerst die witte oxidatie eraf borstelen want die stoft nogal namelijk..
 
Als het echt verroest is, roest het na schoonmaken in azijn nog harder als je er verder niks aan doet.
 
Wat is er erg aan een verroeste ketting? Snap dat het er minder fraai uit ziet, maar hij is in grote lijnen toch gewoon even sterk als daarvoor?

Overal waar de ketting tegenaan rammelt word "besmet" met roest.
Roestvaststaal gaat ook gewoon roesten als er roest opkomt.
 
laat dan een paar van die sokken maken waar die achterste ook van is voorzien.... Roest is bedekt en scheelt nog krassen ook
 
Terug
Bovenaan Onderaan