kettingslot

lrothheut

MF'er
23 dec 2007
220
0
Kruibeke, Belgie
Gegroet allen,

heb weer iets stoms gedaan, maar waarschijnlijk een bekend verschijnsel:
daarstraks een huisbezoek voor het werk gedaan en stond buiten nog wat te praten
over mijn Silverwing terwijl ik mijn motorkledij aantrok.
Aangezien ik op kiezeltjes stond gaf ik bij het vertrek wat meer gas om direct een
pakkende koppeling te hebben en zo stabieler te zijn.
Bijna ogenblikkelijk slipte het achterwiel weg terwijl er een alarmbelletje ging branden in mijn hoofd: door het praten vergeten het kettingslot rond mijn achterwiel te verwijderen!
Dat heeft mij dus een dik half uur gekost om het slot tussen het wiel, transmissie en
spatbord te verwijderen. Met veel gezweet en gevloek!
Een bekend verhaal? Zijn er die hierop een doeltreffende geheugensteun ontwikkeld hebben?

Gelukkig niets aan de motor en het slot ziet er nu "onmogelijk te kraken" uit... |(
 
Ik heb dat in een grijs verleden ook wel eens gedaan met mijn Guzzi. Gelukkig waren toen de kettingen nog van zacht staal en kon ik gewoon de schakels bij elkaar rapen. Afgezien van een afdruk in mijn voorvork en een scheef spatbord was er niets aan de hand.

Tegenwoordig heb ik een schijfremslot met alarm (Xena). Zodra ik de scooter ook maar iets beweeg gaat het alarm af, heel doeltreffend! Voor dit slot had ik zo'n geel draadje aan mijn stuur om me te herinneren aan het slot. Ver daarvoor had ik gewoon een sticker op mijn sleuteltasje gemaakt. De sleuteltas zat toen wel recht in het zicht. Op mijn X9 hangt ie ter hoogte van mijn knieen (de sleutels dus!) en zou dat niet meer helpen.
 
is dit slot van xena aan te raden?
en wat voor batterijen moeten er in?
ik heb dit 10jaar geleden ook voorgehad met schijfremslot. gevolg; schijfrem scheef,even rechtgestampt om terug thuis te geraken maar toch een nieuwe moeten gaan kopen
zal iedereen wel eens overkomen
 
De Xena is op zich best een goed slot, het is alleen af en toe een beetje overgevoelig. Bijvoorbeeld als het een beetje waait dan wil het alarm nog wel eens spontaan af gaan. Abus heeft ook zo'n slot maar dat schijnt af en toe niet open te gaan. Lijkt me toch wat vervelender.
 
Damn -O- Misschien een lulvergeetjeslotniettouwtje kopen?
full
 
Ja je ben niet de enige, ken er meerdere...

Als ik mijn schijfremslot gebruik hang ik het tasje daarvan om mijn gas handgreep.

Sommige hebben een dun meestal licht fluoriserend kabeltje gekoppeld aan het slot en aan iets bij het stuur, hiermee kan je ook accessoires vastmaken zoals helm, al is het wel een dun ijzerdraad...(is wel geplastificeerd uiteraard i.v.m. krassen).
Is los te koop en soms zit het bij het slot meegeleverd.

Je zou ook op de kroonplaat of ergens op het dashbord een klein maar opvallend stickertje kunnen plakken met een afbeelding of tekst van een slot.

Verder loop ik altijd ff om de fiets heen voordat ik wegrij, i.v.m. vandalisme schade, lekkage, toestand banden enz.

Maar het blijft gewoon opletten geblazen, we zijn snel afgeleid.... O-)
 
Bedankt voor de hints; blij dat ik niet de enige ben die zoiets uitspook.

Ik ga de sleutel in mijn handschoen steken, dan voel ik het wel!
 
Vóóruit inparkeren tegen bijvoorbeeld een muur helpt ook, als je dan weg wilt moet je de scooter eerst achteruit duwen en dan voel je het wel zonder dat je direct schade hebt.
 
Laatst bewerkt:
Abus 8000 detecto (sinds vandaag met ketting). Werkt perfect. Heeft me al een aantal keer 'gered' door te gaan loeien als je je scooter rechtop zet of je stuur beweegt als je 'm van stuurslot haalt.

En als het slot niet open gaat, komt dat omdat je het niet goed vrij trekt voordat je de grendel naar buiten trekt met je sleutel.Dat komt omdat de toleranties zeer nauw zijn om manipuleren van het mechanisme zo moeilijk mogelijk te maken.

Dat probleem had ik in het begin ook, maar nu nooit meer, effe wennen noemen ze dat.
 
Gister de bestelde Abus 8000 Detecto binnengekregen. Ziet er robuust, massief en technisch uit, en ik vind hem makkelijk te hanteren. Ook aandacht voor detail, zoals het eenvoudig afsluitbare sleutelgat tegen inregenen.
 
Gevoel van herkenning.. hartverwarmend :+

Als je dat één keer gedaan hebt, duurt het jaren voor je het nog een keer doet. Je hebt jezelf aan een remedie geholpen.. ideaal :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan